יושב ראש הקואליציה מיקי זוהר התראיין אתמול (חמישי) לתוכנית "מרציאנו-סגל" בגלי צה"ל, שם נשאל על התנהלות הממשלה בתקופת הקורונה וההשלכות הנלוות אליה: אלפי מתים ומאות אלפי ישראלים דורשי עבודה. לטענת זוהר, לא ניתן להחשיב את רובם כמובטלים שכן הם מקבלים סיוע כספי מהביטוח הלאומי, לכן האמירה שיש בישראל מאות אלפי מובטלים אינה נכונה.

זוהר אמר בריאיון: "כשאומרים לי מובטלים זה קצת לא הכי הגיוני. בסוף רובם המוחלט מקבל כסף מהמדינה כל חודש כי החלטנו לתת את החל"ת כל חודש. זה נותן להם שקט בתקופה הזאת עד שהמשק יחזור לקדמותו". בהמשך הוסיף: "להגיד שיש כאן מאות אלפי מובטלים זו לא אמירה מדויקת. הם לא מובטלים".

"דורשי עבודה בסיכון תעסוקתי"

ראשית, ניזכר בנתונים. לפי המספרים הרשמיים שפורסמו אתמול על ידי שירות התעסוקה, מספר דורשי העבודה בישראל הוא כמעט 771 אלף בני אדם, מתוכם כ-491 אלף ישראלים שנמצאים בחל"ת ממקום עבודתם. על פי הנתונים, ישנם כ-694 אלף דורשי עבודה התובעים מהביטוח הלאומי דמי אבטלה, ועוד 76,639 דורשי עבודה התובעים מהביטוח הלאומי קצבת הבטחת הכנסה. בסך הכול מדובר ב-770,829 ישראל שהמדינה משלמת להם קצבה בגין אי העסקתם.

ביוני 2020 החליטו בממשלה להאריך בשנה את מתן קצבת האבטלה לעובדים שיצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה. כלומר, עובדים שיצאו לחל"ת או פוטרו בשל סגירת העסקים יוכלו לקבל כסף מהמדינה באופן חודשי, בהתבסס על תחשיב דמי אבטלה, עד ליוני 2021. זאת, מתוך ניסיון לסייע לישראלים שפוטרו לשרוד את המשבר עד לחזרת המשק לפעילות.

מתחילת המשבר חל מאבק בקרב גופים שונים כמו שירות התעסוקה, ביטוח לאומי והלמ"ס על השאלה "מיהו מובטל". עיקר המחלוקת נובע מההערכה כמה דורשי עבודה שנרשמו יחזרו למקום עבודתם עם סיומו של המשבר ופתיחת המשק. כל הגופים בעצם מבצעים פילוח בקרב המובטלים - מי מהם "מובטלים קלאסיים", כלומר כאלו שאין להם מעסיק ברור, לבין דורשי עבודה שנמצאים בחל"ת בגלל משבר הקורונה. לדורשי העבודה מהסוג השני קוראים בשירות התעסוקה "דורשי עבודה בסיכון תעסוקתי". כלומר, אנשים שנמצאים בסכנה גדולה יותר לאבטלה ממושכת, גם לאחר הסגרים ואף בתום המשבר.

שירות התעסוקה (צילום: שירות התעסוקה)
מאות אלפים כבר איבדו קשר עם המעסיק, אילוסטרציה | צילום: שירות התעסוקה

כיום שירות התעסוקה מבצע פילוח ומעקב בקרב דורשי העבודה שנרשמו. לפי נתונים רשמיים שהגיעו לידי N12, מתוך כלל דורשי העבודה כיום ישנם 491,457 ישראלים שמוגדרים בחל"ת ו-279,372 ישראלים שאין להם מעסיק.

הפתעה: דמי אבטלה ניתנים למובטלים

מיקי זוהר טוען שלרוב דורשי העבודה שנמצאים בבית בשל משבר הקורונה לא ניתן להתייחס כמובטלים, שכן הם מקבלים כסף מהמדינה וסיוע שעוזר להם לצלוח את המשבר. ובכן, זו בדיוק המטרה של מה שהוגדר "קצבת אבטלה". הסתכלנו באתר הביטוח הלאומי ומצאנו את ההגדרה הבאה: "הביטוח הלאומי דואג להבטיח למובטל אמצעי מחיה בתקופת האבטלה, עד שיעלה בידו להיקלט בעבודה. דמי האבטלה משולמים למי שהיה עובד שכיר והוא רשום בשירות התעסוקה כמחוסר עבודה, ומתייצב בו לדרוש עבודה". בתנאים לזכאות לדמי אבטלה נכתב במפורש: "אתה יכול להיות זכאי לדמי אבטלה אם עבדת כשכיר ויצאת ממעגל העבודה".

לא ברור למה, לגרסת זוהר, העובדה שהמדינה מעניקה קצבה לאדם מעקרת את עצם הגדרתו כמובטל. במצב כיום, דמי האבטלה ניתנים לכל מי שנפגע ממשבר הקורונה ואיבד את עבודתו - גם כאלו שיצאו לחל"ת זמני וגם אלו שפוטרו מעבודתם לגמרי. כמו כן, דמי האבטלה ניתנים אוטומטית עד יוני 2021, כלומר הכסף ניתן ללא הבחנה בין מי שהם מובטלים מכורח שאינם מוצאים עבודה חדשה, לבין אלו שהם "מובטלים מרצון" - כאלה שנוח להם עם הקצבה או שלא משתלם להם לחזור לעבוד למרות דרישת המעסיק.

מיקי זוהר צודק בכך שההגדרה הסמנטית של כלל דורשי העבודה כמובטלים היא בעייתית, גם בשירות התעסוקה ובבנק ישראל נתנו הגדרה שונה בין דורשי עבודה שצפויים לחזור למשרתם עם סיום המשבר לבין כאלו שאיבדו קשר עם המעסיק. עם זאת, מצבם הנוכחי של כל דורשי העבודה הוא דומה - כולם זוכים לסיוע בשל חוסר היכולת שלהם להתפרנס. אם מצבם כמו של מובטלים, הם צריכים לעמוד בתנאים לקבלת קצבה כמו מובטלים וכולם סובלים מבעיה דומה של אובדן המשרה בעקבות משבר הקורונה - קשה שלא להגדיר אותם כמובטלים או להבחין בינם לבין מובטלים "קלאסיים".

רגע המבחן האמיתי של הכלכלה הישראלית יגיע ב-1 ביוני, עם סיום תקופת מתן קצבת האבטלה. לכן, דבריו של מיקי זוהר אינם מבוססים. כבר כעת בשירות התעסוקה מזהירים מפני כ-300 אלף ישראלים שאיבדו קשר עם המעסיק הקודם שלהם, פוטרו ואין להם מקום עבודה לחזור אליו. אלו אנשים שבתחילת חודש יוני, אם המצב לא ישתפר דרמטית, צפויים לאבד את רשת הביטחון שלהם ולסבול מההשלכות של הזמן הממושך שבילו מחוץ לשוק העבודה. אפשר להעריך שחלקם ימצאו בכל זאת עבודה חדשה, אך חלקם ימשיכו במצב הקיים עד יוני ואז ייחשבו למובטלים. כך או כך, כיום ישנם מאות אלפי אנשים שאין להם משרה לחזור אליה - לכן אמירתו של מיקי זוהר בעניין זה אינה נכונה.

ישראל כ"ץ (צילום: פלאש/90 )
דמי האבטלה עד יוני - והעובדים לא רוצים לחזור, השר כ"ץ | צילום: פלאש/90

גם לגבי כמעט חצי מיליון האזרחים שמוגדרים בחל"ת זמני, קשה לדעת כמה מהם באמת יחזרו לעבודה. עשרות אלפי עסקים נסגרו השנה, יותר מאשר בשנה רגילה. המשק הישראלי הצטמצם ב-2.4% בשנה האחרונה ואיתו כמות מקומות העבודה. גם העסקים שצלחו את משבר הקורונה חטפו מכה קשה, ולא ברור אם כולם יוכלו להחזיר את כלל העובדים שהוצאו לחל"ת. המצב האמיתי של שוק התעסוקה הישראלי יתגלה בתחילת חודש יוני, כשתיפסק התמיכה מהמדינה ואנשים ייאלצו לחזור לעבוד. אז באמת נוכל לדעת כמה אנשים מנסים למצוא עבודה ולא מוצאים - פשוט כי אין מספיק.

מח"כ מיקי זוהר נמסר בתגובה: עובד שמקבל חל״ת מהמדינה עד לסוף משבר הקורונה, אינו יכול להיכלל במכסת המובטלים משום שמיד בסוף המשבר, בע״ה הוא יחזור למעגל התעסוקה. הנסיון להציג מצג שווא כאילו האבטלה בישראל גואה, הוא שקר מופרך. אני עומד מאחורי דבריי, לא צריך לחשוש כשאומרים את האמת.

סייעו בהכנת הכתבה: נועה רויכמן, אורן דורי.