שבוע לאחר הבחירות ורגע לפני שהנשיא יחל את סבב ההתייעצויות שלו לגבי הטלת המנדט, הפלונטר הפוליטי עדיין נראה רחוק מסיום. נכון למצב הנוכחי המועמדים להרכבת הממשלה והחברים הפוטנציאליים בממשלות ייאלצו כפי שנראה כעת להפר את הבטחותיהם או לפחות את חלקן, כדי שלא נידרדר למערכת בחירות חמישית. אז מהן האופציות להרכבת הממשלה? 

  1. ממשלת נתניהו: האופציה המגובשת ביותר. אפשרות לפתרון הפלונטר שכוללת את הליכוד (30 מנדטים), המפלגות החרדיות (16), הציונות הדתית של סמוטריץ' (6) וימינה של בנט (7), ובסה"כ 59 מנדטים. במקרה של תרחיש זה, הימנעות של מנסור עבאס וכל חברי מפלגתו רע"ם תספיק כדי שלנתניהו תהיה ממשלה. אך מה בנוגע להבטחות טרום הבחירות של החברות בממשלה זו? הישענות מעשית על סיעתו של מנסור עבאס בידי נתניהו הוגדרה לפני הבחירות כדבר שלא יקרה. נתניהו הצהיר בריאיון אצלנו שלא יישען על עבאס בשום מצב. גם בנט אמר שלא ייכנס לממשלה כזאת, וסמוטריץ' הצטרף להתנגדות כשהצהיר אחרי הבחירות כי לא ייתן לכך יד.
    בנימין נתניהו ומנסור עבאס (צילום: N12)
    בנימין נתניהו ומנסור עבאס. האם הליכוד יישען על רע"ם? | צילום: N12
  2. ממשלת "גוש השינוי": האופציה הסבירה השנייה. לפיד בראשות הממשלה עם יש עתיד (17 מושבים), כחול לבן (8), ישראל ביתנו והעבודה (7 כל אחת), תקווה חדשה, מרצ, והמשותפת (6 מושבים כל אחת), ורע"ם (4), ובסה"כ 61 מנדטים. אך כאן ובשונה מממשלת נתניהו, לפיד לא יכול להסתפק בהימנעות של רע"ם, אלא הוא חייב תמיכה אקטיבית שלה ושל הרשימה המשותפת. ולא רק זו, גם כאן ההצהרות וההבטחות של כמה מהשותפים עשויות להפריע להקמת ממשלה זו, ובהן הבטחתו של סער כי לא יישב עם מרצ ובטח שלא עם הסיעות הערביות. אך למרות זאת, העובדה שהליכודניקים כבר מדברים בקול על ממשלה שתישען על הרשימות ובהן רע"ם של מנסור עבאס, אולי יכולה להעניק לסער סולם נוח לירידה מהעץ.
    יאיר לפיד וגדעון סער  (צילום: צילום לפיד: Tomer Neuberg | צילום סער: Yonatan Sindel, פלאש/90 )
    ממשלת גוש השינוי: האם סער יירד מהעץ? | צילום: צילום לפיד: Tomer Neuberg | צילום סער: Yonatan Sindel, פלאש/90
  3. ממשלת בנט: על אף שמשונה להתייחס לממשלה שתוקם בידי סיעה עם 7 מנדטים, נתייחס לאופציה לפיה כל השחקנים מחליטים להמליך את יו"ר ימינה לראש הממשלה. ממשלה שכזו תכלול את כל הסיעות בגוש השינוי מימינה ועד מרצ ובהן יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, תקווה חדשה, העבודה ומרצ, ובסה"כ 58 מנדטים. ולמרות זאת, בנט יצטרך לעבור פה על שתי הבטחות שלו שלא יעשה - חבירה למרצ והימנעות של רע"ם או המשותפת לטובת השבעת הממשלה, וכנ"ל לגבי מפלגתו של סער.
    גדעון סער, יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: N12)
    מימינה ועד מרצ: ממשלה בראשות סיעה עם 7 מנדטים? | צילום: N12
  4. ובגלל שאף אחד מהתרחישים הנזכרים לא נראה מאוד ריאלי עולה האפשרות של "ציר סער-בנט". בהנחה שנתניהו לא יצליח להרכיב את הממשלה, יכולים לבוא השניים אל יתר השותפים הפוטנציאליים עם הצעה כזו: בנט וסער יחד (13), בנוסף ליש עתיד, כחול לבן, וזאת כשמוסכם שלפיד אינו בראש. ומכאן יש שתי אפשרויות – פנייה אל החרדים והצעה להיכנס אל ממשלתם (יחד איתם 54), ואז לצרף למניין את סמוטריץ' שישלים ל-60. אם יסרב, אז את מפלגת העבודה, דבר שנראה פחות ריאלי עם רב רפורמי ברשימה, אך בהנחה שיצליחו לגבור על המחלוקות, יש לכאורה ממשלת 61.
    התקרבות בין הצדדים? גפני ולפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
    החרדים ולפיד - יסכימו לשבת יחד בממשלת סער-בנט? | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

בסוף, כדי שתקום כאן ממשלה חדשה, כמה פוליטיקאים יצטרכו לדרוס ולוותר על התחייבויות העבר שלהם, ובהם חיבורים רבים ומשונים שהפוליטיקה הישראלית כנראה לא ראתה כמותם מעולם.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות