תוצאות האמת המלאות של סבב הבחירות יתקבלו רק בשעות אחר הצוהריים, אך תמונת המצב המסתמנת מראה מגמה ברורה - המפלגות הגדולות צנחו, בעוד שהמפלגות הקטנות התחזקו. הכיוון מתבטא ביתר שאת בערים ספציפיות שנחשבות לליכודיות או לחילופין למעוזי השמאל, שם רואים ירידה ניכרת באחוזי ההצבעה למפלגות הגדולות. כך למשל בנתיבות ואשקלון מהצד הימני או כפר סבא ורעננה משמאל. גם כוחן המשותף של יש עתיד וכחול לבן יחדיו לא משתווה לזה שהיה לכחול לבן כשבראשה עמדו גנץ ולפיד יחדיו. כל הנתונים. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בבחירות הקודמות, עוד לפני שמגפת הקורונה התפשטה ברחבי הארץ, הליכוד וכחול לבן רצו ראש בראש, אסטרטגיה שממקסמת בדרך כלל את כוחן של המפלגות הגדולות על חשבון אלה הקטנות. בסבב הנוכחי לעומת זאת, בחרו בקרב גוש תומכי נתניהו וגם בקרב מתנגדיו לזנוח את האסטרטגיה הזו ולתמוך במפלגות הקטנות לטובת "השמירה על הגוש", מה שהביא להיחלשות של הליכוד עצמה וכן של לפיד וגנץ, גם בריצה נפרדת.

כנס הליכוד בבית ים (צילום: Flash90)
צילום: Flash90

בסבב הבחירות האחרון קיבלה מפלגת הליכוד 29.46% שהם 1,352,449 קולות. בסבב הנוכחי לעומת זאת, על פי 90% מהתוצאות, קיבלה הליכוד 24% שהם כמיליון קולות. בצד הנגדי, קיבלו מפלגת יש עתיד בצירוף מפלגת כחול לבן 20% מהקולות, כ-850 אלף קולות, לעומת ריצתם המשותפת יחד שזכתה בסבב הקודם ל-26.59% ול-1,220,381 קולות.

מדגם בחירות 2021 של חדשות 12: 61 מנדטים לגוש מתנגדי נתניהו

האסטרטגיה הזו הובילה להישג בקרב שורת מפלגות קטנות. כך המפלגות מרצ והעבודה הכפילו את כוחם בסבב הבחירות האחרון. על פי 90% מתוצאות האמת, העבודה ומרצ יחדיו זוכות ליותר מ-10% מהקולות, בעוד שבסבב הבחירות הקודם, לאחר ש-2 המפלגות רצו ברשימה אחת יחד עם מפלגת גשר של אורלי לוי - זכו רק לחצי מכך.

יאיר לפיד מצביע (צילום: תומר נויברג, פלאש/90 )
יאיר לפיד מצביע | צילום: תומר נויברג, פלאש/90

מטבריה ועד אילת: ירידה בולטת בתמיכה בשורת ערים ליכודיות

בירושלים ספגה הליכוד צניחה של 7 אחוזים בקולות, מ-27% לפני שנה ועד ל-20% בסבב האחרון. מדובר בכ-20 אלף קולות שהפסידה מפלגת השלטון. דוגמה נוספת היא באר שבע, שם קיבלה הליכוד בסבב הקודם הישג מדהים של מחצית מהקולות בעיר, כ-50 אלף קולות. בסבב הנוכחי לעומת זאת, היא ירדה בעשרת אלפים קולות ל-42%.

יד מצביעה בקלפי (צילום:  הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש/90 )
יד מצביעה בקלפי | צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש/90

גם באשקלון, עיר שנחשבת ליכודית, ניתן לראות צניחה בשיעור דומה. בעוד שבסבב לפני שנה זכתה המפלגה ל-48% שהם כ-35 אלף קולות, בסבב הנוכחי ירדה המפלגה ל-27 אלף קולות שהם 40%. בנתיבות ירדה הליכוד ב-6%, באילת ב-7%, בטבריה ב-8% ובבת-ים, עיר ליכודית מובהקת, נרשמה ירידה של 7% למפלגה.

ירידה של לפיד וגנץ בתל אביב, רעננה וכפר סבא

בערים שנחשבות למעוזי השמאל ניתן לראות מגמה דומה. בהשוואה של הריצה המשותפת של גנץ ולפיד ברשימה אחת תחת כחול לבן לעומת ריצה נפרדת, עדיין ניתן לראות ירידה משמעותית בהצבעה להם. בתל אביב-יפו לדוגמה זכתה כחול לבן בסבב הקודם ב-48% מהקולות שהם יותר מ-128 אלף קולות. בסבב הנוכחי יש עתיד וכחול לבן יחדיו זכו רק ב-32% מהקולות שהם כ-86 אלף קולות.

יו"ר כחול לבן בני גנץ (צילום: תומר ניוברג, פלאש/90 )
צילום: תומר ניוברג, פלאש/90

דוגמה נוספת היא רעננה, שם נחתך כוחם של לפיד וגנץ ברבע. לפני שנה, קיבלה שם כחול לבן 46%, שהם 20,461 קולות. הפעם קיבלו יש עתיד וכחול לבן יחדיו 34% בלבד שהם כ-15 אלף קולות. בראש העין קיבלה כחול לבן לפני שנה 35% ועכשיו קיבלו שם יש עתיד וכחול לבן יחדיו כ-27%. בהרצליה נרשמה מגמה דומה: גם בחיבור תוצאות הבחירות של לפיד וגנץ יחדיו, הם קיבלו 13% פחות מהקולות לעומת הסבב הקודם.