אפקט הקורונה: בוועדת הבחירות מדווחים היום (שלישי) על היענות נמוכה בקרב חולי קורונה ומבודדים ועל כך שאינם מגיעים לקלפיות הייעודיות. בפועל, רבים מדווחים על כך שלא הצליחו להזמין הסעה דרך השירות שהוצע על ידי ועדת הבחירות המרכזית וחלקם חוששים שלא יספיקו למצוא פתרון עד לסגירת הקלפיות ובכך תיפגע זכותם הדמוקרטית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

>> מדגם בחירות 2021 של חדשות 12

ערן זהבי, בן 32 ממרכז הארץ, נמצא בבידוד ולכן נזקק לסיוע להגעה לקלפי. הוא סיפר בשיחה עם N12: "הזמנתי מונית מראש דרך ועדת הבחירות, קיבלתי הודעת ביטול והתקשרתי כדי לברר מדוע. כל היום הייתי בבירורים מול ועדת הבחירות וחברת המוניות. אין דרך ליצור קשר ישיר מול הנהגים, העבירו אותי ממקום למקום וניתקו לי שיחות טלפון. בשלב מסוים התייאשתי והחלטתי לנסוע לבד ברכב פרטי לקלפי של המבודדים. אם המדינה כבר מציעה שירות כזה, צריך להקפיד שזה ינוהל בצורה טובה ולא להביא אנשים לכדי ייאוש. מה יעשו אנשים שאין להם רכב פרטי? זה פוגע בזכות הדמוקרטית שלהם".

מירית סיפרה: "אני בבידוד יחד עם בעלי כי הגעתי במיוחד להצביע בארץ. משעה שמונה בבוקר אנחנו מחכים לאחר שהבטיחו לנו מוועדת הבחירות לשלוח הסעה. ההסעות נגמרו בשעה ארבע ולמעשה לא אפשרו לי כבעלת זכות בחירה להצביע בגלל שאני מצייתת לחוקי הבידוד. אני בטוחה שיש עוד מאות כמוני שמחכים מהבוקר ואיבדו את האפשרות להצביע בגלל הבידוד".

גן-יה נרשמה להסעה באתר ועדת הבחירות וקיבלה הודעה שאכן הבקשה אושרה, אלא שזמן קצר לאחר מכן להפתעתה ההרשמה בוטלה והסיבה מוזרה במיוחד: לכאורה היא לא בת 18, אף על פי שגילה הוא 33. "נרשמתי מחדש וקיבלתי אישור ולמרות זאת המונית לא הגיעה לאסוף אותי אל הקלפי. מהבוקר אני מנסה לתפוס את ועדת הבחירות ולא מצליחה. זה ביזיון שכך זה מתנהל. המערך לא עובד. אני בסופו של דבר שילמתי על מונית בעצמי אבל מה לגבי מי שאין לו כוח להילחם בכל תחנות הרוח האלה? משש בבוקר אני בשיחות טלפון כדי שיסייעו לי להשיג הסעה".

בחירות 2021: קלפי בבית החולים רמב"ם (צילום: דוברות בית החולים רמב"ם)
קלפי בבית החולים רמב"ם | צילום: דוברות בית החולים רמב"ם

פרופ' אלון הראל מהאוניברסיטה העברית נמצא בבידוד מכיוון שחזר מחו"ל. הוא סיפר בשיחה עם N12: "אתמול הבעתי התפעלות מהאופן הנפלא שבו הדברים מאורגנים והיום קיבלתי הודעה שאני אמור לקבל מונית בין השעות 10:00-8:00 בבוקר. ישבתי וחיכיתי ואף אחד לא הגיע. בוועדת הבחירות המרכזית אמרו לי: 'אף אחת מהמוניות שהוזמנו באינטרנט לא הגיעה'. אני מניח שמאות מבודדים וחולי קורונה שפחות לחוצים להצביע, יוותרו על זכות ההצבעה מפני שהמונית לא הגיעה. אני מקווה שיוחלט להאריך את שעות הפתיחה של הקלפיות למבודדים כי זה מחדל שפגע בזכות בסיסית של אזרחים".

מסך כ-6,700 חולים מאומתים בעלי זכות הצבעה, עד עכשיו 1,200 חולים השתמשו בהסעת חברת "בון-תור" שהועמדה לרשותם לצורך הצבעה, וכרגע הולכות להתבצע עוד כ-250 נסיעות. מסך כל כ-22,000 מבודדים בעלי זכות הצבעה, 1,012 מבודדים השתמשו בשירותי מערך ההיסעים שהוועדה העמידה לרשותה - "גט טקסי". כרגע "גט טקסי" מבצעת כ-100 הסעות. חלק מהמבודדים הגיעו ברכבם הפרטי להצבעה, או לחילופין ברכב של קרובים או מכרים.

תגובת ועדת הבחירות המרכזית: בוועדת הבחירות מודעים לכך שקיימות תקלות מול חברת ההסעות למבודדים ונמצאים בקשר רציף מול החברות והמצביעים כדי לפתור את כל הבעיות. לעומת זאת חברה אחרת היא זו שמסיעה את חולי הקורונה המאומתים ולגביהם נרשמו פחות תקלות בהסעות.