הבחירות הולכות ומתקרבות, וככל שיום הבוחר נראה באופן ברור יותר באופק - כך גוברים הסימנים שמפלגת רע"מ בראשותו של מנסור עבאס, הרשימה שהתפצלה רק לאחרונה מהרשימה המשותפת, תעבור את אחוז החסימה ותיכנס לכנסת. אם אכן כך יקרה בליל הבחירות ב-23 במרץ, תהיה לכך משמעות אדירה על כל השחקנים על המגרש הפוליטי. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בסקרים רבים שהוצגו לאחרונה, רע"מ של עבאס עוברת את אחוז החסימה, ואם לא - אז קרובה מאוד לעבור. בסקר האחרון שערך מכון "מדגם" בראשות מנו גבע ובשיתוף iPanel שהצגנו כאן רק ביום רביעי האחרון, רע"מ זכתה ל-3% תמיכה - מרחק של שברי אחוזים מכניסה לכנסת. בהנחה שתמיד יש הערכת חסר בקולות הפזורה הבדואית שאותם קשה מאוד לדגום, סביר שרע"מ עוברת - ואז כל המערכת הפוליטית תיכנס לסחרור. 

כניסה של רע"מ לכנסת תגדיל את כוחן של המפלגות הערביות מ-8 מנדטים בסקרים ל-12 - וזה משמעותי למדי. ההנחה המקובלת אומרת שאם רע"מ עוברת, היא תצטרף לנתניהו או תתמוך בממשלה שלו מבחוץ. כניסה של רע"מ היא אומנם תעודת ביטוח לנתניהו לכך שלא תקום ממשלה בראשות מישהו אחר, אבל היא גם כמעט מבטיחה תרחיש שבו אם לנתניהו אין 61 מנדטים - ישראל הולכת בסבירות גבוהה לבחירות נוספות. 

עבאס הפך לדמות השנואה בחברה הערבית - וחושש שיירצח 

לפני שבוע בדיוק, נערכה באום אל-פחם הפגנה המונית וסוערת שבה הותקף עבאס בידי עשרות מוחים שהקיפו אותו מכל עבר, קיללו אותו - וקראו לו לעזוב מיד את המקום. התמונות האלה ומה שאירע שם עוררו בעבאס פחד שייפגע - ולכן נראה שהסיכוי שמי שהפך לדמות הכי שנואה בחברה הערבית יסכים ללכת יד ביד עם נתניהו הוא קלוש. הוא קלוש לא רק מצדו: גם סמוטריץ' ובן גביר לא יתנו יד לכך שתוקם ממשלה עם רע"מ או בתמיכתה.  

אם הימין יקים ממשלה שתתבסס אפילו על הימנעותם של חברי רע"מ, זה יהיה סופו של הימין בישראל. עבאס לא באמת רוצה "ללכת עם נתניהו", הוא רוצה להשתלב במשחק הפוליטי. ייתכן שביש עתיד של לפיד היו רוצים לעשות איתו עסקים ולהעביר אותו לצד שלהם - אך הסיכוי שזה יקרה קלוש. הסיבה: ממשלה של לפיד היא גם ממשלה של בנט - ואין סיכוי שיו"ר ימינה יסכים גם להדיח את הליכוד מהשלטון וגם להקים ממשלה בקולות רע"מ - ועוד בבת אחת.

ארכיון (צילום: פלאש 90)
דיל של עבאס עם לפיד? בנט לא ייתן לזה לקרות | צילום: פלאש 90

לכן, כניסה של רע"מ לכנסת צפויה לסבך מאוד את האפשרות שמי מהצדדים יקים ממשלה ומגדילה את הסיכוי לכך שישראל תלך לבחירות בפעם החמישית בתוך שנתיים וחצי. עוד שבוע וחצי נותר עד ליום הבוחר - ואם תמונת הסקרים תישאר כפי שהיא כעת ולא יהיו שינויים משמעותיים ביום הבחירות - נראה שבקרוב נתחיל לספור לאחור שוב לקראת עוד מערכת בחירות.