מהפך: מערכת הבחירות הרביעית בתוך שנתיים אמנם לא סיפקה הכרעה בזירה הארצית, אבל בציבור הדרוזי דווקא התחולל מהפך של ממש. מספירת כמעט 90% מהקולות עולה כי ישראל ביתנו קיבלה מספר נמוך ממה שצפו הסקרים ברמה הארצית - אך רשמה זינוק אדיר ביישובים הדרוזים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בעספיא זכתה ישראל ביתנו במספר הקולות הגבוה ביותר, כש-31% מהמצביעים בחרו בה. מדובר בזינוק של פי ארבעה בשיעור ההצבעה: מספר הקולות זינק מ-399 ל-1,123. לצורך השוואה, במקום השני ביישוב, הרשימה המשותפת הסתפקה רק בכ-19%. בבחירות הקודמות עמדה ישראל ביתנו על כ-8% בלבד ביישוב ומי שהובילה בפער גדול הייתה כחול לבן.

"העצרת תתקיים, הדיונים ימשכו" (צילום: זהר א דין קבלן, חדשות)
ראש מועצת עיספיא בהיג' מנסור: "הוא עשה קמפיין מוצלח ביישובים הדרוזים" | צילום: זהר א דין קבלן, חדשות

מגמה דומה נרשמה ביישובים דרוזים נוספים: בדלית אל כרמל ליברמן מוביל גם כן עם 25.83% מהקולות, שהם 1,212 מצביעים. בבית ג'ן הוא מוביל עם כ- 34.2% מהקולות. ראש מועצת עספיא בהיג' מנסור שוחח עם N12 והסביר את התופעה: "ההישג גדול", אמר, "האמירות שלו לגבי חוק הבחירות וקמיניץ ברורות. הוא עשה קמפיין מוצלח ביישובים הדרוזים".

"כבר לא ימין ושמאל – אלא איך נחיה פה"

במערכות בחירות קודמות הצביעו ביישובים הדרוזים בשיעור גבוה לכחול לבן, ב-2015 הייתה תמיכה משמעותית בכחלון, וגם הליכוד זוכה להישגים נאים בחלק מהיישובים (למשל - בכסרא-סמיע זכה הליכוד בכ-47% מהקולות). עם זאת, הבחירה בליברמן עדיין נחשבת לחריגה. כמובן חשוב לזכור שבמקום השישי ברשימתו של ליברמן מוצב ח"כ חמד עמאר הדרוזי, אך העדנה החדשה שזוכה לה המפלגה בכל זאת מפתיעה שכן הוא חבר כנסת שם מאז 2009.

אביגדור ליברמן בקלפי (צילום: גרשון אלינסון, פלאש/90 )
אביגדור ליברמן בקלפי | צילום: גרשון אלינסון, פלאש/90

ליברמן מזוהה יותר עם גוש הימין מקודמיו בכיבוש לבבות הדרוזים. חלק מחברי מפלגתו הצביעו בעד חוק הלאום שהוא גם קידם בעצמו. אלא שבמערכת הבחירות הזו טען שזו הייתה טעות, החוק לא חיזק את המדינה היהודית ופגע בציבור הדרוזי.

נראה שהימניות הידועה של ליברמן לא מפריעה לבוחרים הדרוזים. "בבחירות האלה העימות הפסיק להיות בין ימין לשמאל", אמר מנסור, "העניינים החשובים נוגעים לשאלה איך נמשיך לחיות במדינה".

"ליברמן הוא הכוכב של הבחירות", אמר רפיק חלבי ראש מועצת דלית אל כרמל ל-N12. "היה לו קמפיין מאוד ער וחמד עמאר הוא המועמד היחידי שהיה בשטח. הייתה הצבעה גם לליכוד וליאיר לפיד, שעשה גם כן עבודה, אבל בשיעור נמוך יותר. ההסבר הוא פשוט: אין יותר בישראל ימין ושמאל, 85% במרכז. ליברמן הצהיר בצורה ברורה שיעשה הכול כדי לשנות את חוק הלאום והבטיח שיפעל לביטול חוק קמיניץ".