דניאל כהן ז"ל, רק בן 13, נהרג אתמול (רביעי) כשרכב על קורקינט חשמלי – ונפגע ממשאית מערבל בטון באופן אנוש בצומת הרחובות משה דיין ודרך בר לב בתל אביב. דניאל רכב על קורקינט שיתופי של חברת "ליים" שפועלת בתל אביב, למרות שעל פי החוק ניתן להשכיר כלי כזה רק מגיל 16. נהג המשאית נחקר, ושוחרר בתנאים מגבילים לביתו. האם באמת המגבלה נאכפת? הערב (חמישי) שודרה במהדורה המרכזית בדיקה שחשפה את הכשלים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

על פי החוק ניתן לרכוב על קורקינט חשמלי רק מעל גיל 16, כמו כן, גם להחזיק ברישיון נהיגה או לעבור בחינת תיאוריה – במשטרה נבדקת האפשרות שהקורקינט הושכר בכרטיס האשראי ובשמו של אדם אחר.

דניאל כהן ז
דניאל כהן ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה

שלוש חברות הקורקינטים הגדולות - בירד, ליים ו- ווינד - דורשות אימות גיל באמצעות סריקת תעודת זהות או רישיון נהיגה שיאמת את גיל המשתמש.

בבדיקה סרקנו רישיון נהיגה פיקטיבי שמצאנו בגוגל, כשמספר תעודת הזהות הוא 123456789 – והקורקינט היה זמין לרכיבה. החברות דורשות להזין גם כרטיס אשראי אבל הדבר לא באמת מעיד על גיל הנהג, מכיוון שאפשר לשאול כרטיס אשראי מאדם מבוגר.

מאז כניסתן של החברות של הקורקינטים השיתופים לישראל – התחום אינו מוסדר ויש לא מעט בעיות. רק בתל אביב פועלות ארבע חברות של קורקינטים חשמליים: כל חברה מוגבלת "רק" ל-2,500 כלים. למרות שהכלי נחשב ירוק ואמור לסייע בעומס על הכבישים, הרשויות מבינות שיש בעיה, וחלקן מנסות להגביר את האכיפה, אך קשה להבחין בשינוי משמעותי.

דניאל הוא ההרוג הראשון על קורקינט חשמלי השנה, ב-2018 אושפזו 75 אנשים בבתי החולים לאחר שהיו בתאונת קורקינטים – בשנת 2019 אושפזו כבר 247 אנשים (עלייה של 230%). כעת ההבנה היא שצריך להגביר את האכיפה ולהסדיר את התחום הפרוץ: גם הרשויות וגם חברות הקורקינטים צריכות להגביר את המאמצים, ולעשות הכול כדי למנוע את ההרוג הבא.

מחברת ליים נמסר בתגובה: "אנו כואבים את הטרגדיה הנוראית וליבנו יוצא אל משפחתו של הנער. הרכיבה אסורה מתחת לגיל המותר על פי חוק. לקורקינטים השיתופיים של ליים מערכת הסורקת את התעודה המזהה של המבקשים לרכב על הכלים בהתאם להוראות עיריית תל אביב. כמו כן, חל איסור מוחלט להזין תעודה או פרטי תשלום של אדם אחר וכן אסור לפתוח כלי לרכיבה עבור קטין. אנו ממשיכים לחקור את המקרה ונעמוד לרשות כל גורם רשמי שיבקש את עזרתנו. חשוב לציין כי בטיחות היא בראש סדר העדיפויות של lime".

מחברת Bird נמסר בתגובה: "נושא הבטיחות נמצא בראש מעייניה של החברה. אנו בודקים כעת את תהליך בדיקת הזיהוי. כל מי שיימצא משתמש בתעודות זהות מזוייפות כדי לבצע נסיעה, יחסם באפליקציה לצמיתות". 

מחברת WIND נמסר: "בטיחות לקוחותינו נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו. כחלק מזה, הלקוחות שלנו מתבקשים לאשר באמצעות האפליקציה שהם מעל גיל 18 באמצעות תעודה מזהה. מדובר בתקנה בה נדרשות לעמוד כל מפעילות הקורקינטים השיתופיים בתל-אביב עד 48 שעות ממועד הנסיעה. WIND מאמתת את התעודות המזוהות תוך 24 שעות וחוסמת משתמשים שאינם עומדים בדרישה זו. אנו מחויבים להמשיך ולחפש כל העת פתרונות נוספים שיבטיחו את בטיחותם של הרוכבים ומשתמשי הדרך האחרים".