סוד ההצלחה של ש"ס: על רקע תוצאות הבחירות הדרמטיות, בהן לאחר ספירת 87.6% מקולות האמת (נכון לשעה 14:00), קיבלה מפלגת ש"ס 11 מנדטים - שוחחנו ב-N12 עם אסטרטגים וקמפיינרים בניסיון להבין את סוד ההצלחה. מה גרם לש"ס להצליח בצורה כה נרחבת - מה השינויים שביצעו בקמפיין ואיך הצליחו שם להגיע לקהלי יעד חדשים. "קיבלנו החלטה לדבר בשפה פחות חרדית ויותר ישראלית", אמר אחד מעובדי הקמפיין של המפלגה החרדית.

ברק סרי, יועץ אסטרטגי שעבד בשנים האחרונות עם כמה שרים בכירים, ביניהם יו"ר ש"ס אריה דרעי סיפר ל-N12: "ש"ס עובדת כל השנה, עבדתי עם כמה וכמה שרים וראשי מפלגות, אין מפלגה שמאורגנת כמו ש"ס, כיוון שהיא פרוסה בכל הארץ. השנה וחצי באופוזיציה היו רוח גבית חזקה מאוד, מכיוון שחלק מהבוחרים של ש"ס הרגישו שהם נפגעו קשות מהאמירה של ליברמן על זה שצריך לזרוק את החרדים - בגדול איו לו מושג כמה הוא עזר להוציא את החרדים מהבית".

חגיגות במטה ש"ס (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"בנוסף, כל מיני מעשים שהממשלה עשתה נתפסו אצל החרדים כפגיעה בזהות היהודית", ממשיך סרי. "בניגוד למפלגת יהדות התורה, ש"ס לא מורכבת רק מחרדים. מתוך 11 מנדטים שיש להם, 5 מנדטים זה חרדים 'קלאסיים' והשאר זה ציבור מסורתי. מה שאומר שהפגיעה של הממשלה האחרונה פגעה גם באנשים מסורתיים, וזה הביא אותם להצביע לש"ס בקלפיות".

על הקמפיין של ש"ס אמר סרי: "הוא היה מצויין ונגע בשני דברים - שמירת הזהות היהודית של ישראל, ויוקר המחייה. הם הלכו עם זה הכי חזק שאפשר, עלויות המחירים זה הנושא שלפי כל הסקרים והבדיקות הוא בראש סדר העדיפויות של הישראלים. עוד דבר שנעלם מהתקשורת הכללית זה שדרעי הצליח לאחד את כל הרבנים הספרדים שהם מנהיגים של המון ישראלים, רובם בכלל לא חרדים. היה שם איחוד מוחלט של כל הרבנים הספרדים שכל אחד קרה לכל החסידים שלו בכל המדיות האפשריות לצאת ולבחור בש"ס וזה סיפק את הסחורה ואנשים באמת יצאו להצביע".


ישראל בכר, אסטרטג מהקמפיין של ש"ס ניסה גם הוא להסביר ל-N12 את סוד ההצלחה: "יש לזה כמה סיבות -  הסיבה המרכזית לשיטתי, היא שקיבלנו החלטה מודעת לדבר לקהלים יותר מסורתיים, שפעם אפיינו הרבה יותר את ש"ס ולדבר בשפה ישראלית ולא בשפה חרדית. במקרה הזה זה היה בנושא יוקר המחייה, וזה נתן לנו קשר מולם ורלוונטיות".

"בשלב השני", מרחיב בכר, "הכנסנו את התדר של הישראליות במובן הציוני בשדרה המרכזית, כלומר - צה"ל, כותל, סליחות, הכל באופן מאוד ישראלי ומסורתי. אנחנו לוקחים את הטלית והופכים אותה לדגל, מבחינת המימד השיווקי. הסיבה השלישית, שמחולקת לשתי סיבות בעצם, היא שעשינו קמפיין אמוני שבו השתמשנו ברבני קירוב, שהם מאוד אפקטיביים ברשת ועומדים על מיליוני צפיות".

אריה דרעי במטה ש"ס (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"החלק הראשון זה הפן היותר אמוני, שמדבר יותר לקהלים של מצביעים בדרך כלל. והחלק השני, זה הקמפיין הקלאסי היותר חרדי. השילוב של שלושת הצירים האלו", מסכם בכר, "נתן לנו בעצם הרחבה של קהלים, אם אתה מסתכל על המנדטים של ש"ס אז זה מורכב בערך מ-6 מנדטים של חרדים, והמיצוי של הכוח החרדי ספרדי, קצת קהלים נוספים שהצביעו לראשונה ש"ס - וכל השאר זה קהלים שהם חילוניים מסורתיים שפעם ראשונה הצביעו לש"ס".