נראה שמערכת הבחירות הנוכחית תוכרע על חודו של מנדט והמעטפות הכפולות שספירתן החלה הלילה מקבלות חשיבות מיוחדת. כ-450 אלף ישראלים הצביעו בדרך זו, מספר גבוה מבדרך כלל בשל נגיף קורונה. עדיין לא ידוע מה התפלגות ההצבעה בקרב בוחרים אלו וכיצד הצבעתם תשנה את תמונת המנדטים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

 

בחוק הבחירות לכנסת בישראל ישנו עיקרון של "ריתוק לקלפי" - חובה על האזרח להצביע בקלפי שבה הוא רשום וסמוכה למקום מגוריו. אולם החוק מאפשר בשורת מצבים חריגים הצבעה במקומות אחרים - וזו ההצבעה במעטפות הכפולות.

כתבות נוספות ב-N12:

ספירת הקולות ממשיכה: רע"ם מאבדת מנדט לטובת מרצ

מדגם בחירות 2021 של חדשות ערוץ 12

מפת הבחירות: איך הצביעו ביישוב שלכם?

בחירות 2021 - קלפי למבודדים בירושלים
בחירות 2021 - קלפי מבודדים בירושלים

מי מצביע במעטפות כפולות?

חיילים, שוטרים, עובדי שב"כ, סוהרים, אסירים, ימאים, נציגים ישראלים בחו"ל והמאושפזים בבתי חולים רשאים להצביע בקלפי במקום שהותם. מזכיר ועדת קלפי רשאי להצביע בקלפי שבה הוא משמש כמזכיר.

חבר ועדת קלפי רשאי גם כן בנסיבות מיוחדות או אם שימש חבר ועדה באותה הקלפי לפחות שש שעות רצופות. עובדי ועדת הבחירות המרכזית והוועדות האזוריות רשאים להצביע בקלפי באזור שבו הם עובדים ביום הבחירות.

מוגבלים בניידות, לפי הצהרתם, יכולים להצביע בקלפיות נגישות ברחבי הארץ. בכל יישוב חייבת להיות לפחות קלפי אחת נגישה ואם מדובר ביישוב גדול אז אחת לכל עשרת אלפים תושבים. נשים השוהות במקלט לנשים מוכות רשאיות להצביע באישור מיוחד בכל קלפי נגישה בארץ.

על פי הוראת שעה חדשה שנכנסה בעקבות משבר קורונה, גם דיירי בתי אבות, דיור מוגן, דיור לגיל הזהב, מקבצי דיור לעולים ומסגרות מיוחדות רשאים להצביע בקלפיות מיוחדות במוסדות שבהם הם שוהים. כמו כן ניתן אישור לחולים ומבודדים להצביע בקלפיות מיוחדות עבורם.

כיצד מצביעים במעטפות כפולות?

אם אדם מצביע בקלפי שאינו רשום בה, המעטפה ובה הפתק שבו בחר מוכנסת למעטפה נוספת. על גבי המעטפה החיצונית מציינת ועדת הקלפי את שם הבוחר, מספר זהותו במרשם האוכלוסין וכתובתו. לאחר תום ההצבעה הקלפיות מועברות לוועדת הבחירות המרכזית.

בחירות 2021: קלפי בבית החולים רמב"ם (צילום: דוברות בית החולים רמב"ם)
בית החולים רמב"ם, בחירות 2021 | צילום: דוברות בית החולים רמב"ם

כיצד נספרים הקולות במעטפות הכפולות?

ועדת הבחירות המרכזית מכינה קובץ של כל המצביעים שהגיעו לקלפיות הרגילות והצביעו וקובץ נוסף של כל המצביעים במעטפות כפולות. באמצעים טכנולוגיים מצליבים את שני הקבצים, ואם רואים שאדם הצביע פעמיים שולפים את המעטפה שלו ומבצעים הליך בדיקה ואימות. אם הסתבר שאכן הייתה הצבעה כפולה, זו גם עבירה וגם פוסלים את הקול במעטפה הכפולה. לאחר שבוצע הליך הבדיקה והאימות, מעטפות ההצבעה מוצאות מתוך המעטפות הכפולות ונספרות במעורבב כך שלא ניתן לדעת איזה בוחר הצביע לכל רשימה ונשמרת החשאיות של ההצבעה. 

בחירות 2021: קלפי למבודדים (צילום: מירי שמעונוביץ )
עמדת "הצבע וסע" | צילום: מירי שמעונוביץ

כמה זמן ייקח לספור את המעטפות הכפולות?

בבחירות הקודמות בשנת 2020 היו כ-340 אלף מעטפות כפולות. בוועדת הבחירות המרכזית העריכו בתחילה כי הפעם המספר יוכפל לכ-600 אלף והיה חשש שספירתם תתארך אפילו לאחר ליל הסדר, אולם בשל הירידה בתחלואה התרחיש לא התממש ולבסוף כאמור ישנן כ-450 אלף. בוועדת הבחירות מעריכים כי ישלימו את הספירה והזנת נתוני ההצבעה עד היום אחר הצוהריים.

האם המעטפות הכפולות יכולות לשנות את התוצאות?

בעבר התפלגו תוצאות המעטפות הכפולות אחרת מהתוצאות בקלפיות הרגילות. באופן מסורתי יש בקרב מצביעים אלו פחות חרדים וערבים. ב-2015 למשל נתנו המעטפות הכפולות עוד מנדט לליכוד ולמרצ על חשבון הרשימה המשותפת ויהדות התורה. אולם בשל התוספת של חולי ומבודדי הקורונה וכן דיירי בתי האבות להצביע במעטפות כפולות קשה לנבא כיצד הן ישפיעו הפעם.