ימים של הכרעה: 48 שעות לפתיחת הקלפיות, וחלוקת המנדטים בין הגושים צמודה מתמיד. גם בבחירות האלה מספר המפתח הוא 61 מנדטים - אבל הפעם במקום קרב ראש בראש בין המפלגות הגדולות, המפתח לניצחון נמצא בתחתית - בין ארבע מפלגות שנלחמות על כניסה לכנסת. שני פרמטרים, הקשורים ביניהם, יכריעו את גורל הבחירות: אחוז ההצבעה ואחוז החסימה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הפרמטר הראשון: אחוז ההצבעה

אחוז ההצבעה הוא סימן שאלה ענק שעשוי לקבוע את זהות המנצח בבחירות. מצד אחד, יש מי שסבור שהוא יכול אפילו לעלות, במיוחד בהתבסס על העלייה באחוז ההצבעה בשלושת מערכות הבחירות הקודמות. 68.5% בבחירות מועד א', 69.4% בבחירות מועד ב', ו-71.5% בבחירות מועד ג'.

מצד שני, מרבית הסוקרים סבורים שאחוז ההצבעה דווקא צפוי לרדת. מדוע? שלוש סיבות:
1. העייפות והאדישות הציבורית אחרי שלוש מערכות בחירות.
2. העובדה שאין באמת שתי מפלגות גדולות שמתחרות ביניהם על כל מנדט, מה שמגייס את הפוטנציאל של שני המחנות.
3. הקורונה - במרבית המדינות שקיימו בחירות בעיצומה של המגפה, חלה ירידה של בין 8% ל-15% בהשתתפות בהצבעה.

הפרמטר השני: אחוז החסימה

אבל למה המספרים האלה בכלל חשובים? בגלל הפרמטר השני שיכריע את הבחירות: אחוז החסימה. 4 מפלגות, לא פחות, מתנדנדות סביבו. מספרים גדולים של מצביעים עלולים פשוט להוריד אותן מתחת לרף הנדרש, וזה עשוי להיות ה"גיים צ'יינג'ר" של בחירות מועד ד'.

ניצן הורוביץ (צילום: אלי דסה)
במפלגות הקטנות ילחמו על המנדטים עד הרגע האחרון. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ | צילום: אלי דסה
בנימין נתניהו בראיון לניב רסקין (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
מנסה שלא להשאיר את סמוטריץ' מתחת לאחוז החסימה. רה"מ נתניהו | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

לנוכח ההבנה כי משתנים אלו יקבעו את זהות המנצח, המפלגות פועלות במרץ כדי להטות את המערכה לטובתן. בליכוד מנסים להעלות את אחוז ההצבעה ספציפית בערים המזוהות עם המפלגה: באר שבע, נתניה, חדרה, דימונה ובת ים. ימינה הולכת בדיוק לאותם המקומות כדי להתמודד על המצביעים. מהצד השני של המפה הפוליטית, ביש עתיד ינסו לשמר את הישג שיעורי ההצבעה והתמיכה מהבחירות הקודמות בערים כמו מודיעין, רמת השרון וכפר סבא.

אבל האתגר האמיתי, כאמור, הוא של המפלגות הקטנות: מרצ וכחול לבן יטענו בימים האחרונים שבלעדיהן יש לנתניהו בוודאות ממשלה. אותו הדבר יעשו גם בימין - בציונות הדתית. מי מהם שייכשל, עשוי או עלול לקבוע את גורל הרכב הממשלה הבאה.

המשאלה של נתניהו: ממשלת ימין צרה

נתניהו מעולם לא שש להקים ממשלות ימין צרות שמצרות את צעדיו, אבל בצוק העיתים זו כרגע משאלתו הגדולה. 61 מנדטים זה עדיין מספר הזהב עבורו. נתניהו קרוב אליו אך לא מספיק, גם בהנחה שבנט מצטרף אליו לממשלה.

המדריך ליום הבוחר (צילום: רויטרס)
בחירות נוסח קורונה. מתחם "הצבע וסע" | צילום: רויטרס

נתניהו באופן מסורתי יודע להביא עוד שניים-שלושה מנדטים בימים האחרונים של הבחירות, אבל שאלת השאלות היא אם אלה כלים שלובים, כלומר שכל הקולות מגיעים מאותו המאגר, ואז זה חסר משמעות, או שאלו מצביעי ימין מתלבטים או רדומים.

אם נתניהו ילחץ חזק מדי על מצביעי הימין, הוא עלול להשאיר בטעות את סמוטריץ' בחוץ. תרחיש שהוא מאוד מנסה למנוע מתוך הבנה כי אם זה יקרה הוא כנראה מחסל את סיכוייו להישאר במשחק. זו כנראה ההזדמנות האחרונה שלו.

מה שמאוד יכול לסייע לנתניהו זו נפילה של מרצ, העבודה או כחול לבן מתחת לאחוז החסימה. ומה אם אין לנתניהו 61? כל המשחק נפתח, והעיניים יעברו לבנט וסער. כל אחד מהשניים שיזכה בנתון חד-ספרתי ככל הנראה לא יוכל לדרוש ראשות ממשלה, לאחר שבנט אמר שלא ישב תחת לפיד. אבל האויב הגדול באמת של משולש בנט - לפיד - סער הוא אגו. אף אחד מהם לא ירצו להמליך את היורש שאינו הוא.

פתקי הצבעה בחירות 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הכנות ליום הבחירות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אם יתגברו על המכשולים, קיימת אפשרות של חבירה בין בנט וסער לכוח אחד שינסה לצרף את לפיד וכחול לבן, ומשם לפנות לכולם, כולל לבקש מהחרדים להשלים מניין. הסיכוי נמוך. אך קיים. ולכן כמו שזה נראה עכשיו, האפשרות של בחירות נוספות, שיובילו אותנו בדיוק לאותה הנקודה בעוד חודשים ספורים, היא סבירה למדי.