חקירת התאונה הקטלנית ליד נתב"ג שבה ניספו 4 נוסעי קו 947 של חברת אגד מחיפה לירושלים נמשכת: היום (שני) נהג האוטובוס נעצר בחשד שגרם למותם של ארבעת ההרוגים בתאונה. הוא נפצע באורח בינוני, ואושפז אתמול בבית החולים בילינסון. בתאונה הקשה נפצעו 14 בני אדם נוספים. כעבור כ-4 שעות מרגע התאונה, בזק"א הודיעו כי הסתיימה מלאכת החילוץ וכי גופות ההרוגים - גבר ושלוש נשים - הועברו למכון לרפואה משפטית באבו כביר להמשך תהליך הזיהוי והבאתם לקבורה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

בבתי החולים שאליהם פונו הפצועים בתאונה עידכנו הבוקר שרוב הפצועים כבר שוחררו לביתם. בבית החולים שיבא מאושפזות שתי פצועות, אחת במצב קשה והשנייה קל. באסף הרופא עוד מאושפזת אישה בת 30 מפתח תקווה במצב קל, ובבתי החולים בילינסון והשרון כל הפצועים שהובהלו אליהם מהתאונה - שוחררו לביתם. 

הדיווח הראשון במוקד מד"א התקבל אתמול בשעה 19:39:

עד ראייה: אוטובוס בצד הכביש, לא יודע כמה אנשים. צומת בדק. הוא עף לגמרי מחוץ לנתיב, כל האוטובוס מרוסק
מוקדנית מד"א: מה איתם כרגע? כמה פצועים יש שם? אמבולנס כבר בדרך, אמבולנס בדרך
עד ראייה: אמבולנס בדרך? תזמיני גם מכבי אש
מוקדנית מד"א: גם מכבי אש בדרך
עד ראייה: הרבה אמבולנסים
מוקדנית מד"א: כמה בערך יש שם? 30-40 אנשים?
עד ראייה: אני לא יודע, אני רואה פה...
מוקדנית מד"א: חוץ מזה אתה רואה שיורד למישהו דם מאיפשהו? משהו?
עד ראייה: לא, כל מי שירד מהאוטובוס בסדר. אני לא רואה פה מישהו פצוע
מוקדנית מד"א: ומי שבתוך האוטובוס שהוא לכוד שם?
עד ראייה: כן
מוקדנית מד"א: אמבולנס בדרך אליכם

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: זק"א)
הנהג סטה, פגע בעוצמה בטרמפיאדה - שממש חצתה את האוטובוס | צילום: זק"א

האוטובוס שניות לפני התאונה (צילום: נתיבי ישראל‎)
האוטובוס - שניות לפני התאונה הקטלנית | צילום: נתיבי ישראל‎

בשיחה נוספת למוקד מד"א, אזרחית תיארה את אותו קיר בטון שחצה את האוטובוס:

מוקדנית מד"א: מגן דוד שלום
עדת ראייה: תאונת דרכים בצומת בגד, אוטובוס התנגש, נפל לאיזה... בטון של אנשים לתוך האוטובוס. יש פה אנשים תלויים אולי
מוקדנית מד"א: אנחנו בדרך, קודם כול. תנסי לאט לאט להסביר לי מה קורה. נפל גוש של בטון על האוטובוס?
עדת ראייה: על האוטובוס וחוסם איזה 5 מושבים
מוקדנית מד"א: את רואה אנשים שכלואים באוטובוס?
עדת ראייה: יש, יש תקועים כן.
מוקדנית מד"א: אמבולנסים בדרך, אמבולנסים בדרך. בסדר? נסי לראות כמה אנשים יש שם, פחות או יותר, מה שאתם רואים בעיניים
עדת ראייה: יש מישהו עם חבלה בראש, מישהו מתחת, אמרו לי שיש שניים מתחת
מוקדנית מד"א: מתחת לאבן? מתחת לבטון?
עדת ראייה: כן. אמרו שכן, שיש שניים. כן
מוקדנית מד"א: הוא סטה מהמסלול?

התאונה הקטלנית אירעה כאמור בקו 947 שנסע מירושלים לכיוון חיפה. מממצאים ראשונים של החקירה עולה כי מסיבה שאינה ברורה, סטה נהג האוטובוס ופגע בעוצמה עם הרכב בתחנת הסעה מבטון, שקיר בטון שלה חצה את האוטובוס כתוצאה מעוצמת הפגיעה. חובשים ופראמדיקים של מד"א קבעו את מותם של ההרוגים בזירה, ופינו את 14 פצועים לבתי החולים להמשך טיפול, מרביתם נפצעו באורח קל-בינוני. אישה כבת 67 וצעירה כבת 19 פונו במצב קשה לבית החולים שיבא בתל השומר, ו-12 פצועים במצב קל-בינוני פוזרו בבתי החולים אסף הרופא, בלינסון והשרון. 

קצין בכיר במשטרה אמר לחדשות 12 שלא הייתה סיבה נראית לעין שמסבירה את הסטייה מהנתיב: ההערכה היא שמשהו הסיח את דעתו, והנייד שלו נלקח לבדיקה. הנהג כאמור נמצא כעת בסטטוס של חשוד בגרימת מותם של ארבעת ההרוגים.

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה

 מאחר ואין בסביבה מצלמות אבטחה שתיעדו את הרגעים שקדמו לתאונה הקשה, החוקרים יצטרכו להתבסס על עדויות של נוסעים, וכן על נתוני הקופסה השחורה של האוטובוס שאולי תוכל לשפוך אור על השאלה מה גרם לנהג לסטות ולפגוע בעוצמה בתחנת ההסעה. 

"אנחנו נמצאים בשלב זה בשלבי חקירה ראשונים", הסביר קצין אגף התנועה של מחוז מרכז, סגן ניצב חי מזרחי. "ככל הנראה ועל פי ממצאים ראשונים, נהג האוטובוס איבד שליטה וכתוצאה מכך פגע בתחנת ההסעה. עם הגעת כוחות ההצלה ראינו שיש 4 הרוגים בתאונה, 14 נוסעים נוספים פונו במצבים שונים לבתי חולים שונים. כרגע אנחנו עסוקים בפעולות הראשונות של החקירה". 

פרמדיקית מד"א, גלי סופר, סיפרה: "כשהגעתי למקום ראיתי אוטובוס נוטה על צידו, שעון על שיחים ושעל הגג שלו יש בטונדה גדולה. ביצעתי סריקה מהירה של הזירה, נהג האוטובוס שהיה בהכרה מלאה נלכד במושב, 6 מנוסעי האוטובוס שכבו לכודים בתוכו כשהם בדרגות פציעה שונות ופצועים נוספים במצב קל התהלכו בזירה".

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה

תאונת האוטובוס ליד נתב"ג  (צילום: אביב הרץ, TPS)
כוחות ההצלה בזירת התאונה | צילום: אביב הרץ, TPS

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: אביב הרץ, TPS)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: אביב הרץ, TPS

הפרמדיקית סופר הוסיפה: "התחלתי את המיון הרפואי הראשוני על מנת להעריך את דרגות הפציעה של הפצועים, 2 פצועות קשה, אישה כבת 60 וצעירה כבת 18 חולצו תוך כדי טיפול רפואי ע"י כוחות הכיבוי והועברו במהירות לניידות לטיפול נמרץ שפינו אותן במצב קשה לבי"ח שיבא, הפצועים שהתהלכו בזירה נבדקו ע"י הצוותים הנוספים של מד"א ופונו במצב קל לבתי החולים בסביבה". 

מתחילת השנה נהרגו 345 בני אדם, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 310, כך לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בשנת 2019 נהרגו 34 בני אדם ב-27 תאונות שונות במעורבות אוטובוסים, ומתחילת חודש דצמבר בלבד נרשמו 33 הרוגים בכבישים.

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, מסר בתגובה: "שנת 2019 היא שנת כישלון במאבק בתאונות הדרכים וזו תוצאה של הזנחה וצמצום הכסף שמועבר להצלת חיי אדם בכבישים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהגנה על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונות הדרכים כמו ילדים, קשישים, רוכבי אופנועים וקטנועים, צעירים ואזרחים מהחברה הערבית. במקום להתמקד בכל אוכלוסייה ובמאפיינים הייחודיים שלה, להכין תכנית פעולה לצמצום הנפגעים ולהוציא אותה אל הפועל, המדינה פשוט התעלמה מאותן אוכלוסיות והתוצאות הקשות בהתאם.

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: אביב הרץ, TPS)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: אביב הרץ, TPS

"הנתונים הקשים היו מדליקים נורה אדומה בכל מדינה מתוקנת אבל למרות זאת בישראל לא נערך דיון אחד רציני עם כל הגופים האחראים על החיים של כולנו בכביש ולא נוספו תקציבים למאבק בקטל בדרכים אלא להיפך. כדי להחזיר את ישראל חזרה למסלול של ירידה בהרוגים מתאונות דרכים יש להוסיף עוד 200 ניידות משטרה ומאות שוטרים שיגבירו את הנוכחות וההרתעה בכבישים", הוסיף קיטה. 

מ"אגד" נמסר בתגובה: "מדובר בקו 947 שיצא בשעה 18:00 מירושלים לחיפה. בסמוך לבח״א 27 סטה האוטובוס מסיבה בלתי ברורה מנתיבו ופגע בעוצמה בטרמפיאדה המבוטנת. נסיבות התאונה, הסטייה והפגיעה במבנה תיבדקנה על ידי בוחני המשטרה עם גמר תהליכי הפינוי של הנפגעים מתאונה קשה וטראגית זו. מבלי להתייחס לנסיבות התאונה והגורמים לה, אנו המומים וכואבים ומביעים צער עמוק וכבד על מותם של ארבעה נוסעים מקרב נוסעי האוטובוס, ופציעותיהם בדרגות קושי שונות של אחרים על לא עוול בכפם״. 

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה: "מדובר באירוע מזעזע בקו שהנהגים נוסעים בו במשך שלוש שעות וחצי ברציפות. נהיגה רצופה   ללא הפסקה וללא תחנות ההתרעננות היא פצצה מתקתקת. אנו קוראים לשר התחבורה לאמץ את מסקנות ארגון נהגי האוטובוסים בישראל ולעשות הכל כדי שתאונות מזעזעות מעין אלה לא יהיו מנת חלקנו".