בחדר העבודה של מארק כהנוביץ', אב הבית בבית ספר "ונצואלה קלישר", עבור ילדים עם צרכים מיוחדים בתל אביב, תוכלו למצוא הכול חוץ מכלי עבודה פשוטים. כהנוביץ' בונה מתקנים, משחקים וכלי נגינה עבור הילדים שבבית הספר. את המשחקים הוא ממחזר מדברים שמצא, ובעזרתם הוא מסייע לילדים להתמודד עם הקשיים. "אני מאמין שצריך לצאת כל יום מהעבודה עם הרגשה שעשיתי משהו משמעותי עבור הילדים, זה היעוד שלי", הוא מסביר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מארק בכלל למד מלונאות בעברו אך הרגיש שהוא חייב לעבוד במקום בו תהיה לו יותר אפשרות להשפיע. במהלך עשר שנות עבודתו בבית הספר הוא הצליח למצוא רעיונות למתקנים ומשחקים חדשים בכל דבר שראה - קרשים שמצא ברחוב, תנור ישן שנזרק וצעצועים שאף אחד כבר לא רוצה. כך הוא בונה לילדים עולם שלם של משחקי חשיבה. "הראש כל הזמן עובד", מספר מארק על לוחות המישוש שיצר לילדים מצעצועים ישנים. "אנחנו לא יכולים לראות בבית ספר ילד שסתם יושב בהפסקה ולא עושה כלום. אז יצרנו לו לוחות מחומרים ממוחזרים שהוא יכול להתעסק בהם ולהיות בפעילות לאורך זמן".

אב בית
אב בית | צילום: החדשות 12

"זה הייעוד שלי",  מספר מארק. "נכון שאני גם אב בית וצריך לתחזק את בית הספר ולדאוג לניקיון, אבל אם אני עושה את זה בצורה יעילה – יש לי זמן להתעסק בדברים שיקרים לי".

תלמידי בית הספר מתמודדים עם לקויות מורכבות ובהן שיתוק מוחין או בעיות נוירולוגיות אחרות שמתבטאות בדרך כלל בפגיעה מוטורית וקוגניטיבית. בבית הספר לומדים כ-90 תלמידים בגילאי 6 עד 21 המגיעים מכ-33 רשויות מקומיות. למרות הקושי המוטורי שלהם, הילדים הם תמיד חלק מתהליך היצירה. "הם יכולים לעשות הכל", אומר מארק. "חשוב שלא נעשה במקומם וניתן להם להרגיש חלק מהתהליך".

אב בית
אב הבית באזור העבודה שלו | צילום: החדשות 12

רונה דולמן, מנהלת בית הספר, הדגישה את החשיבות הרבה של כהנוביץ' למקום: "מארק הוא הרבה מעבר לאב בית. הוא דוגמה מדהימה לחשיבות ההון האנושי במערכת החינוך בכלל ובבית הספר שלנו בפרט. בזכות היצירתיות שלו והפתיחות המחשבתית, זוכים תלמידי בית הספר, אשר רובם ככולם עם מוגבלויות פיזיות קשות, להשתתף בשיעורים ובפעילויות הבית ספריות המונגשות עבורם וליהנות מחוויית לימודים מעשירה יותר".

שירלי רימון ברכה, מנהלת מנהל החינוך בעיריית תל-אביב-יפו אמרה על העשייה המרגשת של כהנוביץ': "אנחנו  במנהל החינוך מייחסות חשיבות עצומה למשאב האנושי ושואפות שבכל תפקיד אנשים יביאו את היכולות שלהם, גם מעבר לאלו הנדרשות כביכול לתפקיד. עובדי השרות, כמו מארק, הם חלק מצוות בית הספר ויש להם תפקיד חשוב ביכולת של המערכת לתפקד".