עיריית תל אביב-יפו הודיעה היום (שני) על הקשחת תנאי הרישיון להפעלת קורקינטים חשמליים שיתופיים במרחב הציבורי ובאופן תקדימי בעולם תחייב את החברות השונות בהתקנת קסדות על הכלים ובקיום כללים נוספים לשמירה על בטיחות הולכי הרגל והרוכבים. מכיוון שמדובר במהלך מורכב ברמה התפעולית, החליטה העירייה כי הדרישות ייכנסו לתוקף ב-15 ביוני 2020. במקביל, ביקשה העירייה סמכות לאכוף רכיבה ללא קסדה והביעה תקווה כי הנושא יוסדר עם הקמת הממשלה הבאה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מעבר לחיוב החברות לצייד את הרוכבים בקסדות, קבעה העירייה אזורים שבהם תיאסר נסיעת כלים חשמליים באופן אפליקטיבי ואלקטרוני, כך שהקורקינט יכבה אוטומטית בכניסה לאזור המוגדר כמוגבל נסיעה. עוד הוחלט כי באזורים שבהם זיהתה העירייה חיכוך רב עם הולכי הרגל, תוגבל מהירות נסיעת הכלים החשמליים ל-15 קמ''ש. כלומר, קצב הנסיעה של הקורקינטים יופחת באופן אוטומטי. הדרישות בתחום זה ייכנסו לתוקף החל מ-1 בפברואר 2020.

אוחובסקי קורקינט (צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51  Shutterstock)
מהשנה הבאה: קסדות, מספרי זיהוי והגבלת מהירות | צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 Shutterstock

כמו כן, מפעילות הקורקינטים יידרשו להתקין מספר זיהוי על כל הכלים שנמצאים ברשותן החל מ-1 בינואר 2020. בנוסף, על מנת למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים שנוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה למוקד העירוני. התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועברו בתוך 24 שעות לחברה שהכלי שלה נמצא נוסע על המדרכה.

עוד החליטה העירייה להרחיב את האזורים שבהם אסורה חניית קורקינטים חשמליים מחוץ לתאי חניה ייעודיים שנקבעו לטובת העניין. באזורים אלו לא תתאפשר סיום נסיעה ונעילת הכלים מחוץ לתאים. כמו כן, בימים אלה העירייה פועלת לסמן תאים ברובעים נוספים בעיר, כמו גם בתחנות הרכבת. דרישה זו תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2020.

בנוסף, בניסיון למנוע השלכה אסורה של סוללות לפחים רגילים, החליטה העירייה לדרוש ממפעילות הקורקינטים למחזר את הסוללות של הכלים שיצאו משימוש החל מ-1 באפריל 2020.

קורקינטים חשמליים של ליים בשער ברנדבורג (צילום: Sean Gallup, Getty Images)
באופן תקדימי בעולם - העירייה תחייב התקנת קסדות | צילום: Sean Gallup, Getty Images

יניב גודר, מנכ"ל ליים, בירך על התקנות החדשות: "עיריית תל אביב מבינה את יתרונות הרכיבה השיתופית על פני הפרטיות ופועלת על מנת להגביר את בטיחות השימוש אף מעבר לקבוע בחוק. בתל אביב קיימת בעיה אמיתית של צפיפות משתמשי דרך ועומסי תנועה כבדים ואין ספק שהחברות המציעות פתרונות תחבורה מתקדמים ושיתופיים נותנות את המענה הטוב ביותר כיום".

לדבריו, "אנו עושים ככל יכולתנו על מנת לאתר פתרונות שיוכלו להקל על נגישות הקסדות וחבישתן. לצערנו, נכון לרגע זה, אין פתרונות להצמדת קסדה ואנחנו עובדים על מציאת פתרון בהקדם האפשרי. אנו שבים וקוראים לרשויות להגביר את האכיפה ולא לאפשר מצב שבו משתמשים ירכבו ללא קסדה".‎

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב- יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מסרה כי "חיוב החברות להצמיד קסדה לכל כלי חשמלי שיתופי נועד להבטיח שכל רוכב שעולה על הכלי ירכב עם ההגנה הדרושה על ראשו ועל פי החוק. כידוע, ישנם רבים שרוכבים על כלים שיתופיים ללא קסדה, ואנו סבורים כי ההתייחסות לכלים השיתופיים צריכה להיות דומה לרכבים בהשכרה".

לדבריה, שורת התנאים שהציבה העירייה לטובת הסדרת השימוש בכלים חשמליים שיתופיים אינה מספיקה ונדרשת גם הסדרה בחקיקה או באמצעות תקנות ארציות: "כל זמן שאנו מצויים בתקופת ממשלת מעבר ועם כנסת לא מתפקדת - אנו בעיריית תל אביב יפו מכתיבים תנאים כמיטב יכולתנו במסגרת היתרי ההפעלה שאנו מאשרים בעיר".