"ביחד נשרוד, לחוד ניפול", שרו סאבלימינל והצל לפני 20 שנה. בבחירות 2021 נקבע כלל חדש: ביחד ניפול, לחוד נשרוד. הפיצולים השתלמו, ועוד איך השתלמו. מפלגת העבודה התפצלה ממרצ, שתיהן עברו ובגדול. מפלגת ימינה התפצלה מהציונות הדתית, שתיהן יחד הגדילו את כוחן באופן דרמטי. המשותפת התפצלה מרע"ם, ובשעת כתיבת שורות אלה מחכים עדיין לתוצאות האמת.

מדגם בחירות 2021 של חדשות ערוץ 12

הדרך הטובה ביותר לספר את סיפור הפיצולים, היא לעקוב אחר פתקי ההצבעה. הם מספרים הכול. לשם כך בואו נבחן את פתקי ההצבעה בשלוש מערכות הבחירות האחרונות.

בבחירות לכנסת ה-22, הטרנד היה הנהגה משותפת על הפתקים, וכמות מפלגות קטנה. כך הופיע פתק עם השם "כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד". שני מנהיגים, פתק אחד, לארבע מפלגות (כחול לבן, יש עתיד, תל"ם, דרך ארץ).

ספירת הקלפיות בכנסת (צילום: החדשות 12, החדשות12)
ספירת הקולות נמשכת | צילום: החדשות 12, החדשות12

פתק נוסף היה העבודה-גשר בראשות עמיר פרץ ואורלי לוי, שתי מפלגות שהתאחדו, שני מנהיגים על הפתק. כמו כן המחנה הדמוקרטי בהנהגת הורוביץ, שפיר וברק - שלוש מפלגות, שלושה מנהיגים על הפתק, ובנוסף: ימינה - בראשות איילת שקד - שכללה 3 מפלגות, ומנהיגה אחת על הפתק. בנוסף, הרשימה המשותפת שהיא, כמה מפתיע, משותפת. בסך הכול: 5 מפלגות, 8 מנהיגים משותפים על הפתקים.

בבחירות לכנסת ה-23, ההנהגה המשותפת מתה, המריבות הפנימיות הכריעו, וכך על הפתקים הופיעו כחול לבן בראשות בני גנץ ללא לפיד, העבודה-גשר-מרצ, ימינה, ושוב - הרשימה המשותפת. סך הכול: 4 מפלגות שונות, ללא כל הנהגה משותפת.

ואז הגיעה הכנסת ה-24, כנסת הפיצולים הגדולה, ואלה שמות המפלגות: יש עתיד בראשות יאיר לפיד, כחול לבן בראשות בני גנץ, מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי, מרצ, ימינה, הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ', הרשימה המשותפת ורע"ם.

הצבעה בקלפיות קורונה (צילום: אוליבר פיסוטי, פלאש/90 )
הצבעה בקלפיות קורונה | צילום: אוליבר פיסוטי, פלאש/90

כך, בתוך שתי מערכות בחירות - הפכו ארבע מפלגות עם שמונה מנהיגים על פתק ההצבעה והנהגה משותפת - לשמונה מפלגות מפוצלות ללא שום הנהגה משותפת.

הכנסת הקרובה עברה הקצנה אקספוננציאלית, עם פחות איזונים ויותר פיצולים. הפסילות יצרו מפלגות שעברו פיטום אווזים פוליטי וחרגו מתמיכתן האמיתית בציבור. העם לא מצליח לבחור באופן מובהק מנהיג ודרך - כבר ארבע מערכות בחירות, וכנסת ישראל, לצערנו, משקפת את העם מצוין.

משה קלוגהפט (צילום: חדשות 12)
משה קלוגהפט | צילום: חדשות 12

כדי שלא נלך לבחירות חמישיות, מישהו יצטרך להפר הבטחה. הרי כולם הבטיחו שימנעו בחירות חמישיות. בואו לא נשכח - יש פה גם מדינה לנהל.

משה קלוגהפט הוא יועץ אסטרטגי לבחירות בעולם ולשעבר יועץ רוה"מ.