ריבוי מפלגות - ודמויות שצפויות להיכנס או לשוב לזירה הפוליטית: 85 ימים לבחירות וקצת יותר מחודש לסגירת הרשימות, גוש המרכז-שמאל ממשיך להתפצל לעוד ועוד מפלגות, זאת לקראת תרחיש של איחוד אפשרי של כמה מהן לרשימה אחת, שסביר שתכלול גם שמות חדשים וחדשים-ישנים, וצפויה למלא את הריק שמותירה אחריה כחול לבן שמתרסקת בסקרים ומגרדת את אחוז החסימה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

נכון לעכשיו, יש כבר שני מועמדים שיקימו מפלגות חדשות בגוש – עפר שלח שסיים את השותפות עם לפיד רשמית בשבוע שעבר - ורון חולדאי שיכריז היום (שלישי) על הקמת מפלגה. לצידם בגוש, צפויות לרוץ גם יש עתיד (ואולי גם תל"ם של יעלון יחד איתה), כחול לבן של גנץ שצפוי להתמודד בכל זאת בבחירות, מפלגת העבודה עם מנהיג או מנהיגה חדשה בראשה לאחר הודעתו של עמיר פרץ שלא יתמודד על ראשותה שוב, מרצ והרשימה המשותפת, שייתכן ותתפצל אף היא.

החיזורים של חולדאי: ניסנקורן, לבני - וגם ברבש וגמזו 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, מעוניין שבמפלגתו החדשה ירוצו גם דמויות נוספות המזוהות עם גוש המרכז-שמאל, זאת לצד דמויות המזוהות עם ניהול משבר הקורונה. חולדאי פנה למי שהיום נחשב לאחד מבכירי כחול לבן, אבי ניסנקורן, וליו"ר התנועה שפרשה מהחיים הפוליטיים לפני שנתיים, ציפי לבני, שמחוזרת על ידי גורמים נוספים. חולדאי היה רוצה אחד מהם לצדו – ואפילו את שניהם. עוד הוא פנה גם לפרופ' גבי ברבש ולפרויקטור לשעבר פרופ' רוני גמזו, אך אלה ככל הנראה השיבו בשלילה להצעתו. וכמובן שמעל לכל הרשימות החדשות והקיימות בגוש מרחפת גם חידת איזנקוט - האם הוא ייכנס לזירה, ואם כן - למי יצטרף. 

שר המשפטים אבי ניסנקורן (צילום: אלעד מלכה)
מחוזר. אבי ניסנקורן | צילום: אלעד מלכה
מה קורה כשמתקשרים למשרד ראש הממשלה? (צילום: הסטנדאפיסטים, קשת12)
בדרך לקאמבק? ציפי לבני | צילום: הסטנדאפיסטים, קשת12
רוני גמזו וגבי ברבש (צילום: פלאש/90 )
סירבו להצעה. ברבש וגמזו | צילום: פלאש/90

זאת ועוד: ייתכן שגם חלק מחברי הכנסת שיפרשו מכחול לבן צפויים להצטרף לחולדאי, וייתכן שביניהם יהיה גם אסף זמיר, שהתמודד מול חולדאי לפני כשנתיים על ראשות עיריית תל אביב-יפו. ראש העיר הוותיק, שהודיע זה מכבר שיקפוץ לזירה הפוליטית הארצית, לא מתכוון לעזוב את תפקידו בעירייה עד שיושבע לחבר כנסת ויראה שהוא מצוי בעמדת השפעה משמעותית. חולדאי מנסה להקדים את השחקנים האחרים בגוש ולהודיע על הקמת מפלגה מהר – זאת כדי להתייצב על המגרש הפוליטי בתקווה ליצור חיבורים.

אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע בדרך להצבעה
לאן פניהם של פורשי כחול לבן? הח"כים זמיר, חיימוביץ' ושפע

מה קורה בין לפיד ויעלון, והאם בימין שוב יצהירו נאמנות לנתניהו? 

גם ביש עתיד של יאיר לפיד עדיין לא ברור כיצד תיראה הרשימה לקראת הכנסת הבאה. מפלגתו של לפיד זוכה ל-16 מנדטים בממוצע בסקרים ושומרת על יציבות יחסית, ונראה שאם לפיד ישאף לצרף מועמד משמעותי חדש לרשימה, יהיה עליו לשריין עבורו את המקום השני – מה שמעלה קשיים מול בוגי יעלון ומפלגתו, תל"ם, שחברו ללפיד אחרי פיצול כחול לבן במרץ האחרון.

האזינו להקלטת יעלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
השותפות תתפרק? לפיד ויעלון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

בימים האחרונים מתנהל מו"מ בין לפיד ויעלון, אלא שהאחרון לא מעוניין לוותר על המפלגה שלו ו-3 חבריה המשוריינים, והוא רוצה להישאר עצמאי במסגרת השותפות ביניהם. התעקשותו של יעלון על אנשיו לא משקפת כלל את כוחו האלקטורלי, ומה גם שהיחסים בינו ללפיד מתוחים ממילא, זאת לאחר שאמר בשידור חי שבכוונתו לרוץ עצמאית ושהרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יהיה מספר 2 שלו - אמירה שעוררה תהיות במערכת הפוליטית. 

נתניהו שוקל לבטל את הסגר (עיבוד: פלאש/90 )
מוכנים להצהיר נאמנות לנתניהו. ראשי המפלגות החרדיות | עיבוד: פלאש/90

ומה קורה בגוש הימין, או יותר נכון: גוש "רק נתניהו"? בימין מתחולל בימים האחרונים קרב על התמיכה החרדית – ולמעשה כבר נערכים שם למו"מ הקואליציוני שאחרי הבחירות. ראשי המפלגות החרדית היו בפגישות אצל נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי הסכים לחתום על מכתב "חידוש נדרים" לבלוק הימין, למרות שהוא לא כולל את 'ימינה', לפחות לא רשמית. ראשי יהדות התורה, יעקב ליצמן ומשה גפני, אמרו שיסכימו לחתום אם נתניהו יבקש זאת מהם - השאלה מה הניירות האלה יהיו שווים ביום שאחרי הבחירות.