דוד טטרואשוילי, עובד בנמל אשדוד, נהרג לפני כשבועיים במהלך פריקת מטען כבד מאוניה. היום (חמישי) מתברר כי עובדי הנמל התריעו על הסכנה במכתב ששלחו להנהלה כבר לפני יותר משלוש שנים - אך לטענתם, האזהרות שהשמיעו לא נלקחו ברצינות. לפי נתונים שהגיעו לידינו, בשנתיים האחרונות נפצעו בנמל אשדוד כעשרים עובדים ברמות פציעה שונות. לא כל התאונות דווחו למשרד העבודה והרווחה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

התאונה שבה נהרג דוד טטרושווילי, עובד מחלקת תפעול בנמל אשדוד, אירעה במהלך פריקת גלילי מתכת גדולים מאוניה בשעות הבוקר המאוחרות. אחד מהם פגע בדוד ומחץ אותו. עובדים שהיו עמו וצוות עזרה ראשונה העבירו אותו לטיפול צוותי מד"א. מצבו הוגדר אנוש. בבית החולים הוא הוכנס לניתוח דחוף ביחידה לטיפול נמרץ ולמרות מאמצי הצוות הרפואי הוא נפטר. דוד, בן 45, הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

מכולה נפלה על משאית בנמל אשדוד
התאונה בנמל אשדוד

כמה ימים לאחר תאונת העבודה הקטלנית עצרה המשטרה שני עובדים בכירים בנמל אשדוד בחשד לגרימת מוות ברשלנות. השניים שוחררו בתום חקירה למעצר בית. לפי נתונים שהגיעו לידינו, בשנתיים האחרונות נפצעו בנמל אשדוד כעשרים עובדים ברמות פציעה שונות. לא כל התאונות דווחו למשרד העבודה והרווחה.

מכתב שהגיע לידינו מגלה כי בוועד עובדי התפעול התלוננו למנכ"ל נמל אשדוד כבר באוקטובר 2016, לפני יותר משלוש שנים, על "בעיה בטיחותית בפריקת האוניות הסיניות" לפני יותר משלוש שנים. "למרות פניות ודיונים חוזרים לא הובא פתרון תפעולי או הנחיות בטיחות חדשות בנוגע לפריקת האוניות", כתבו נציגי העובדים.

לטענת עובדים בנמל, האזהרות שהשמיעו לא נלקחו ברצינות הנדרשת. "נניח שאני עובד באוניה מסוימת", מסביר עובד בכיר בנמל. "אם מנהל עבודה אמור לפקח על העבודה באותה אוניה והוא מפקח על שלוש-ארבע אוניות, מאוד קשה לו לדעת שההנחיות נעשות כמו שצריך". האונייה הסינית הספציפית שעליה התריעו העובדים היא בדיוק אותה אוניה ממנה נפגע ונהרג דויד. 

נמל אשדוד, ארכיון
נמל אשדוד (ארכיון) | צילום: פלאש 90, יצחק הררי

עוד הסביר אחד העובדים כי דבר נוסף שגורם להרבה תאונות בנמל: "זה הנושא של הפרמיה - התגמול שאנחנו מקבלים בסוף החודש. ככל שיש יותר תפוקה, משמע פריקות של יותר אוניות, השכר שלנו עולה באותה המשמרת. המשולש של עבודה, בטיחות ותפוקה, חלק מרכזי בשכר שלנו, מפעיל סוג של לחץ ויכול לגרום לדברים להיעשות שלא כשורה".

"השכר שלנו הוא שכר יסוד", הדגיש העובד הבכיר. "המרכיב המרכזי של השכר הוא כמות התפוקה שלנו. המכתב שהוצאנו לפני כמה שנים הוא דגל אדום, אלה אוניות שגרמו לפציעה של הרבה אנשים. ממה שאני יודע, כמעט כל אוניה כזאת שנכנסה לנמל פצעה אחד או שניים. מדובר באוניות עמוקות שהמבנה שלהן מסוכן".

תגובת נמל אשדוד: "נמל אשדוד  מבצע תחקיר מעמיק לאחר כל אירוע בטיחותי, הכולל ניתוח המקרה, הפקת לקחים ויישומם, תוך הטמעת הנחיות משרד העבודה. התאונה שקרתה לאחרונה נמצאת בחקירת משטרה, ולכן מטבע הדברים לא נוכל להתייחס. החברה תשתף פעולה עם גורמי החקירה ככל שיידרש".

הפגנה של עובדי נמל אשדוד בירושלים
העובדים התריעו בפני משרד העבודה לפני שלוש שנים | צילום: דניאל בר און, TheMarker

תגובת משרד העבודה והרווחה:

תקופה האחרונה התרחשו 5 תאונות שדווחו למינהל הבטיחות:

1. התהפכות משאית על צידה בעת פריקת מכולה- ללא נפגעים.

2. הנפת משאית והתהפכות בעת פריקת מכולה- ללא נפגעים.

3.התהפכות טאג- פצוע קל.

4. נפילת מכולה על קבינת משאית- ללא נפגעים.

5.נפילת גליל ברזל על דוד טטרואשוילי - הסתיים במוות.

"מנהל הבטיחות עורך ביקורי פיקוח ואכיפה שוטפים בנמלים. בעקבות האירועים האחרונים בנמל אשדוד, גורמי המקצוע הבכירים במנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הוציאו הנחיות דחופות להנהלת הנמל: בין היתר, אנו דורשים לחדד נהלי בטיחות לכלל העובדים, להגביר אכיפה פנימית של ממוני הבטיחות בנמל, וכל זאת בשיתוף פעולה מלא של הוועדים. מנהל הבטיחות הכין הנחיות ייחודיות לפריקת מכולות מהסוג הזה ודרשנו כי כלל העובדים יתודרכו בנושא לאלתר. דרשנו מינוי של ראש צוות נוסף, נוכחות של מנהל רציף ועוד. כמו כן הוצגה דרישה שלא לפרק מכולות מהסוג הזה בשעות הערב- המשמעות היא שב14:30 מסיימים פריקת אוניות מסוג זה. כמו כן אנו בוחנים הגבלה בשעות נוספות כדי למנוע מצב שבו מעמסת השעות גורמת לסטייה מנוהלי הבטיחות. בימים הקרובים מתוכנן מבצע רב היקף של מנהל הבטיחות בהשתתפות עשרות מפקחים שיבדקו את כלל הפעילות בנמל בזמן אמת".

נמל אשדוד
צילום: יח"צ נמל אשדוד

 

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה 'למאבק בתאונות בניין ותעשייה', מי שעוקבת אחרי נושא הבטיחות בנמלים ובענף התעשייה, טוענת שכבר זמן מה היא רואה שלא נעשה מספיק כדי לשמור על העובדים: "נחשפה בפנינו מסכת מזעזעת של תאונות חמורות ואירועי בטיחות שהתרחשו בנמל אשדוד בשנתיים האחרונות, כאשר הן נמל אשדוד והן משרד העבודה אינם נותנים בפנינו הציבור דין וחשבון אודות הגורמים להתרחשותן והצעדים שננקטו – אם ננקטו – כדי למנוע את הישנותן".

"נמל אשדוד אחראי באופן ישיר לריבוי התאונות והאירועים, ואילו משרד העבודה אחראי – ככל שניתן להסיק מתשובותיו המתחמקות - למחדל קשה של אי פיקוח על בטיחות העובדים בנמל עת ארוכה, בה היה בריבוי התאונות ואירועי הבטיחות להתריע על חומרת ההתנהלות הבטיחותית בנמל", הוסיפה ד"ר תגרי. "למרבה הצער התנהלות זו משקפת הזנחה כוללת של משרד העבודה בשנתיים האחרונות את בטיחות העובדים בענפי התעשייה. אנו דורשים ממשרד העבודה לערוך בדק בית יסודי של ההתנהלות בנמל אשדוד ושל התנהלותו שלו בפיקוח על בטיחות".