למה נתניהו שותק? שבוע חלף מאז יום הבחירות ובימים האחרונים נעשים מאמצים מכל קצוות הקשת הפוליטית להיערך לשלב הבא: על מי להמליץ להרכבת ממשלה לקראת ההגעה לבית הנשיא בשבוע הבא. בעוד שב"גוש השינוי" פועלים במרץ להקים ממשלה ללא נתניהו - אם כי בערוצים מקבילים, מכיוונו של נתניהו שוררת שתיקה, שיריביו סבורים שהיא חשודה למדי. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

השאלה היא האם פירושו של אותו "שקט" מסתורי הוא שנתניהו למעשה כבר קרוב להקים ממשלה ושומר את הקלפים צמוד לחזה? התשובה היא ככל הנראה לא, כיוון שנתניהו, כמו יריביו, די תקוע בעקבות תוצאות הבחירות שהובילו לכך שמפלגת רע"ם של מנסור עבאס ו-4 המנדטים שלה מהווה לשון מאזניים בדרך להרכבת הממשלה הבאה - ושיתוף פעולה עמה למעשה יכשיר שיתוף פעולה עם חברי הכנסת הערבים. 

נתניהו תקוע מכיוון שהוא לא יכול לחזר בגלוי אחרי רע"ם ועבאס - כיוון שכך הוא למעשה יעניק לגיטימציה לחיזור כזה בקרב גוש מתנגדיו - ומצד שני, נתניהו לא יכול לשלול שותפות עם עבאס כי אז ישלח אותו לחיקם של מתנגדיו בגוש היריב. לכן, נתניהו גם לא יכול לומר לבנט שיש לו קואליציה - כי אין לו כרגע, והוא גם לא יכול לשדל את סמוטריץ' להסכים לכך מאותה הסיבה.

מנסור עבאס (צילום: פלאש/90 )
נתניהו חושש "להלבין" אותו אבל גם לא יכול לשלול שיתוף פעולה עמו. עבאס | צילום: פלאש/90

כל השחקנים במערכת הפוליטית כרגע מחכים להחלטת הנשיא ריבלין ביום שני הקרוב על מי יטיל ראשון את המנדט להרכבת הממשלה - ובהתאם לכך יחשבו את צעדיהם הבאים ויפעלו. בינתיים, המירוץ להשגת כמה שיותר ממליצים בגוש השינוי נמשך - כשהמטרה היא להגיע למספר ממליצים גבוה יותר מנתניהו, שיש ברשותו 52 מנדטים של המפלגות התומכות בו - הליכוד (30), ש"ס (9), יהדות התורה (7) והציונות הדתית (6). 

גדעון סער, יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: N12)
מה הצעד הכי נכון לחפצים בשינוי? סער, לפיד ובנט | צילום: N12

נכון לעכשיו, ליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, יש 36 ממליצים: 17 חברי מפלגתו, 7 המלצות של ישראל ביתנו, 6 של מרצ וככל הנראה גם 6 של העבודה. בהמשך השבוע ייפגש לפיד עם חברי הרשימה המשותפת וייתכן שיקבל מהם 5 המלצות מתוך 6. אם ישיג גם את ההמלצות של 8 חברי המפלגה של גנץ - ושל רע"ם, הוא יעקוף את נתניהו וסביר שיקבל ראשון את המנדט. ימינה של בנט צפויה להמליץ על בנט - וככל הנראה שגם "תקווה חדשה" של גדעון סער, שם סבורים שיש לו את הסיכוי הגדול ביותר להרכיב ממשלה אלטרנטיבית לנתניהו. 

הדיונים במי לתמוך נמשכים, גנץ הזהיר את בנט ועבאס מנתניהו 

בסיעת יהדות התורה התכנסו היום (שלישי) כדי לדון בשאלת ההמלצה לנשיא - אם כי ברור ש-7 הנציגים של המפלגה ימליצו על נתניהו, למרות ה"שריר" שגפני עושה. "אנו עושים כל מאמץ שלא נלך למערכת בחירות חמישית שזה אסון לכלכלה, אסון להתנהלות של ישראל שיגרום לחוסר יציבות משווע", נמסר בהודעה מטעם המפלגה, "אנו עושים כל מאמץ כדי להקים קואליציה עם גוש הימין והמסורתיים, נביא את תמונת המצב המלאה בפני גדולי התורה ונקבל את הוראתם".

מוקדם יותר, בחר יו"ר כחול לבן, בני גנץ, להזהיר את ראשי המפלגות הלא מזדהות, ימינה ורע"ם, שנתניהו "משתמש בהם" ושהם עלולים להפוך לבני ערובה שלו אם ישתפו איתו פעולה. "אל תאמינו לנתניהו", כתב גנץ בפוסט שהעלה לפייסבוק, "גם אתם יודעים שנתניהו עסוק בדבר אחד – הימלטות ממשפטו. לכן פגע קשות בכלכלה ולא קידם תקציב מדינה, לכן הוא לא ממנה שר משפטים קבוע ופרקליט מדינה". 

לדברי גנץ, שמבחינתו ממשיך במאמצים למנוע מנתניהו להקים ממשלה נוספת בראשותו ואינו מרוצה מהקולות השונים הנשמעים ב"גוש השינוי" שנראה שמשחקים לטובתו של נתניהו, יש רק דרך אחת למנוע זאת – "הקמת ממשלה ישרה ללא נתניהו ומינוי יו"ר כנסת מוסכם של גוש השינוי. והכל צריך להיעשות בהקדם מהר, כי בזמן שאנחנו רבים, ביבי עובד". 

גנץ נפגש היום עם יו"ר רע"ם עבאס וביקש ממנו שיתמוך במועמד שיציב גוש השינוי להרכבת ממשלה. בהסכמת הצדדים נקבע שהשיח ביניהם יימשך בימים הקרובים. אתמול גנץ פנה ללפיד, בנט וסער בקריאה לפגישה מרובעת שמטרתה להחליף את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בואו נשב בהקדם ונמצא את הדרך לעצור את שלטון נתניהו ולהקים ממשלה ישרה". 

קריאתו של יו"ר כחול לבן הגיעה לקראת סבב ההתייעצויות שיקיים הנשיא ריבלין החל מ-5 באפריל ועד 7 באפריל - ויכריעו מי יקבל את המנדט להרכבת הממשלה ראשון. ב-5 באפריל יחל גם שלב ההוכחות במשפטו של נתניהו.