אולי בכל זאת ממשלה? לא בטוח: התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת ה-24 פורסמו – והמשמעות שלהן היא שמדינת ישראל שוב תקועה. מחלוקת המנדטים החדשה עולה שאף גוש – תומכי נתניהו או מתנגדיו - לא יכול להקים ממשלה לבדו, ובפעם הרביעית ברציפות לא הושגה הכרעה שמאפשרת גם הקמת ממשלה, אלא אם מישהו יפר אחת או יותר מהבטחות הבחירות שלו. למרות שהסיכויים להקים ממשלה נראים נמוכים, פירטנו בכל זאת שלושה תרחישים לשלוש ממשלות – כאלה שאינן חפות מבעיות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

לפי תרחיש אחד ששרטטנו, מוקמת ממשלה בראשות נפתלי בנט שתכלול 61 חברי כנסת מהימין והמרכז, וכוללת את המפלגות החרדיות שנוטשות את הברית עם נתניהו. בממשלה כזו ייכללו ימינה (7 מנדטים), תקווה חדשה (6 מנדטים), יש עתיד (17 מנדטים), כחול לבן (8), ש"ס (9), יהדות התורה (7) והציונות הדתית (6 מנדטים + מנדט נוסף של אופיר סופר, ששובץ ברשימת הליכוד). הבעיה: זו ממשלה עם 61 חברים שנשענת על איתמר בן גביר ואבי מעוז, שיוכלו להפילה בקלות.

תרחישים אפשריים להרכבת ממשלה (צילום: N12)
ממשלת בנט? | צילום: N12

לפי תרחיש אחר, תוקם ממשלת רוטציה בין לפיד לסער שתכלול אף היא 61 חברי כנסת, ממשלה שהיא ברובה ממשלת מרכז-שמאל, שהרכיבים הימניים ביותר בה הם סער וליברמן. בממשלה כזו ייכללו יש עתיד (17 מנדטים), תקווה חדשה (6 מנדטים), ישראל ביתנו (7), העבודה (7), כחול לבן (8), מרצ (6), וגם הרשימה המשותפת (6) ורע"ם (4). הבעיה: זו ממשלה שכוללת את הרשימה המשותפת, שסער וחבריו אמרו שלא יישבו איתה לא יישענו עליה.

תרחישים אפשריים להרכבת ממשלה (צילום: N12)
ממשלת לפיד-סער? | צילום: N12

לפי תרחיש שלישי, מוקמת ממשלה בראשות נתניהו שתכלול 59 חברי כנסת ושלמעשה מכהנת על בסיס הימנעות 4 החברים במפלגת רע"ם של מנסור עבאס. בממשלה כזו, שהיא ממשלת ימין מובהקת, ייכללו הליכוד (30 מנדטים), ש"ס (9 מנדטים), יהדות התורה (7), ימינה (7) והציונות הדתית (6). הבעיה: סמוטריץ', בן גביר ובנט מתנגדים להקמת ממשלה שנשענת על קולותיה של רע"ם.  

 

תרחישים אפשריים להרכבת ממשלה (צילום: N12)
ממשלת נתניהו? | צילום: N12

לפיד יהיה הראשון שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה? 

בשבוע הבא צפוי להיפתח החלק הרשמי שמגיע אחרי כל מערכת בחירות: הגשת התוצאות לנשיא המדינה והתחלת סבב ההתייעצויות עם ראשי המפלגות. על פי תוצאות האמת, כדי להתרגל לאפשרות שבשבוע הבא הנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. עוד לפני שלפיד החל במלאכת ליקוט הממליצים, יש לו כבר 43 ממליצים: יש עתיד, ישראל ביתנו של ליברמן שהצהיר קודם לבחירות שימליץ על ראש המפלגה הכי גדולה בגוש, מרצ והרשימה המשותפת. ייתכן שגם העבודה וגם כחול לבן ימליצו עליו - ואולי גם תקווה חדשה. 

יאיר לפיד בראיון  (צילום: N12)
יקבל את המנדט ראשון? לפיד | צילום: N12

עם זאת, גם אם לפיד יקבל את המנדט - סיכוייו להרכיב ממשלה לא נראים גבוהים: יש הבדל גדול בין לקבל את המנדט לבין להרכיב בפועל את הממשלה והדרך לשם עוד ארוכה מאוד. השלב המקדים שמנסים מתנגדי נתניהו להוביל הוא החלפת יו"ר הכנסת יריב לוין במועמד אחר, ככל הנראה ח"כ מאיר כהן מיש עתיד, ואז לחוקק את החוק שימנע מנתניהו לכהן כראש ממשלה תחת כתב אישום. 

עם זאת, מפלגת רע"ם מעניקה לפי שעה רשת ביטחון זמנית לליכוד מפני החלפת יו"ר הכנסת. רשת הביטחון הזו יכולה להתממש עקב ידידות אישית של עבאס עם יריב לוין ובין היתר בגלל הרצון להשאיר את האפשרויות פתוחות עם כל הצדדים - כך שהמהלך להחלפת יו"ר הכנסת עדיין לא יכול להגיע לידי ביצוע. 

בנוסף לכך, יש את היוזמה של ליברמן שמציע לחוקק חוק נגד כהונה של ראש ממשלה תחת כתב אישום. למרות זאת, יש חברים בגוש להחלפת נתניהו שאמנם לא מתנגדים ליוזמה, אבל חושבים שצריך למקד את המאמצים בהרכבת הממשלה ולהותיר את העניינים הפרלמנטריים לשלב יותר מאוחר.