מערכת הבחירות הרביעית בשנתיים האחרונות מגיעה לשיאה הבוקר (שלישי), עם תחילת ההצבעה. 6,578,084 בעלי זכות הצבעה, מהם 78% יהודים ו-17% ערבים, יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע עבור אחת מ-37 הרשימות המתמודדות לכנסת ה-24.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

12,127 הקלפיות נפתחו בשעה 07:00 וייסגרו בדיוק בשעה 22:00. ביישובים קטנים, בבתי הסוהר ובבתי החולים הן ייפתחו ב-08:00 ויינעלו ב-20:00. 1,200 קלפיות יוצבו בבתי אבות, מתחמי דיור מוגן, בית גיל הזהב ומתחמי דיור נוספים. הפעם יש 1,100 קלפיות יותר מבשנה שעברה, מה שאומר שבערך אחד מכל עשרה ישראלים לא יצביע בקלפי הרגילה שלו או שלה.

כתגבור לקלפיות, השנה אזרחי ישראל יוכלו להצביע גם ב"קלפי בוס" - 50 אוטובוסים של חברת "אגד" שהוסבו לעמדות קלפי. בכל אחת מהן יהיו שלושה חברי ועדת קלפי, מקום למשקיף ומקום למפקח על טוהר הבחירות. האוטובוסים יתגברו קלפיות עמוסות במיוחד, ויסייעו במקרים של עומסים במתחמי "הצבע וסע".

במקביל, הציבה ועדת הבחירות המרכזית 344 קלפיות ייעודיות לחולי הקורונה שיבקשו להצביע. המאושפזים יוכלו להצביע בקלפיות מיוחדות במחלקות הקורונה בבתי החולים. אותן קלפיות יוצבו באשר ל-65,000 המבודדים, הם יוכלו להצביע באחת מ-424 הקלפיות שייפרסו במבני ציבור, בקופות החולים ובמתחמי "הצבע וסע" מיוחדים. על המבודדים חל איסור להגיע לקלפיות בתחבורה הציבורית, שתפעל כסדרה ותהיה זמינה לציבור בחינם.

לקלפי עליכם להגיע עם תעודה מזהה: תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה תקף או תעודת חבר כנסת. לאחר שיזהו וירשמו אתכם, תיגשו אל מאחורי הפרגוד לבחור במפלגה לה תרצו להצביע - ושימו את הפתק שלה במעטפה אותה תקבלו מחברי הוועדה. את המעטפה יש לסגור, ניתן גם לאטום - ואז לשלשל אותה לקלפי.

לעומת זאת, בקלפיות למבודדים לא יהיה קשר ישיר בין המצביעים לבין חברי ועדת הקלפי, שיעמדו מאחורי וילון מיוחד כדי למנוע מגע מיותר ומסוכן עם המבודדים. המצביעים יקבלו את פתקי ההצבעה מאחורי הווילון וישלשלו אותם לקלפי בצורה בטוחה.

בניגוד לבחירות הקודמות, שבהן היו 200-300 אלף מעטפות כפולות, השנה המספר יהיה גבוה הרבה יותר ויעמוד על קרוב ל-600,000. הסיבה: המבודדים, החולים, המצביעים באוטובוסים ובבתי אבות יצביעו במעטפות כפולות. המשמעות היא שתהליך ספירת הקולות יתארך, ויכול להיות שברביעי בבוקר לא נתעורר לתוצאות אמת ודאיות כפי שהתרגלנו.

באשר לבעלי זכות ההצבעה לבחירות בישראל שנמצאים ברחבי העולם: כ-4,000 אנשים הצביעו כבר בנציגויות בעולם - ובהם נציגי הסגל הדיפלומטי, שליחי הסוכנות היהודית, קק"ל, קרן היסוד ונציגים שונים אחרים מטעם המדינה. אחוז ההצבעה מעבר לים עומד על 77% - עלייה ניכרת בהשוואה לסבבי הבחירות הקודמים: 66% בסבב ג', 69.5% בסבב ב' ו-76% בסבב א'.

קבוצה נוספת שהחלה להצביע כבר ביום רביעי האחרון היא החיילים. היום ייפתחו בצה"ל כ-445 קלפיות מתוכן 100 ניידות. הקלפיות יפעלו בין השעות 08:00 ו-20:00. 28% מהמשרתים בצבא הצביעו עד כה בבחירות המוקדמות. בשנה שעברה שיעור ההצבעה בצה"ל עמד על 70%.