על מה אנחנו באמת מצביעים? כשהפוליטיקאים מתכתשים ביניהם בעיקר על מי יישב עם מי ומי יחרים את מי, הרעיון של מצע בחירות נראה כמו המצאה של מאה אחרת. בשבועות האחרונים שאלנו אתכם בסקר גולשים נרחב איזה נושאים באמת מעניינים אתכם בבחירות האלה. כל הנושאים - שנדחקים לשוליים.

מנתוני ההצבעה של למעלה מ-40 אלף משתתפים בפעילות עולה, כי פוליטיקה נקייה היא הנושא החשוב ביותר למצביעים בפרויקט המיוחד של N12, עמותת 121 וקרן רש״י, בכל אזורי הארץ וכמעט בכל היישובים.

למרות שהנושא היה החשוב ביותר בכל אזורי הארץ, בגוש דן ובשרון ההצבעה עליו הייתה גבוהה במיוחד, כאשר בקריית אונו בחרו בנושא מחצית מהמשיבים. לעומת זאת, בירושלים וביו"ש הצביעו בעד הנושא פחות מרבע מהגולשים  –  השיעור הנמוך ביותר מכל האזורים.

>> על מה אתם מצביעים בבחירות האלה? היכנסו והשפיעו

חינוך

הנושא השני בחשיבותו מבחינתכם הוא החינוך. עד כה, אחד מכל שבעה בחר בו כחשוב ביותר. רבים מכם סבורים, כמו מרים מירושלים, כי "ההשקעה בחינוך היא עם התשואה הכי גבוהה לאורך זמן".

רבים התייחסו לחזרה ללימודים רגילים אחרי שיבושי הקורונה. אבל אתם לא מסתפקים בכך: הילה מאשקלון רוצה "חינוך שוויוני, מתקדם ומכין לעולם התעסוקה המשתנה". יהונתן מלוד מבקש "חינוך איכותי ומתקדם לכל שכבות הגיל. מורים איכותיים ונושאי לימוד רלוונטיים".

כדי לעשות זאת, הצבעתם גם על נושאים ספציפיים לטיפול, כמו שיפור שכר המורים, צמצום גודל הכיתות ועדכון תכניות הלימודים. הדרישה לחינוך איכותי נגיש לכולם הוזכרה בהקשר לכל שכבות הגיל, אבל בעיקר לגילי לידה עד שלוש.

כיתות א' חוזרים ללימודים (צילום: יוסי זמיר, פלאש/90 )
"ההשקעה בחינוך היא עם התשואה הכי גבוהה לאורך זמן" | צילום: יוסי זמיר, פלאש/90

מבחינה גיאוגרפית, התמיכה בחינוך הייתה רחבה ודומה בכל האזורים. ההבדל העיקרי הוא בין הצפון, שם בחר בנושא שיעור קצת יותר גבוה של הגולשים, לעומת הדרום, שם בחרו בו קצת פחות מהממוצע. היישובים שבהם החינוך היה החשוב יותר הם: מעלה אדומים, פרדס חנה-כרכור ועפולה.

>> על מה אתם מצביעים בבחירות האלה? היכנסו והשפיעו

פערים חברתיים

אחד מכל שמונה חשב שהפערים החברתיים הם הנושא החשוב ביותר. אביבית מאשדוד כתבה: "הפערים החברתיים, ולא איראן, הם האיום הקיומי המרכזי על מדינת ישראל". תהילה מנתיבות שאלה: "איך מביאים את המדינה והחברה למצב שבו ההצלחה לא תלויה במאפייני המעמד שממנו באת?"

יש לכם גם פתרונות. רבים הצביעו על הצורך להעלות את קצבאות הזקנה והקיום. גונן משדרות רוצה "הגדלת תקציב המדינה, חיזוק השכבות המוחלשות, חיזוק ארגוני עובדים וזכויות עובד". תום מקריית שמונה דורש "צמצום פערים בין מרכז לפריפריה, השקעה מסיבית בתשתיות, תעסוקה, חינוך ובריאות". גבי מאשדוד כותב על "דאגה לניצולי השואה, קשישים ומשפחות עניות".

למרות שרובכם התמקדתם בפערים הכלכליים והאזוריים, היו גם כאלה שעסקו בפערים בין זהויות וקבוצות בחברה הישראלית. מרב מכפר יונה כתבה: "כואב לראות את הקיטוב, חוסר הסובלנות והתוקפנות". אחרים הזכירו את הפערים בין נשים לגברים והאפליה נגד קבוצות שונות, כמו הקהילה הגאה.

בכל האזורים, נושא הפערים החברתיים הוא העדיפות הראשונה של עשירית מהגולשים לפחות. אבל נראה שהוא חשוב במיוחד באזורים הפריפריאליים ביותר, כמו הנגב המערבי והגליל העליון. מבחינת יישובים, בקריית אתא, עפולה, אשקלון ובני ברק בחר בנושא לפחות אחד מכל שישה מצביעים. 

תעסוקה

אחד מכל עשרה גולשים בחר בתחום התעסוקה. "לפני הכול, הממשלה צריכה לדאוג לתעסוקה למובטלים", כתב יוני מאשקלון. במיוחד הטריד את הגולשים הפער בין האזורים. "אין עבודה בצפון הארץ, שכחו אותנו!" כתב דודו מקריית שמונה. "אין אופק תעסוקתי לצעירים בפריפריה, ובעיקר אין תעסוקה איכותית", הוסיף בר מדימונה.

רבים ביקשו הכשרה והסבה מקצועית. "עזרו לחלשים כמוני בסבסוד הסבה מקצועית כדי שאוכל לחזור לעבודה", ביקש ישראל מבית"ר עילית. "אני מובטל, רוצה ללמוד ולעשות הסבה. בחיים לא ישבתי בבית", כתב אלי מפתח תקווה. אחרים הדגישו את חשיבות התעסוקה האיכותית, עם שכר הולם ומתגמל – כזו שבאה עם מקצוע רלוונטי לשוק העבודה.

עסקים סגורים בזמן משבר הקורונה בישראל (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
"אין עבודה בצפון הארץ, שכחו אותנו!" | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

גולשים אחרים הביעו חשש מהיום שבו יסתיים תשלום דמי האבטלה. "850 אלף מובטלים, והמשבר לא ייעלם ביוני. מה יקרה למי שלא ימצא עד אז עבודה?", שאלה דניאלה מחולון. "ב-1 ביולי יהיו כאן מאות אלפים בלי עבודה ובלי רשת ביטחון אמיתית. תתעוררו!" התריע יובל מכפר סבא.

התעסוקה הייתה חשובה בכל אזורי הארץ, אם כי קצת פחות בגוש דן ובשרון. מבין היישובים בלטו במיוחד בית שמש, קריית אתא ואילת, שם אחד מכל חמישה מוטרד מהתעסוקה יותר מכל נושא אחר.

>> על מה אתם מצביעים בבחירות האלה? היכנסו והשפיעו

בריאות

8% מהמצביעים עד כה בחרו בתחום הבריאות. מטבע הדברים, הטיפול במשבר הקורונה היתה בראש מעייניהם של רבים, אבל לא מעט הצביעו על בעיות עמוקות יותר. יואב מיקנעם עילית כתב שקיים "צורך דחוף להשקיע במערכת הבריאות ולהקל את העומס בבתי החולים". אפרת מבאר טוביה כועסת על כך ש"מחכים חודשים לתור לרופא מומחה". גם הפערים בין המרכז לפריפריה עוררו תסכול עמוק. מורלי מהיישוב אניעם כתבה: "גם בפריפריה נדרשים רופאים מומחים מעולים בכל התחומים".

בשדה הבריאות הרחב, היו גם סוגיות ספציפיות שהטרידו אתכם. כך למשל, יוכי מגבעתיים הצביעה על הזנחת תחום בריאות הנפש, ואילו אפרת מבית שמש כתבה על הצורך בהסברה ובחינוך לחיים בריאים יותר.

הדאגה לבריאות היא אחד הנושאים המשותפים לכולם, ובכל האזורים שמו על כך דגש במידה שווה. אבל היו כמה ערים שבלטו במיוחד בעיסוקן בנושא. ביבנה, יהוד-מונוסון וקריית מוצקין, אחד מכל שבעה גולשים חשב שזוהי הסוגיה החשובה ביותר.

אלימות בחברה

מבין הנושאים להצבעה, אלימות בחברה הגיעה למקום האחרון. רק 6% מהגולשים הצביעו על הנושא. ועדיין, מדובר באלפי אנשים שמעלים מצוקה משמעותית. אריאל מבית שמש כתב: "נמאס לשמוע על מקרי רצח, על אלימות ועל פשיעה!"

אחת הסוגיות הבולטות הייתה אלימות נגד נשים, ולא מעט מהכותבים הציעו פתרונות קונקרטיים. ליאור מבאר שבע הדגישה את הצורך בחינוך בנושא, עמית מאשדוד קראה להחמרת הענישה, והדר מניר בנים תבעה יישום של התוכנית הלאומית למניעת פשעי אלימות נגד נשים.

בחברה הערבית, האלימות היא נושא כואב במיוחד. סמיחה ממג'ד אל-כרום רוצה "להרגיש בטוח כשאני הולכת ביישוב". מרתה מג'ש מבקשת "ביטחון לילדינו, לטפל במשפחות הפשע". גם בנושא זה, יש הצעות ספציפיות לממשלה. בילאל מבסמ"ה כתב על "רשלנות המשטרה בלחימה בפשע", ועדנאן מכפר קרע חושב ש"מיגור הפשיעה במגזר יושג באמצעות תעסוקה לצעירים, תוכניות מתאר והיתרי בנייה".

משולש של אלימות - החלק השני (צילום: חדשות 12)
האלימות בחברה הערבית מעסיקה את תושבי הגליל | צילום: חדשות 12

רבים חיברו את האלימות לאווירה הרחבה של עימות ושסעים בחברה הישראלית. נעמה מאריאל כתבה: "הפכנו למדינה אלימה. הכנסת אלימה, המשטרה אלימה, האזרחים אלימים", ואילו לימור מכפר ורדים ציינה את הצורך  בשינוי השיח הציבורי: "האלימות מתחילה בדיבור ובכתיבה ברשת".

מבין האזורים בולטת באר שבע וסביבתה, שם כמעט פי שניים מהממוצע הארצי בחרו באלימות כנושא החשוב ביותר. אבל האלימות מטרידה אנשים ביישובים מכל רחבי הארץ. לפחות עשירית מהמצביעים ברמלה, לוד, חדרה וגני תקווה חשבו שהסוגייה צריכה להיות בראש העדיפויות.

מה עוד מטריד אתכם?

כמעט אחד מכל חמישה גולשים לא בחר באף אחת מהקטגוריות שהצענו אלא בכותרת "אחר". בקרב הכותבים אין תמימות דעים לגבי הנושאים שצריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות. ארבע הסוגיות שעליהן כתבו הכי הרבה אנשים הן: איכות הסביבה, הנושא הביטחוני-מדיני, הכלכלה, ודת ומדינה. גם בתוך כל אחת מהסוגיות היו מגוון של דגשים ונקודות מבט.

ההיבט הבולט ביותר בתחום איכות הסביבה היה משבר האקלים, בהפרש ניכר מכל הסוגיות האחרות.

בתחום הכלכלה, ההיבטים הבולטים ביותר היו יוקר המחיה בכלל, ועלות הדיור בפרט. רבים רצו להרחיב את מדינת הרווחה ולהעלות את קצבאות הביטוח הלאומי. מצד שני, קבוצה קטנה יותר, הדגישה דווקא את חשיבות הכלכלה החופשית והורדת המיסים.

בתחום הביטחוני-מדיני, רוב הגולשים פשוט כתבו "ביטחון". מי שפירטו כתבו בדרך כלל על החשיבות של הסכם מדיני עם הפלסטינים וסיום הכיבוש. אבל הייתה גם קבוצה לא מבוטלת שרצתה דווקא בסיפוח יו"ש.

בתחום דת ומדינה, הקיטוב קיצוני במיוחד. מבין אלה שכתבו על הנושא, כ-60% רצו להפריד את הדת מהמדינה או לפחות להפחית את השפעת הדת במרחב הציבורי. לעומתם, כ-40% קראו לחזק את צביונה היהודי של המדינה ולהגדיל את ההשפעה הדתית.

לדברי טלי ניר, מנכ״לית עמותת 121 – מנוע לשינוי חברתי: ״המפה שמצטיירת מתגובות עשרות אלפי הגולשים מאוד ברורה: הציבור רוצה לראות מערכת פוליטית יותר נקייה בצד השקעה ממשלתית בתשתיות חברתיות חזקות. יש לקוות שהפוליטיקאים ירימו את הכפפה שהציבור הטיל לפתחם".

״משבר הקורונה הציב מראה בפני החברה הישראלית, ותגובות הגולשים מוכיחות שהציבור מצפה לפתרונות עומק״ אמרה מיכל כהן, מנכ"לית קרן רשי, לצמצום פערים חברתיים. לדבריה, ״המסר שעולה ממפת הדרכים הוא שכל ממשלה שתיבחר תהיה חייבת לגבש תוכנית יציאה מטראומת הקורונה, שתתמקד בתושבי הפריפריה והאוכלוסיות המוחלשות, ולטפל באופן מערכתי ומקצועי במצוקות שהעלו הגולשים".

רוצים להשפיע על מפת הדרכים לממשלה הבאה? אתם עדיין יכולים לעשות זאת! כנסו, הצביעו ושתפו אותנו, כדי שהמפה תהיה מדויקת כמה שיותר.