טיסת המבחן הראשונה של מטוס ראשי המדינה יצאה לדרך: צוות טייסי הניסוי של התעשייה האווירית המריאו הבוקר (ראשון) בהצלחה אל טיסת המבחן שנמשכה כארבע שעות. במהלך הבדיקה נבחנו המערכות השונות והטכנולוגיה המתקדמת שהוטמעה בכלי התעופה. לאחר ההמראה נחשף שמו של המטוס, שייקרא: "כנף ציון". טיסת הניסוי עברה כשורה וללא תקלות, ונראה שהמטוס עתיד להימסר לפי לוח הזמנים - בסוף דצמבר הקרוב.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

המטוס השלים את כל משימותיו בהצלחה. מטרת טיסת המבחן הייתה בדיקה של מערכות המטוס הבסיסיות, בהן מערכת הדלק, ההידראוליקה, האוויוניקה (אלקטרוניקה אווירית) והקשר. כמו כן נבחנה תקינות הגלגלים בהמראה ובנחיתה. מדובר בטיסת מבחן ראשונה מבין מספר טיסות ובדיקות שייערכו עד להפיכת המטוס למבצעי בסוף החודש. כעת בטיסות הבאות ייבחנו המערכות המתקדמות במטוס ולא רק מערכות הבסיס.

את הטיסה ביצעו טייסי הניסוי של התעשייה האווירית, בליווי מטוס נוסף של התעשייה האווירית שטס בקרבתם וסייע במשך כל טיסת המבחן. המטוס חג בשמי הארץ ומעל הים התיכון, אולם נשאר בטווח קרוב למנחת על מנת שיוכל לשוב על עקבותיו במהירות במקרה של תקלה.

מטוס ראש הממשלה לקראת יציאה לנסיעת מבחן‎ (צילום: אלון רון)
מטוס ראש הממשלה לקראת יציאה לנסיעת מבחן‎ | צילום: אלון רון

מטוס ראשי המדינה הראשון בישראל, מדגם בואינג 767ER, קיבל מרשות התעופה האזרחית אישור כשירות אווירית לניסוי הטיסה. ביום חמישי האחרון, המטוס ביצע בדיקת הסעה על פי פרוטוקול ההכנות לטיסת מבחן. בבדיקת הסעה זו נבדקו המערכות ההידראוליות, מערכות הבלמים ומערכות היגוי הקרקע.

במהלך ההכנות למבחן הראשון, נצפה עשן קל עולה מגלגל שמאל של המטוס. על פי הנוהל, צוות כיבוי הגיע לשטח ולאחר שאובחנה התקלה, המטוס ביצע ריצת מסלול נוספת, במסגרתה נבדקו המנועים במלא הכוח, מערכת הבלמים, מערכת היגוי הקרקע וכן מערכות נוספות. בתום הבדיקות שבוצעו ביום חמישי – כל המערכות פעלו בצורה תקינה ובהתאם לדרישות המחמירות בעולם התעופה.

מטוס ראש הממשלה (צילום: החדשות 12)
ה"אייר פורס 1" הישראלי מבפנים | צילום: החדשות 12

בהודעת התעשייה האווירית הוסבר כי האופן שבו נבנה המטוס והטכנולוגיה שבו, מבטאים את היכולת הטכנולוגית של מומחי חטיבת התעופה של התעשייה האווירית ועובדיה, שבמסגרת פעילותה מסבה מטוסי נוסעים ישנים לתצורות שונות כמו מטוסי תדלוק, מטוסי מודיעין, מטוסי מטען ועוד. ה"אייר פורס 1" הישראלי הראשון מכיל מערכות מתוחכמות שתוכננו על מנת להתאים את המטוס לצרכים ולתפקוד שנדרש.

המטוס מסוגל לטוס באופן רצוף ללא נחיתת ביניים, מישראל לסין ויפן במזרח וארה"ב וברזיל במערב. בשל מערכת הקשר המוצפנת שהותקנה במטוס, יש אפשרות לקיים קשר רציף, מאובטח ומוצפן לראשי המדינה עם מדינת ישראל או מדינות אחרות. בנוסף, המטוס עונה על כל דרישות הביטחון והבטיחות הנגזרות מאופי משימותיו העתידי.

מטוס האייר פורס 1 הישראלי הראשון על מסלול ההמראה (צילום: התעשייה האווירית)
צפוי להפוך למבצעי עד סוף החודש | צילום: התעשייה האווירית

"התעשייה האווירית היא אחת החברות הבודדות בעולם להן יכולת לתכנן, לפתח, להסב ולשריין מטוסים והיא מבצעת הסבות רבות של מטוסים במסגרת פעילותה של חטיבת התעופה אשר הוקמה בתחילת השנה כחלק מהאסטרטגיה החדשה של החברה", נמסר בהודעת החברה.