חברת הכנסת ממפלגת ימינה איילת שקד התראיינה הבוקר (חמישי) לתוכנית "מרציאנו-סגל" בגלי צה"ל והתייחסה למבצע החיסונים בישראל. שקד נשאלה על הירידה בתחלואה ועל השפעת החיסונים, וטענה בתגובה ש"הקורונה דועכת בכל העולם". הטענה הזאת עלתה פעמים רבות בתקופה אחרונה, האומנם?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מגמת הירידה בתחלואה אכן מורגשת במדינות מסוימות שנחשבו למוקדי תחלואה במשך זמן רב כמו ארצות הברית, רוסיה, הודו, בריטניה ומדינות נוספות. ממדי ההידבקות בנגיף עדיין גבוהים, אך הירידה האיטית בתחלואה היא ממושכת ועקבית.

עם זאת, ישנן מדינות שחוות התפרצות קורונה מחודשת והופכות למוקדי התחלואה החדשים של העולם. בברזיל לדוגמה יותר מ-11 מיליון בני אדם נדבקו בקורונה, ויותר מ-266 אלף מתו מאז תחילת המגפה. רק ביום שלישי רשמה המדינה שיא נוסף בכמות המתים היומי עם 1,972 בני אדם שמתו מהנגיף. על פי דיווחים בכלי התקשורת הברזילאים, מערכות הבריאות ברוב הערים הגדולות במדינה מתקרבות לקריסה בשל תפוסת יתר של חולי קורונה: יותר מ-80% מהמיטות ביחידות לטיפול נמרץ תפוסות ב-25 מתוך 27 הערים הגדולות בברזיל.

 

 

בברזיל חלה עלייה של 32% בממדי התפשטות הקורונה ומקרי ההידבקות במהלך החודש האחרון. בשבוע וחצי האחרונים התחלואה בברזיל קפצה מכ-50-60 אלף מקרים ל-75-80 אלף מקרים ביממה.

איטליה, ארץ המגף, הגיעה השבוע לציון דרך עגום של 100 אלף מתים מקורונה. על פי הכותרת של עיתון "לה רפובליקה" השבוע, אחד מכל 600 אזרחים מת מהנגיף. כמות הנדבקים במדינה זינקה רק בשבוע שעבר ב-23%. גורמי בריאות במדינה מתריעים מפני התפשטות מהירה של המוטציה הבריטית. באיטליה עדיין מונהג עוצר לילי מ-22:00 ועד הבוקר. מספר המאושפזים בה ממשיך לעלות והעומס בבתי החולים חוזר להשפיע על מצב מערכת הבריאות במדינה.

אירופה נדבקת, רק באזורים שונים

לפי נתונים שמפרסם מכון "ג'ון הופקינס", 75% ממדינות אירופה דיווחו על עלייה במקרי ההידבקות החדשים בשבוע הראשון של חודש מרץ, לעומת חודש פברואר. עיקר העלייה אירעה במדינות מרכז ומזרח אירופה, כשחלק מהמדינות - כמו אסטוניה וצ'כיה, הופכות למוקד תחלואה של ממש. בחלקים רבים באסטוניה התפוסה בבתי החולים הגיעה ל-100% ולא נותרו מיטות לאשפוז. בצ'כיה ובסלובקיה כבר נאלצים לשנע חולים למדינות אחרות באירופה.

 רק תשע מדינות באירופה דיווחו על פחות מקרי קורונה בשבוע הראשון של מרץ לעומת השבוע השלישי של פברואר. הירידה הגדולה ביותר נרשמה בפורטוגל, בספרד ובבריטניה. ספרד היא המדינה היחידה באירופה שיש בה כיום פחות מקרים ממה שהיו בה בחודש ספטמבר.

המגמה באירופה ברורה כשמשווים בין השבוע השלישי של פברואר (15-21.02) לשבוע הראשון של מרץ (01-07.03):

קפריסין: עלייה של 191% במקרי ההידבקות בקורונה, יוון: עלייה של 83 אחוזים, מקדוניה: עלייה של 96%, בולגריה: עלייה של 90%, רומניה: עלייה של 48%, סרביה: עלייה של 66%, בוסניה: עלייה של 112%, קרואטיה: עלייה של 55%, איטליה: עלייה של 63%, נורבגיה: עלייה של 94%, פולין: עלייה של 77%, אוקראינה: עלייה של 56%, הונגריה: עלייה של 140%, אסטוניה: עלייה של 81%, צ'כיה: עלייה של 32%.

ישראל לעומת העולם

מה קורה כשמסתכלים על העולם כמכלול? לפי נתונים שאסף "מכון ג'ון הופקינס", בשבועיים האחרונים גדל מספר המאומתים העולמי בממוצע ב-6 אחוזים, לעומת ירידה ממוצעת של 12 אחוזים בישראל. מבחינת המספרים העולמיים, בחודש האחרון חלה הצטמצמות עקבית בקצב הירידה בתחלואה, עד לממוצע חיובי בשבועיים האחרונים.

גם בממדי התמותה, הפערים ניכרים - הירידה ניכרת בישראל יותר מאשר בשאר העולם. בעוד שבעולם הירידה בנתוני התמותה מסתכמת בכ-11% בשבועיים האחרונים, בישראל התמותה ירדה בכמעט 30%. הנתונים מראים שבחודש האחרון יש מגמה של צמצום בקצב הירידה בתמותה - כלומר, מגמת עלייה במספרי המתים ברחבי העולם.

עם זאת, חשוב לזכור: קצב הירידה בהדבקות ובתמותה בישראל גדול יותר, אך מספר המתים בישראל למיליון נפש ומספר המאומתים ביחס למיליון נפש עדיין גבוה במיוחד.

התחלואה עולה, המוקד משתנה

הטענה של איילת שקד, לפיה התחלואה מקורונה בכל העולם נמצאת בירידה, אינה נכונה ברובה. ישנן מדינות רבות באירופה שחוות בשבועות אלו גל תחלואה מחודש, בעיקר באזור מזרח אירופה. לצד זאת, בחלק מהמדינות המרכזיות במערב אירופה ישנו צמצום מתון או סטגנציה בממדי התחלואה. בדרום אמריקה חלה עלייה ניכרת בהדבקות במדינות רבות, ובראשן ברזיל שקורסת תחת ההדבקה והתמותה הרבה. איטליה, מוקד תחלואה בתחילת המגפה, חוזרת לעלייה מדאיגה במספרים.

גם כשבוחנים את הנתונים הכלליים בעולם, ניתן לראות ירידה מסוימת בתחלואה ביחס למספרים בחודש ינואר ובתחילת פברואר. עם זאת, בחודש האחרון ובמיוחד בשבועיים האחרונים חל צמצום ממושך ועקבי בקצב הירידה בהדבקה, עד כדי עלייה ממוצעת של 6 אחוזים כיום. המגמה הברורה באזורים מסוימים בעולם היא כי ישנה התפרצות מחודשת של קורונה, מה שמשפיע על הנתונים הכלליים בעולם.

לכן, לא ניתן להגיד בצורה מובהקת שהקורונה דועכת בעולם. בארצות הברית חלה ירידה ממושכת במספר ההדבקות, בעיקר במקומות בהם החילו הגבלות קורונה. עם זאת, למרות הירידה או ההתמתנות בריכוזי התחלואה העיקריים בעולם, ישנה עלייה ממושכת בתחלואה באזורים חדשים שמובילה למגמה של עלייה גם במספרים העולמיים הכוללים.

סייע בהכנת הכתבה: גל חן.