יו"ר רע"ם תחת מתקפה: לאחר שנאם אמש (חמישי) בעברית ובנאום מפויס שבו הושיט יד לציבור היהודי, מנסור עבאס סופג אש מבית - מתוך המפלגה שלו עצמו. לאחר הנאום, ששודר בתקשורת הישראלית בשיא הצפייה, פעילים במפלגה נטשו יחד את הקבוצה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מצילומי מסך שהגיעו לידי N12 נראים כמה וכמה פעילים שעזבו כמעט בבת אחת את הקבוצה. הפעיל הבולט ביותר שעזב את הקבוצה הסגורה הוא לא אחר מאשר מסעוד גנאים, ששימש כחבר כנסת מטעם רע"ם מהכנסת ה-18 ועד הכנסת ה-20 ברצף. לפני שעזב, שעה קלה לאחר הנאום, הוא כתב את ההודעה הבאה בקבוצה הסגורה: "ערביי ישראל? אני לא מכיר שלישראל יש ערבים... מה שאני מכיר או יודע, שיש ערבים פלסטינים בישראל אדוני המכובד איש הפייסבוק".

בשיחה עם N12 הח"כ לשעבר גנאים סרב לומר אם ההודעה נכתבה בתגובה לנאום והסתפק בתשובה העמומה לפיה כתב את מה שכתב בתגובה "לאיזה פעיל שאמר שהוא ערבי ישראלי. אמרתי לו שאין דבר כזה ערבים ישראלים - אנחנו ערבים פלסטינים". כשנשאל אם היציאה מהקבוצה הייתה בתגובה לנאום הוא סרב להגיב ואמר כי החליט לעזוב כי מדובר בקבוצה שעסקה בבחירות 2021, שהסתיימו: "תכבד את החלטתי אני לא מתכוון להגיב על הנאום".

יש לציין כי בצילומי המסך מאותה קבוצה סגורה שהגיעו לידינו רואים מספרי טלפון של כמה פעילים שעזבו את הקבוצה, אך לא ברור אם הסיבה לכך היא כמו שהזכיר חבר הכנסת לשעבר גנאים בטענה שזו קבוצת פעילים שהוקמה לפני הבחירות למטרת הבחירות ותו לא, אך לא ניתן שלא לתהות בשל הסמיכות לנאום שנשא עבאס.

ובזמן שהפעילים מותחים ביקורת מרומזת, מי שיצא להגנתו של עבאס הוא שייח' כאמל ריאן מבכירי התנועה האיסלמית: "יש מי שמדבר על פלסטין אל קודס ועזה, ויש מי שעושה יום ולילה למען פלסטין אל קודס ועזה, ויש פער בין אלה שעושים (אנחנו), לבין אלה שמדברים (הם), הכספים שלנו בעזה ובאל קודס, פלסטין כעם וכארץ בלבבות שלנו ובעיניים".

הנאום של עבאס מצא אהדה בקרב חלק גדול מערביי ישראל, וחלק מהפרשנים הפוליטיים הערבים אומרים שעצם העובדה שהוא קיבל 4 מנדטים (לעומת 6 של המשותפת, בהם אחד רק של בל"ד) אומרת שהגישה שבה הוא מאמין ושאיתה הוא בא לציבור כנראה עובדת. הוכחה לכך ניתן לראות בנאום שנשא אתמול ושבו הוא משך את תשומת הלב המלאה של התקשורת הישראלית בשעה 20:00, מהלך שאף פוליטיקאי ערבי-ישראלי לא עשה בעבר.

הנאום הזה מתכתב עם ההתעוררות שנרשמה לאחרונה בתקשורת הארצית ולקשב שמקבל המגזר הערבי בבחירות 2021. למרות שידע שיש לו צופים רבים, עבאס הגיע אתמול לנאום בלי הרבה תפאורה - למעט הדגל של התנועה האסלאמית - אותו דגל שמרימים הפלגים הצפוניים והדרומיים. כעת השאלה המרכזית שנשאלת היא עד כמה הוא יצליח לשמור על המומנטום ועל הכוח שקיבל בבחור ולשמור על ההישג מבלי לנפץ אותו או לסדוק, במיוחד כשיש ראש ממשלה שיודע היטב כיצד לרסק יריבים פוליטיים - כולל אלה שנוטים, או נטו בעבר, לתמוך בו.