נתניהו והקול הערבי: לאורך השנים, היחס של ראש הממשלה נתניהו לציבור הערבי היה שנוי במחלוקת. אבל בתקופה האחרונה - משהו השתנה. נתניהו של "הערבים נעים בכמויות לקלפיות" הפך למי שמחזר אחרי הקול הערבי ומנסה לנצל את הקרע הפנימי בתוך הרשימה המשותפת לטובת שיתופי פעולה. האם קירוב הלבבות משפיע על המצביעים במגזר? כמה התבטאויות מפתיעות של תושבי טירה וטייבה אומרות שכן, אך עדיין, יש גם כאלה שלא מאמינים ששיעור ההצבעה לנתניהו אכן יעלה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

עד לאחרונה האסטרטגיה של הליכוד ונתניהו הייתה פשוטה – להציג את חברי הכנסת הערבים כאויבי המדינה, להסית נגד הרשימה המשותפת, ואולי גם נגד הציבור שבחר בה. את הממשלה הפוטנציאלית של גנץ תיאר כממשלת שמאל חילונית חלשה שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו – נשים, ילדים וגברים, ותאפשר איראן גרעיני שתחסל אותנו.

"אני בעד נתניהו. אף פעם לא הצבעתי ליכוד, הפעם אני מצביע"

אוסמא מנצור, תושב טירה

על כל קול שקיבל מהמגזר הערבי והדרוזי בבחירות האחרונות, כ-11 אלף במספר, פחות משליש המנדט, הוא קיבל פי כמה מיהודים שהמסר הזה כנראה דיבר אליהם. אבל בתקופה האחרונה האסטרטגיה שלו השתנתה, ורבו הדיווחים על שיתוף הפעולה שלו עם מנסור עבאס, יו"ר רע"מ.

על פי יוסף מקלדה, מנכ"ל מכון המחקר סטטנט, פוטנציאל ההצבעה לנתניהו במגזר הערבי הוא בין מנדט וחצי לקצת יותר משני מנדטים. בשלושת הסקרים האחרונים מן השבוע האחרון הוא מקבל 2 מנדטים מהמגזר הערבי – המנדטים שאולי יהיו מבחינתו ההבדל בין חיים למוות פוליטי. 

"נתניהו ידאג לנו, אני יודע"

ואכן, קולות שנשמעו מחוץ לאצטדיון הכדורגל בטירה של שחקני הקבוצה המקומית לשעבר ושל אוהדים - לא נשמעו בעבר, בטח לא בפומבי. "אתה רואה כמה בעיות יש פה?", אמר ניהאד מנסור, שחקן עבר בקבוצת הכדורגל של טירה. "הורגים אנשים, ומה הם (הרשימה המשותפת) עשו? לא עושים כלום. אם לא תהיה איתם בממשלה, חבל על הזמן. אני לא רואה טוב מנתניהו".

ניהאד מנסור (צילום: חדשות 12)
"אני לא רואה טוב מנתניהו", ניהאד מנסור | צילום: חדשות 12

גם עזיז מנסור, שוער לשעבר בקבוצת הכדורגל של טירה, סבור שנתניהו יועיל למגזר הערבי. "נתניהו ידאג לנו, אני יודע שידאג", אמר. "לפני יומיים הוא היה בטירה".  אוסמא מנצור, תושב טירה, אמר שבבחירות הבאות יתמוך לראשונה בנתניהו: "אני בעד נתניהו. אף פעם לא הצבעתי ליכוד, הפעם אני מצביע".

"נתניהו רוצה לנצל אותנו רק בשביל הכיסא שלו והוא עושה מאיתנו צחוק"

איימן פדילה, מאמן כדורגל מטירה

"אף אחד לא ילך אם ביבי"

חשוב לומר, אין שום אינדיקציה שהתמיכה שנשמעת ברחבי הציבור הערבי היא תופעה או אולי רק הוצאת קיטור של אנשים שהתאכזבו מהרשימה המשותפת. כך או כך, במגזר הערבי נשמעים כיום גם קולות הפוכים שמביעים ספק רב בכך שרבים מהציבור הערבי יצביעו לנתניהו.

מאמן כדורגל מטירה איימן פדילה למשל, לא מסכים להאמין לקולות התמיכה בנתניהו. "אף אחד לא ילך עם ביבי, אל תדאג", אמר. "לנתניהו מילים ריקות. הוא רוצה לנצל אותנו רק בשביל הכיסא שלו והוא עושה מאיתנו צחוק. זה רק בגלל הבחירות, ואחריהן הוא יזרוק אותנו החוצה. נתניהו שם אותנו המערבל ומתחיל לערבל. אף ערבי לא יבחר בו".

אוסמא מנצור (צילום: חדשות 12)
"אף פעם לא הצבעתי ליכוד, הפעם אני מצביע". אוסמא מנצור, תושב טירה | צילום: חדשות 12

נתניהו בונה כנראה על שני שוברי שיוויון אצל הערבים. הראשון הוא חיסוני הקורונה שהגיעו, ואכן, מספרי המתחסנים רק הולכים ועולים. בדבר השני מתגאה נתניהו במיוחד – בהסכם השלום עם 4 מדינות ערביות שנחתם לאחרונה.

ועדיין, סעיד פדילה, סוכן נסיעות מטייבה שרואה את הביקוש הרב של טיסות לדובאי במגזר, לא חושב שהסכמי השלום יעזרו אלקטורלית לנתניהו. "אני לא חושב שזה ישנה את התדמית של נתניהו", טען. "אנשים יודעים שנתניהו עשה הברה נזק למגזר הערבי".

קלפי במגזר הערבי (צילום: רועי אלימה, פלאש/90 )
קלפי במגזר הערבי | צילום: רועי אלימה, פלאש/90

לכולם ברור מדוע ראש הממשלה מנסה לקדם את התוכנית למיגור האלימות דווקא עכשיו. הליכוד ינסה לנצל את הקרע ברשימה המשותפת, ולהוריד את שיעור ההצבעה של הערבים, להרדים את השטח, ובכך להנחית עוד מכה על גוש המרכז שמאל, המדולדל ממילא.