יותר הרוגים בתאונות בשנה החולפת: נתוני הרלב"ד לסיכום שנת 2019 מציגים עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל בשנה החולפת, זאת לצד ירידה במספר הולכי הרגל שנפגעו ונהרגו בתאונות.  

לצפייה בנתונים המלאים 

בשנת 2019 נהרגו בתאונות דרכים במדינת ישראל 349 בני אדם. מספר זה מהווה עלייה של 33 הרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה של 10% נרשמה במספר התאונות הקטלניות (314 תאונות בשנת 2019 לעומת 286 בשנת 2018). כמו כן, נרשמה עלייה של 19% בקרב מספר ההרוגים בחברה הערבית (111 הרוגים בשנת 2019 לעומת 93 בשנת 2018).

עוד עולה מניתוח הנתונים, כי חלה ירידה של 17% השנה בקרב הרוגים קשישים (65 הרוגים בשנת 2019 לעומת 78 בשנת 2018). עיקר הירידה בקרב אוכלוסייה זו ניכרת בהיפגעותם כהולכי רגל, בו חלה ירידה של 35% (30 הרוגים בשנת 2019 לעומת 46 בשנת 2018). 

תאונת האוטובוס ליד נתב
תאונת האוטובוס סמוך לנתב"ג, דצמבר 2019 | צילום: אביב הרץ, TPS

עוד עולה מנתוני הרלב"ד, כי חלה עלייה במספר ההרוגים בקרב גילאי 0-4 (עלייה של 30% ביחס לשנת 2018), גילאי 15-19 (עלייה של 22% בהשוואה לשנה שעברה), גילאי 20-24 (7% יותר הרוגים משנת 2018), גילאי 25-44 (13% יותר הרוגים) ובגילאי 45-64 חלה העלייה הגדולה ביותר במספר ההרוגים בתאונות בשנה החולפת – 31% יותר נהרגו ביחס לשנת 2018. 

בנוסף, בשנת 2019 ניתן להצביע על ירידה במספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות. בקרב גילאי 5-14 נהרגו 50% פחות בני אדם ובגילאי 65 ומעלה נהרגו 35% פחות בני אדם. בסך הכל נהרגו 10% פחות הולכי רגל בהשוואה לשנת 2018.

בשנה החולפת חלה עלייה מדאיגה במספר הנהגים הצעירים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות. 110 נהגים נפגעו בשנת 2019 לעומת 87 נהגים ב-2018 (עלייה של 26%) ומתוכם נהרגו 44 בהשוואה ל-45 אשתקד.

זירת התאונה בצומת גבעת זאב
התאונה הקטלנית בצומת גבעת זאב, דצמבר 2019 | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

הכי הרבה הרוגים: בחודש אוקטובר - ובימי חמישי 

בשנתיים האחרונות, החודש שנחשב לקטלני ביותר בכבישים היה חודש אוקטובר: באוקטובר 2018 נהרגו 43 בני אדם בתאונות דרכים בישראל, ובאוקטובר 2019 – 38 בני אדם.

השנה, יום חמישי היה היום בו התרחשו מספר התאונות הקטלניות הרב ביותר מכל ימות השבוע. ב 2018- היום בו התרחשו מספר התאונות הקטלניות ביותר היה יום שלישי.

בשנים 2019 ו 2018 - השעה ביום בה התרחשו הכי הרבה תאונות קטלניות הייתה בין 18:00-19:00.

תאונה קשה בגליל התחתון
עלייה של 10% במספר התאונות הקטלניות | צילום: דוברות מדא

רוב הנהגים שהיו מעורבים בתאונות חמורות בשנת 2019 היו מעורבים בהן עקב אי מתן זכות קדימה להולך רגל (19.3% מהמקרים), אי ציות לתמרור או רמזור (16%), סטייה מנתיב (13.2%), מהירות מופרזת (11.2%) ואי שמירת רווח (7.9%). ב-1.6% מהמקרים מדובר היה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים.

"ירידה משמעותית במספר התאונות תלויה בהשקעת משאבים - ובלקיחת אחריות אישית"  

"השנה הסתיימה עם 349 בני אדם שנהרגו בכבישי ישראל. מדובר בעלייה מדאיגה של 10% ביחס לשנה שעברה", מסרה מנכ"לית הרלב"ד, עו"ד רחלי טבת ויזל. "הורדה משמעותית של תאונות דרכים במדינת ישראל, מחייבת השקעת משאבים ושיתוף פעולה של כלל משרדי הממשלה והגופים העוסקים בעקיפין או במישרין".

לדבריה, "לא ניתן ליצור שינוי אמיתי ללא הקצאת משאבים שתואמים את מספר ההרוגים בשנה. תקציב הרלב"ד נשחק מדי שנה, דבר המקשה להמשיך ולפעול באוכלוסיות ממוקדות כפי שנדרש וכפי שהנתונים מראים. לשם כך נדרשת תכנית רב שנתית אליה יירתמו כלל המשרדים הרלוונטיים, וכן השקעת תקציבים שיחסכו בסופו של דבר נפגעים אך גם משאבים".

זירת התאונה בכביש 6
שנת 2019 - שנה קטלנית יותר בכבישים מקודמתה | צילום: דוברות כבאות והצלה, חדשות

"עם זאת, בכדי להילחם באופן מלא בתאונות הדרכים יש לקחת אחריות אישית ולשפר את תרבות הנהיגה בישראל", הוסיפה ויזל. "הגורם האנושי הוא קטליזטור מכריע במלחמה הזו, הרוב המוחלט של התאונות מתרחש בשל התנהגות משתמש הדרך. יש להפנים זאת ברמה האישית ולהבין כי כמעט כל אחד מאתנו חוטא בהתנהגות שאינה אחראית בהקשר להתנהגות בדרך וכי בהתנהגות אחראית ומודעת לסכנות שבדרך, ניתן וצריך להפחית את מספר התאונות והנפגעים".

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה לנתונים: "שנת 2019 היא שנת כשלון בצמצום ההרוגים והגיע הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יבינו שצמצום הכסף שמופנה להצלת חיי אדם, בריחה מאחריות וזריקתה רק על הנהגים מדרדרת את ישראל לתחתית המדינות הבטוחות בעולם ועולה בחיי אדם. כאשר יש ירידה משרדי הממשלה רבים על הקרדיט אבל כשיש עליה אז הנהג הישראלי אשם, ככה לא נלחמים בתאונות הדרכים וככה לא מצילים חיים. חייבים לחשב מסלול מחדש ולשנות אסטרטגיה. כדי לחזור למסלול של ירידה בהרוגים יש להוסיף עוד ניידות ושוטרים, לשפר את התשתית בכבישים האדומים ולהכריז מלחמת חורמה בנהגים השיכורים והמסמסים. הכשלון המתמשך, שנה אחר שנה, מחייב את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקחת אחריות ולהפסיק להאשים את הנהגים. זה פשוט לא עובד ולא נכון".