כבר לא קוסם? בתחילת מערכת הבחירות, לאחר סגירת הרשימות כשהתברר שלא היו איחודים בגוש המרכז-שמאל ואין מפלגה אחת מרכזית שתתמודד מול נתניהו ראש בראש - ובייחוד בימים שלפני יום הבוחר, היה נדמה שבנימין נתניהו והליכוד ייקחו את הבחירות האלה "בהליכה" - ושנתניהו יגיע ל-61 מנדטים הנחוצים לו להרכבת ממשלה, ואפילו להישג גדול יותר מזה שחזו הסוקרים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אלא שלאחר שהתבררו תוצאות האמת - התבהרה התמונה: הליכוד היא אומנם המפלגה הגדולה בישראל עם 30 מנדטים, בפער של 13 מנדטים מהמפלגה השנייה בגודלה, אבל היא גם השיגה את הנתון הכי נמוך שאליו הגיעה בכל ארבעת סבבי הבחירות שנערכו כאן בשנתיים האחרונות - ולנתניהו שוב אין הרוב הדרוש להרכבת ממשלה. התנאים היו אידיאליים - אבל משהו לא עבד, ובליכוד תוהים עכשיו אם ניתן יהיה להגיע להישג גדול יותר בסבב בחירות חמישי.   

נתניהו בכנס הליכוד באור יהודה (צילום: החדשות12)
ביקורת בקרב בכירים בליכוד על התנהלות נתניהו | צילום: החדשות12

בימים האחרונים, מאז התבררו התוצאות, בכירים בליכוד מותחים ביקורת קשה על מנהיג המפלגה נתניהו - דברים שנדמה שלעולם לא יגידו בגלוי. הביקורת כלפיו היא על הקמפיין שניהל לגמרי לבדו, על כך שכלל לא נעזר בחברי מפלגתו - וגם על התוצאה המאכזבת - 30 מנדטים בלבד, כשבתחילת הקמפיין נתניהו דיבר על 40 מנדטים ומעלה שיוכל להביא. ה"חוזה" היה שהם ישתקו ויעשו מה שנתניהו אומר - והוא יביא שלטון, אבל זו כבר הפעם הרביעית שזה לא קורה - וישראל נגררת לעוד בחירות ולעוד ממשלת מעבר.  

הביקורת שנמתחת על נתניהו מגיעה בעיקר גם על רקע העובדה שבסבב הזה, הרביעי, התנאים היו אידיאליים - ונתניהו היה אמור לדלג לרוב ולממשלה. הוא הצליח לפרק את האלטרנטיבה המרכזית שרצה מולו בשלוש מערכות בחירות - כחול לבן הגדולה, שהתפרקה בדיוק היום לפני שנה, הוא הצליח לפצל את הרשימה המשותפת, פגע באחוזי ההצבעה בחברה הערבית והחליש את הייצוג הערבי בכנסת בשליש.

שלט חוצות של הליכוד עם הסלוגן "חוזרים לחיים" שנפסל (צילום: N12)
מבצע החיסונים, ה"אס" של נתניהו, לא עזר לו לנצח | צילום: N12

וכל זה כשעוד לא דיברנו על החיסונים נגד קורונה שדאג לייבא לישראל בכמויות לפני כל מדינה אחרת, אחרי שלא הרפה מהטלפון וחייג למנכ"ל חברת 'פייזר' ללא הפסק, על נתוני התחלואה המתרסקים בשבועות האחרונים בעקבות החיסונים ועל חזרת המשק לשגרה כמעט מלאה בדיוק בשבועיים שלפני הבחירות, כאילו הכוכבים הסתדרו לו, לנתניהו. לא רק זאת, אלא שהיו גם הסכמי הנורמליזציה עם 4 מדינות מוסלמיות שנתניהו חתום עליהם. כל אלה לא עזרו לו במערכת הבחירות הזו. 

צניחה בתמיכה בליכוד במעוזי המפלגה: יותר ישראלים הצביעו נגד נתניהו 

והביקורת באה לידי ביטוי לא רק בשיחות סגורות - אלא גם במספרים. כשבוחנים את ההצבעה לליכוד בערים שנחשבות ל"מעוזי ליכוד", בבחירות הללו רואים ירידה ברורה בתמיכה במפלגה בראשות נתניהו בין הבחירות הקודמות שנערכו לפני שנה – לבין אלה שנערכו השבוע: בירושלים אחוזי התמיכה בליכוד ירדו מ-28% ל-21%, בבאר שבע הם צנחו מ-50% ל-42% בלבד, באשקלון מ-48% ל-40%, בנתיבות מ-37% ל-31%, בטבריה מ-51% ל-43% - והרשימה עוד ארוכה. 

הצבעה לליכוד לפי ערים (צילום: החדשות 12, החדשות12)
הצבעה לליכוד לפי ערים, בחירות 2021 | צילום: החדשות 12, החדשות12

כשבוחנים את כלל ההצבעות בבחירות האלה - למעט מפלגות ימינה ורע"ם שלא הביעו הזדהות עם אף אחד מהגושים - הפער בין הגושים הוא כ-200 אלף קולות לטובת אלו שהצביעו למפלגות שחרטו על דגלן את הדחת נתניהו. 1,856,800 בוחרים הצביעו בעד מפלגות שתומכות בנתניהו - זאת לעומת 2,045,748 ישראלים שתמכו במפלגות שהצהירו שלא יישבו איתו בממשלה.  

בשנה אחת, הליכוד נחלש ב-6 מנדטים: בבחירות לכנסת ה-23, שנערכו במרץ 2020, הצביעו לליכוד 1,352,449 ישראלים - מה שהסתכם בסופו של דבר ב-36 מנדטים. בבחירות לכנסת ה-24 שנערכו השבוע, נרשמה ירידה של כ-300 אלף הצבעות לעומת הבחירות הקודמות - כך שהמפלגה קיבלה 1,066,595 קולות - מה שהסתכם בסופו של דבר ב-30 מנדטים בלבד.  

מאז נודעו התוצאות, מתנגדי נתניהו שבים וטוענים כי עליו לזוז הצידה - כי זהו בעיניהם המהלך שיאפשר להקים ממשלה בקלות ויוציא את המדינה מהפלונטר הפוליטי שאליו נקלעה. השאלה היא מה יקרה ככל שיעברו הימים ושעון הבחירות החמישיות יתחיל לתקתק: האם בליכוד יעשו מעשה ויחליטו לומר לנתניהו "עד כאן" או שימשיכו ללכת אחריו בכל מחיר.