קרוב ל-90% מהקולות נספרו, ונראה כי גם הפעם - בדומה לשלושת סבבי הבחירות הקודמים - לא הושגה הכרעה בין הגושים. עם זאת, נתניהו ולפיד יקוו לקבל מהנשיא את המנדט להרכבת הממשלה, אך האם הם יכולים לעשות זאת? ואיך בנט משתלב כאן? אלו האפשרויות שעומדות בפניהם.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

חוק יסוד: הממשלה מעניק לנשיא את הסמכות להטיל את משימת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שיסכים לכך. בפועל זו סמכות כמעט בלתי מוגבלת, אך היו בעבר תקדימים חוקתיים. כמובן שאם למועמד יש 61 ממליצים, אין כאן שאלה. אולם, מה קורה אם לאף אחד אין מספיק ממליצים, כמו במקרה הנוכחי?

אם למועמד יש הכי הרבה ממליצים, והוא עומד בראש המפלגה הגדולה ביותר, אין כוח בעולם שיכול למנוע ממנו את קבלת המנדט מהנשיא. מתוצאות הבחירות אתמול (שלישי), עולה כי הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר, אך לנתניהו, שמתכוון להיות הראשון שמקבל את המנדט, יש רק 52 ממליצים.

בנט, נתניהו ולפיד (עיבוד: יונתן זינדל ויוסי זליגר, פלאש/90 )
בנט, נתניהו ולפיד | עיבוד: יונתן זינדל ויוסי זליגר, פלאש/90

מלבד 30 המושבים שקיבלה הליכוד, ראש הממשלה זוכה לתמיכתן של ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. כאמור, אין כאן מספיק ממליצים כדי להקים ממשלה.

מועמד נוסף שעשוי לזכות במנדט הוא יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שעדיין שוקל אם לנסות ולקבל את ההמלצה מהנשיא. ללפיד יש את 18 המנדטים שקיבלה עד כה מפלגתו, ואליהם יצטרפו המלצותיהן של מרצ, העבודה, ישראל ביתנו, וככל הנראה גם כחול לבן ותקווה חדשה. תמיכה מהרשימה המשותפת תביא את מספר הממליצים של לפיד ל-56.

אם לפיד אכן יקבל את המלצת המפלגות שמרכיבות את גוש המתנגדים לנתניהו, ריבלין יעניק לו את המנדט להרכבת הממשלה. אולם, יו"ר יש עתיד יעשה זאת רק אם יידע במידה גדולה של ודאות שהוא אכן יוכל להרכיב את הממשלה.

אפשרות שלישית ואולי קצת מוזרה להרכבת הממשלה מגיעה דווקא מהכיוון של נפתלי בנט. יו"ר ימינה התעקש עד כה שלא להזדהות במובהק עם אחד מהגושים, ועשוי לקבל גם הוא את המנדט מריבלין.

עם זאת, הסבירות לכך נמוכה יותר משום שבנט יזדקק לתמיכת מפלגות שרחוקות ממנו מבחינה אידיאולוגית, כמו מרצ למשל. מנגד, ראשי המפלגות הדגישו לפני הבחירות שהם משאירים את האגו בצד, ושהמשימה החשובה ביותר היא להזיז את נתניהו מתפקידו. אנחנו נעקוב בעניין.

במי תתמוך רע"ם?

המרוץ להרכבת הממשלה מסתבך כשמכניסים למשוואה את הפתעת הבחירות, רע"ם, שעברה את אחוז החסימה למרות שהסקרים ניבאו אחרת. יו"ר המפלגה מנסור עבאס מסרב להכריז על מועמד מועדף, ונראה שנתניהו ולפיד ויצטרכו להילחם על תמיכתו.