מחדל תחנות ההתרעננות: לפני כמעט שנה אושר תקציב של 10 מיליון שקלים לטובת תוכנית חדשה של משרד התחבורה להציב 100 תחנות התרעננות לנהגי אוטובוס ברחבי הארץ. שם הם היו אמורים לשהות בין נסיעות ארוכות, להתפנות, לשתות קפה או להתחמם בחורף – ולזכות לתנאי עבודה בסיסיים. השנה הנוכחית מסתיימת עם 2 תחנות בלבד, ואלפי נהגים ממשיכים לסבול מתנאים מחפירים. מי העיריות שמסרבות לשתף פעולה?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

רשימה פנימית של משרד התחבורה שהגיעה לידי חדשות 12 חושפת אילו רשויות סירבו לשתף פעולה עם המיזם. במסמך מופיעות עיריות ירושלים, בני ברק, בנימינה-גבעת עדה, אשדוד, נצרת, יקנעם ומועצה אזורית דרום השרון. חלקן טענו בפני מחברי המסמך שאין מקום להציב את התחנות, רשויות אחרות התנו את ההצבה בפרויקטים תחבורתיים אחרים. נהגים בערים אלו מתארים מציאות עגומה.

"מפחד שיצלמו אותי מתפנה מאחורי הרכב, אני אבא לילדים"

 "אנחנו נמצאים בלחץ מטורף, בעומס ובפקקים ואין לנו בהפסקה קפה או אפילו שירותים כמו בני אדם", מתאר שי עוקשי, נהג אגד תעבורה בירושלים ונציג ההסתדרות הלאומית. "כשאני מגיע לתחנה הסופית אני מחוייב לכבות את האוטובוס אחרי עשר דקות ובחורף אני יושב וקופא בפנים", סיפר. "כשאני צריך להתפנות, אני פותח את הדלת האחורית של האוטובוס. לא מעט נהגים מקבלים דוחות על זה".

תחבורה ציבורית, אוטובוסים, דן
תחבורה ציבורית, אוטובוסים, דן | צילום: יעקב נחומי פלאש 90

התנאים שמתאר עוקשי כלל לא חריגים, יוני קריספין נהג אוטובוס באשדוד ויו"ר ועד עובדי אפיקים בהסתדרות הלאומית טוען שהנהגים הופקרו. "אין לנו שירותים וגם אין לנו מיגונית, למרות שבשעת חירום אנחנו מחויבים לבוא לעבודה", תיאר. "נהגים לא צריכים להתפנות תחת עצים או למלא בקבוק בברזיות".

קריספין המשיך: "המנקה בסוף היום לא צריך לאסוף בקבוקי שתן ונהגת שצריכה להחליף פד לא צריכה לקחת חופש מחלה. אני מתבייש ומפחד שיום אחד יצלמו אותי מתפנה מאחורי הרכב, אני אבא לילדים. אלה לא תנאים אנושיים, נהג כזה הוא פצצה מתקתקת על הכביש".

"השבתה של כל הענף מתקרבת בצעדי ענק"

מ-120 תחנות פעילות בתחילת השנה עבור אוכלוסיה של כ-12 אלף נהגים, המספר היה אמור לקפוץ ל-220, כך על פי נתוני ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית. "זו קטסטרופה בטיחותית, חדר התרעננות זה לא מותרות", משוכנע ישראל גנון יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית. "לא צריך להיות נהג אוטובוס להבין את זה, שכל אחד ינסה לנסוע 12 שעות עם שלפוחית מלאה ובקבוק מים ריק".

אוטובוס בירושלים
צילום: ינון בן שושן, NEXTER

"אנחנו לפני השבתה של כל הענף בקרוב מאוד", מוסיף גנון, "מתקרב בצעדי ענק היום שבו קו ללא תחנת התרעננות בקצה לא יפעל. דמיינו שהיו באים יום אחד למשרד שלכם ואומרים אין יותר שירותים ופינת קפה. אני שומע את המצוקה מהנהגים והם לא יכולים עוד, אנחנו משדרים מסר ברור לעיריות - ברשויות שלא משתפות פעולה נדאג לעצור את הקווים".

יער אמיר, יו"ר פורום תחבורה ציבורית, מסר בתגובה לפרסום: "מצער ומדאיג מאוד שרשויות מקומיות רבות בוחרות להערים קשיים ומכשולים במקום לסייע במציאת פתרון נדרש ובסיסי עבור נהגי התחבורה הציבורית שעובדים שעות ארוכות על מנת לשרת את הציבור. כולי תקווה, שיבוצע שינוי משמעותי בנושא בהקדם".

בעיריות טוענים: "אין מקום; שיקימו קודם מסוף חדש; נקדם ב-2020"

בעיריית ירושלים הבהירו כי הם תומכים במהלך, עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משרד התחבורה וכי הושלם תכנון מלא של תחנת התרעננות במסוף האוטובוסים החדש שיוקם בגבעת התחמושת. עוד נמסר כי תחנות אחרות לא קיבלו את הסכום הנדרש, עלות העבודות תהיה כפולה מהתקצוב ומשרד התחבורה סירב לחלופות.

מחדל תחנות ההתרעננות
מחדל תחנות ההתרעננות | צילום: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית

בבנימינה-גבעת אמנם טענו כי "תנאי העבודה של נהגי התחבורה הציבורית בשטח המועצה מחפירים", אך הדגישו כי גם הם יחכו למסוף תחבורה ציבורית חדש. "אנו קוראים למשרד התחבורה לממש את תוכנית הקמת מסוף תחבורה ציבורית שאושרה לפני שנה וחצי",  אמרו. "התוכנית כוללת שטח ציבורי שהמועצה פועלת להקצות במיוחד למטרה זו".

בעיריית אשדוד הסכימו להצבה של תחנה אחת מתוך 4, כשלטענתם הם בוחנים את המיקומים יחד עם חברת ההיסעים. בעיריית נצרת הגיבו כי הם דווקא הביעו נכונות להקמת תחנות ההתרעננות, אך במשרד התחבורה לא הגיעו לסיור ופגישה מקדימה. ברשות הארצית לתחבורה ציבורית הגיבו כי עיריית נצרת לא פנתה אליהם.

מחדל תחנות ההתרעננות
מחדל תחנות ההתרעננות

ביקנעם הטילו את האחריות על משרד התחבורה : "שכרו אדריכלית מטעמם לקדם היתר בנייה למבנה, אך טרם הוגשה בקשה להיתר לוועדה המקומית". בנוסף ציינה העירייה כי העמידה חדר מסודר בהיכל הספורט העירוני. ואולם ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ציינו כי עיריית יקנעם מסרבת לקרב את התשתיות למבנה המתוכנן ולכן אדריכלית בחרת סופרבוס לא יכולה להגיש את התוכנית. במועצה אזורית דרום השרון הגיבו כי הקמת התחנה דורשת את הסכמת היישוב וכי המועצה תשמח לסייע בהשגת ההסכמה. ברשות הארצית לתחבורה ציבורית טענו דווקא כי כבר פנו לעירייה והיא מסרבת לסייע. בעיריית בני ברק לא הגיבו עד למועד זה.

ברשות הארצית לתחבורה ציבורית הדגישו כי 10 ערים אחרות כבר הסכימו ותחנות התרעננות צפויות לקום בהן בקרוב. מהרשות נמסר: "הליכי קבלת היתרים להצבת מבנה נהגים, נמצאים בידי הועדות המקומיות לתכנון ובנייה ורשויות רבות פועלות על מנת לזרז את קבלת ההיתרים ופועלות ביחד עימנו להצבת מבנים. אנו בטוחים כי בעזרת הרתמות מלאה של הרשויות המקומיות נצליח לשפר את התנאים לנהגים, ובחודשים האחרונים אנו רואים שינוי מבורך בענות מצד רשויות מקומיות, ובחודשים הקרובים תואץ הצבת מבני ההתרעננות לנהגים".