הישורת האחרונה לבחירות: המפלגות הגדולות בשני המחנות הפוליטיים חוששות מכך שהמפלגות הקטנות לא יעברו את אחוז החסימה, מה שיביא לנחיתות מספרית כוללת שתרחיק את הגוש מסף 61 המנדטים. יאיר לפיד נזהר שלא לשתות את קולותיהן של כחול לבן, העבודה או מרצ, ונתניהו קורא לתומכי הגוש לסייע למפלגתו של סמוטריץ' – גם על חשבון המפלגות החרדיות.

ביש עתיד – הפסיקו להילחם נגד כחול לבן

כבר תקופה שביש עתיד לא תוקפים את מפלגת העבודה ואת מרצ, אך לאחרונה החליטו במפלגה להפסיק לתקוף את מצביעי כחול לבן. סיבה אחת לכך יכולה להיות שבפעמים הקודמות שניסו לעשות זאת, הביאו דווקא לעלייה בתמיכה בו.

דבר נוסף שגילו במטה הקמפיין של יש עתיד, בעקבות שיחות עם מצביעים פוטנציאליים, היא כי רבים מצביעים לגנץ מתוך רחמים – טיעון עמו קשה להתווכח, ועל כן מחליטים במפלגה הגדולה בגוש מתנגדי נתניהו שלא להילחם על מצביעי מפלגת כחול לבן.

לפיד וגנץ. חוסר אמון (צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

לפיד עדיין לא הכריז כי הוא רץ לראשות הממשלה, ובימים האחרונים לפיד החל להתבטא כנגד היכולת של מפלגות בנות 6-7 להחליף את הממשלה. לפי תוצאות הסקרים האחרונים – בגוש המרכז-שמאל אין מפלגות בגודל שכזה: העבודה במגמת היחלשות, מרצ וכחול לבן מצליחים אך במעט לעבור את סף ארבעת המנדטים בקמפיין גוועלד, כך שלא ברור כנגד מי מכוונות אמירותיו של יו"ר המפלגה, לפיד.

סמוטריץ' – הצלע השלישית של המפלגות החרדיות

כפי שלפיד מודאג ממצבן של המפלגות הקטנות בגוש שלו, נתניהו מאוד מודאג ממפלגת הציונות הדתית. היום התראיין ראש הממשלה לרדיו החרדי "קול ברמה" וחזר שוב ושוב על המנטרה לפיה ללא מעבר של סמוטריץ' את אחוז החסימה – לגוש הימין לא יהיה רוב של 61 מנדטים.

נתניהו מבצע מאמצים אדירים לפנות למצביעים חרדים שמתלבטים בין יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית, ומבקש להצביע לאחרונה – שהרי מבחינתו, הכל נשאר בגוש. במפלגות החרדיות, לעומת זאת, פחות נלהבים מקמפיין נתניהו: גם אם הם רוצים שלגוש תומכיו יהיו 61 מנדטים, הן מתנגדות למחיר האישי ולא רוצות לשלם אותו בעצמן.

"מה קרה למדינה יהודית ודמוקרטית?!" (צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות)
צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות

לצד המלחמה בציונות הדתית, המפלגות החרדיות נאבקות על להצליח להוציא לקלפיות את המצביעים שנשארים בבתיהם. בין אם מדובר בחסידי ברסלב שכועסים על יחס הממשלה לטיפול בטיסות לאומן או בחצרות מתוסכלות אחרות – במפלגות מנסים להעיר את השטח בכל הכוח.

דרך אחת בה ינקטו, היא באמצעות קמפיין משותף של ש"ס והליכוד: שתי המפלגות ייצאו בקמפיין משותף שימוקד בכ-70 ערים, בהן מיפו כי בעוד ישנו שיעור תמיכה גבוה בשתיהן, שיעור ההצבעה בהן נמוך ביחס לאחוז הכללי.

דרך נוספת אותה מקדמים כיום במפלגות החרדיות היא הוצאה לשטח של הרב קנייבסקי. על רקע מצבו הבריאותי הוא אמור להישאר בביתו, אך ייתכן כי בימים הקרובים יצליחו להוציא אותו לכמה כנסי בחירות כדי להצליח ולהעיר את ציבור הבוחרים לקראת ה-23 במרץ.