הקמפיין האגרסיבי של נתניהו לגיוס החברה הערבית הוביל את האזרחים לתחושה שבפעם הרביעית ברציפות אין מוצא וישראל בדרך לבחירות חמישיות, אולם ייתכן שהמפתחות להצלחה נמצאים אצל יו"ר רע"ם מנסור עבאס, שהצליחה לבסוף לעבור את אחוז החסימה. מוחמד מג'אדלה, עיתונאי ופרשן פוליטי ברדיו א-נאס, הסביר אמש (שישי) בפאנל "אולפן שישי" כי למפלגות הערביות אין הרבה ברירות, ולתוך מכבש הלחצים נכנס כעת עבאס: "הוא משאיר את האפשרויות פתוחות, אבל הוא בבעיה רצינית".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"מנסור עבאס במקום הכי בעייתי, אם הוא יילך עם בנימין נתניהו הוא יעשה את הטעות הכי גדולה שפוליטיקאי ערבי יכול לעשות במדינת ישראל, להכשיר ממשלה של סמוטריץ' ובן גביר. אני לא רואה אותו יכול לחיות עם זה", הסביר מג'אדלה. "זה ירדוף אותו עד סוף ימי חייו, לא רק באום אל פאחם – אלא בכל מקום שהוא יילך אליו".

הצורך של ראש הממשלה בתמיכת רע"ם הלך והתבהר ככל שהתקדמה מערכת הבחירות: בסקר האחרון של חדשות 12 מפלגתו של עבאס עברה את אחוז החסימה וזכתה ל-4 מנדטים, ורק בתמיכתה נתניהו זכה ל-61. במהלך יום הבחירות, הייתה תחושה שייתכן שרע"ם לא תעבור ובכך מי מהגושים יוכל להרכיב ממשלה, אולם בתוצאות האמת התברר שעבאס אכן הצליח: הוא התעקש שהציבור הערבי הצביע לו – ולבסוף גרפה רע"מ את ארבעת המנדטים יקרי הערך כשיותר מ-150 אלף ישראלים הצביעו לה.

מוחמד מג'אדלה (צילום: החדשות 12, החדשות12)
"עבאס בבעיה", מג'אדלה | צילום: החדשות 12, החדשות12

הבוחרים של עבאס ידעו שהוא פתוח לכל הצעה שתקרה בדרכו, כולל מנתניהו. "עבאס משאיר את האפשרויות פתוחות", הסביר מג'אדלה, "עבאס אומר שממשלה שבה בן גביר יכהן כשר היא לא אפשרות בכלל. אבל גם אם ילך עבאס עם הגוש השני, הוא גם בבעיה מאוד רצינית, הוא יצטרך לתת דין וחשבון לציבור שלו למה הוא פירק את הרשימה המשותפת. אם הוא יעשה בסוף את מה שהמשותפת עשתה, כלומר ילך עם השמאל, אז למה הוא פירק אותה?".

הרשימה המשותפת התפרקה בגלל שתי סיבות מרכזיות – הראשונה היא הציבור הלהט"בי, השנייה היא בידול, כלומר עבאס אמר שהמשותפת היא "בכיס של השמאל" והוא לא רצה להיות חלק מזה. "גם אם רע"ם יחליטו בסופו של דבר ללכת עם הגוש הנגדי לנתניהו, המשותפת לא תסכים להיכנס לממשלה הזו בשל הרצון לשמור על הבידול".

עוד אמר הפרשן הפוליטי כי המשותפת לא יתקפו את ההחלטה של רע"ם, אם תתקבל כזו, ללכת עם נתניהו בשל האמונה שלהם כי גם אם זה יקרה – נתניהו ישתמש בעבאס "ויזרוק אותו בסוף", לדבריו של מג'אדלה. בתרחיש שכזה, עבאס יגיע לבחירות חמישיות חבול ומוכה, מימין ומשמאל – והוא ימצא את עצמו מתחת לאחוז החסימה.