המהלך שיוביל לשיתוף פעולה עם המפלגה הערבית? במפלגת רע"ם של מנסור עבאס שוקלים בימים אלה לבצע מהלך ש"יכשיר את הלבבות" לשיתוף פעולה קואליציוני עמם - זאת על רקע היותה של המפלגה לשון מאזניים וכזו ששאלת שיתוף הפעולה עמה תכריע למעשה אם ישראל תלך שוב לבחירות. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

ברע"ם שוקלים לשאת נאום פומבי שבו הם יקראו להושיט יד לציבור היהודי, הצהרה שבה יקראו לברית היסטורית שתגלם בתוכה הזדמנות לשילוב האזרחים הערבים בממשלה. מטרת ההצהרה היא להגיע לאוזניים של כל השותפים הפוטנציאליים להקמת ממשלה - מראשי המפלגות ב"גוש השינוי" ועד לנתניהו, זאת מכיוון שברע"ם מתכוונים להשאיר את הדלת פתוחה לשתי האפשרויות. 

מנסור עבאס (צילום: חדשות 12)
יפנה לציבור במטרה לשכנע שהגיע הזמן לשתף פעולה עם הערבים? עבאס | צילום: חדשות 12

גורמים בסביבתו של נתניהו העבירו מסר לפיו נאום משכנע וחזק שיכיל אמירות היסטוריות, יכול אולי לשכנע את השותפים הפוטנציאליים שמתנגדים לשיתוף פעולה כלשהו עם הערבים. מהלך כזה, אם ייצא לפועל, הוא משמעותי בעיקר לנתניהו - כיוון שבצד שלו שיתוף הפעולה עם מנסור עבאס נראה הרבה פחות טבעי מאשר חבירה לגוש להחלפת נתניהו שמכיל גם מפלגות מרכז ושמאל. 

"עבאס יתמוך בממשלה עם בן גביר וסמוטריץ'? זה לא קו אדום, זה קו שחור"

עם זאת, מוקדם יותר היום, אחד מבכירי צוות המשא ומתן של מפלגת רע"ם ככל הנראה סתם את הגולל על שיתוף פעולה אפשרי של המפלגה הערבית עם נתניהו וחבירה לגוש המפלגות שתומכות בו. בריאיון ל"חמש עם רפי רשף" הוא אמר שאין סיכוי שמנסור עבאס יסכים לתמוך בממשלה שבה חברים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. 

"מי שחושב שהוא יתמוך בממשלה שקיימים בה בן גביר וסמוטריץ' – בעצם אומר עליו: 'אני סיימתי את הקריירה הפוליטית שלי' ולכן תסריט כזה לא יהיה קיים", הבהיר עו"ד שועאע מנצור, ראש עיריית טייבה ומבכירי צוות המו"מ של המפלגה. "בן גביר הוא קו – לא רק אדום, אלא הקו השחור שבשחור. נקודה. לא נמתין למי שפוסל אותנו כדי שיפסול אותנו. מי שקורא להדרת הערבים אין לנו מה לחפש איתו". 

"אין פריבלגיה למלחמות בימין" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
על בן גביר וסמוטריץ': "קוראים להדרת ערבים, אין לנו מה לחפש איתם" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

"שאר התסריטים הם אפשריים – במיוחד שאין הרבה אלטרנטיבות - או מחנה ימין בראשות נתניהו או מחנה שמאל בראשות לפיד או אחרים", אמר מנצור, "רע"ם לקחו החלטה חשובה להקים צוות שיקיים צוותי משא ומתן – ומן הסתם לנהל אותו עם כולם, אבל ללא ספק העניין האידאולוגי והאינטרס של המצביעים הוא שיעמוד בראש מעייניהם של צוותי המשא ומתן. בלי לגמגם ובלי למסמס". 

על הפגישה שערך עבאס עם לפיד אמר: "עצם העובדה שהם נפגשו ונפגשו מהר עקב יוזמה של יאיר שהרים טלפון, זה כבר חשוב מאוד. מבחינת עמידה בציפיות – אני חושב שכולם מבינים שהמערכת הפוליטית עכשיו מתחילה להיכנס לעוד מערכה פנימית במובן שכולם מחפשים את כולם. אבל ללא ספק הקול הערבי, כפי שכולם צפו, הולך להיות לשון המאזניים ואני שמח על כך".