25 ימים בלבד נותרו לבחירות, וכל יום שעובר מעלה את החשש שהקרב האמיתי יהיה הפעם בין הפוליטיקאים לבחירות חמישיות. ניתוח קר של המספרים מראה שהמנצח עלול להיות סבב נוסף, בייחוד אם כל השחקנים יתבצרו בהבטחותיהם. 

במערכת הפוליטית כבר התגבשה נוסחה: אם הרשימה המשותפת תהיה גדולה מבנט, ייתכן מאוד שישראל תיגרר לסבב נוסף ולהלן ההסבר. גוש "רק נתניהו", ללא בנט, עומד בימים אלה על 49-45 מנדטים. גודלו תלוי בעיקר בגורלה של האחות הקטנה, מפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ' ובן גביר. גוש "רק לא נתניהו", ללא המשותפת, עומד על כ-52-50 מנדטים בסקרים, כשכוללים בו את כל המפלגות שאיתן ניתן להקים ממשלה - תקווה חדשה, יש עתיד, ישראל ביתנו, העבודה ומרצ.

נפתלי בנט, איימן עודה (צילום: דוברות הכנסת)
הנוסחה: אם עודה יעקוף את בנט, דוהרים לעוד בחירות | צילום: דוברות הכנסת

בתווך יש כ-20 מנדטים של ימינה והרשימה המשותפת, שהחלוקה ביניהם תכריע בדבר היכולת להקים ממשלה מתפקדת. אם בנט יהיה גדול יותר מהמשותפת, לאחד הצדדים תהיה ממשלה. אם לא, נמצא את עצמנו שוב בקלפיות בקיץ. 

נכון לסקרים האחרונים, בשביל שבנט ישלים לנתניהו ל-61 הוא חייב לקבל תוצאה בסביבה של כ-13 מנדטים. מדובר באתגר לא פשוט למפלגה שרק לפני שנתיים נותרה מתחת לאחוז החסימה, בתור "הימין החדש". גם אם נתניהו יתחזק על חשבון בנט - זה לא יספיק כדי להגיע למספר הקסם שמאפשר הקמת ממשלה. נפלאות הן דרכי הפוליטיקה: רק לפני כמה חודשים נתניהו השליך את בנט לאופוזיציה בלי להסתכל לאחור, היום הוא חולם בלילות שבנט יצליח להיות מגנט מנדטים. ובתמונת ראי - יושב ראש ימינה קריטי גם עבור הצד השני: ככול שיגדל, כך יגדל מרחב התמרון של המערכת הפוליטית. 

כאן נכנס לתמונה המפתח השני: גודלה של הרשימה המשותפת. עקב האכילס של מתנגדי נתניהו הוא הרשימה המשותפת. בכוחם של חברי הכנסת הערבים למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה, אבל ברור לכול שסער ובנט לא יישבו איתם לשולחן הממשלה. בשביל שלפיד, סער וליברמן (אולי הגיע הזמן להמציא ראשי תיבות?) יוכלו להקים ממשלה, הם צריכים את בנט עם מספר מנדטים דו ספרתי. בהקשר הזה המפלגה החשובה ביותר היא רע"ם. אם מפלגתו של מנסור עבאס תעבור את אחוז החסימה, כולנו עלולים למצוא את עצמנו בסבב נוסף. 

ח"כ מנסור עבאס (צילום: יח"צ)
אם יעבור את אחוז החסימה, התמונה תשתנה. עבאס | צילום: יח"צ

הפוליטיקאים מודעים לכך היטב וכל אחד מנסה להנדס את המפה כך שתהיה הכרעה לטובתו. השבוע השיק בנט מהלך ששמר לקו הסיום: הצהרה מפורשת שלא יישב בממשלה של לפיד. המטרה של בנט היא לקחת מנדט או שניים מהליכוד, ועוד קצת מאנשי ימין שאינם רוצים בנתניהו, אבל רוצים את לפיד עוד פחות. במבט ראשון זה נראה שבנט מקטין את מרחב התמרון שהוא מרבה להתהדר בו, אך בפועל זה מהלך שנועד לאפשר לו להתחזק ולשמור את כל האופציות פתוחות. 

אבל כל זה נכון רק אם כל השחקנים עומדים במילתם, וזו כוכבית ענקית. אם נתניהו לא יגיע ל-61 מנדטים, החרדים וסמוטריץ' יצטרכו לבחור בין בחירות חמישיות לממשלה שכוללת את בנט, סער וליברמן - לא בדיוק ממשלת שמאל. זו הסיבה שנתניהו מיהר השבוע להחתים השבוע את ראשי המפלגות החרדיות על מסמך נאמנות חדש, שנועד למנוע מהם לקיים משא ומתן עם סער או בנט. אלא שעיון במסמך מראה שהוא דיאטטי ביותר וכולל בעיקר קריאה להקים יחד ממשלת ימין, ולא התחייבות מפורשת להעדיף בחירות חמישיות על כל ממשלה אחרת שבה נתניהו אינו ראש הממשלה. 

בנימין נתניהו, נפתלי בנט וגדעון סער בכנסת, 2013 (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
נתניהו חושש שהשותפים לבלוק יילכו עם בנט או סער | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

צריך לומר: כמעט לכל מי שרץ עכשיו על המגרש, פרט לנתניהו, אין אינטרס בסבב נוסף - מה שעשוי להוליד הפתעות לשני הכיוונים. לסער יש זכות קיום כי הבטיח להפיל את נתניהו, לבנט יש - בזכות ההבטחות לנהל טוב יותר את משבר הקורונה, וגם סמוטריץ' כבר יודע עד כמה זה לא סימפטי להסתכל בעיניים לאחוז החסימה בלבן של העיניים. גם לפיד יתקשה להסביר לבוחרים סיטואציה שבה ויתר על הפלת נתניהו משיקולי אגו. גם נתניהו מבין את זה וכבר החל לחפש עריקים במחנה הנגדי. כולם ירצו להקים ממשלה, אבל אם לא יהיה לאף אחד רוב, גם הפעם מישהו יצטרך לוותר בדרך על ההבטחות שלו. 

לקריאה נוספת:

סקר חדשות 12, 23.2.2021 | גנץ מתחזק על רקע הקריאות שיפרוש; לגוש נתניהו אין ממשלה גם עם בנט

"אחד ביום": נפילתו של בני גנץ

בנט: לא נשב בממשלת שמאל בראשות לפיד