יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ אמר הערב (רביעי) כי ימליץ לנשיא על מי שיהיו לו את הסיכויים הגדולים ביותר להרכיב ממשלה - "אם זה יאיר לפיד או כל אחד אחר", כלשונו. גנץ גם תקף את ראש הממשלה נתניהו ברקע סירובו למנות שר משפטים קבוע: "במקום להתייצב בבית המשפט ראש הממשלה מבקש לחתור תחת יסודותיו. אנחנו לא נאפשר זאת". דקות לאחר הצהרתו של גנץ, הודיע ראש הממשלה נתניהו כי ימסור הצהרה פוליטית בשעה 20:00.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ראש הממשלה החליפי אמר: "זו קריאת השכמה לכל האנשים הישרים בפוליטיקה. אנחנו בשעת חירום. פחות חשוב מי יעמוד בראש הממשלה - ובלבד שנתניהו יסיים את תפקידו ושתקום ממשלה שתשרת את כל האזרחים". 

לאחר שהנשיא קיבל היום את תוצאות הבחירות הרשמיות ולקראת ההמלצות שיתקיימו בשבוע הבא אמר יו"ר כחול לבן: "אני ממשיך בחול המועד בעבודתי, הן בביטחון והן בפגישות עם חברים מהמפלגות השונות, במאמץ למצוא את הפתרון שיביא להחלפת נתניהו בראש ממשלה אחר - בין אם זה יאיר לפיד או כל אחד אחר. אני ממשיך את השיחות וההתייצבות אצל הנשיא תהיה ביום שני. הוא (הנשיא) אמר שייתן את המנדט לבעל הסיכויים הגדולים להרכבת הממשלה - ועל האיש הזה אמליץ".

ביבי נתניהו ובני גנץ, פגישת הקבינט בירושלים, נתניה (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)
נתניהו וגנץ | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

בתחילת הצהרתו תקף גנץ את נתניהו על סירובו למנות שר משפטים קבוע. גנץ אמר: "מחר יהיה יום חשוך בתולדות מדינת ישראל. החל ממחר, באופן תקדימי לא יהיה בישראל שר משפטים. זה יהיה יום שבו ראש ממשלה מבקש לשבש מהלכי משפט ולהטיל מורא על הפרקליטים שעוסקים בתיקיו ועל אזרחי ישראל. מבקש ששלטון החוק ירכין מעליו את ראשו".

גנץ אמר: "החל ממחר לא יהיה בישראל שר משפטים. בתוך כמה חודשים לא יהיה פרקליט מדינה, הסגרות לא יבוצעו, תקנות לא ישונו וחוקים חשובים יתקעו. אי מינוי שר משפטים זו הוכחה לכך שנתניהו בניגוד אינטרסים בין האישי לבין המדינה. שלחתי מכתב ליועמ"ש בבקשה שיבדוק את כשירותו של נתניהו לעמוד בראשות הממשלה, תהיה החלטתו אשר תהיה".

גנץ פנה ליתר השחקנים הפוליטיים ואמר: "אל תתנו את ידיכם לנאשם ששם את האינטרסים שלו לפני המדינה. אל תאפשרו לו לקבל מנדט להקמת הממשלה. לאלו שמאמינים להבטחות הסרק שלו - חשוב שתבינו שזו בדיוק המזימה והדרך שבה הוא מתנהג. הוא יבטל את הממשלה הפריטטית, יחזיר את שליחיו למשרד המשפטים ולאחר מכן יבטל את ההבטחות שלו אליכם ויגרור אותנו למערכת בחירות חמישית דרך שלטון יחיד. זה כמעט משטר יחיד".

אביחי מנדלבליט, בני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi Flash90, Avshalom Shoshani, פלאש/90 )
צילום: Olivier Fitoussi Flash90, Avshalom Shoshani, פלאש/90

"אני מודיע לנתניהו - הדמוקרטיה לא תוריד את ראשה בפניך. הצדק יצא לאור רק בבית המשפט. גם אם אין שר משפטים, רגלך לא תדרוס את שלטון החוק. רוחך הרעה לא תשרה פחד על משרד המשפטים", כך גנץ.

אי הסכמות במפלגות "גוש השינוי"

הצהרת גנץ באה ברקע אי ההסכמות סביב המגעים להרכבת ממשלה בהובלת מפלגות "גוש השינוי" הקוראות להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו. הצהרתו של גנץ באה לאחר שנפגש היום בשנית עם ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד במסגרת הניסיונות להקמת ממשלה, אך השניים לא הגיעו להסכמות על מועמד מוסכם לקבלת המנדט.

הבוקר קיבל הנשיא ריבלין את תוצאות הבחירות הרשמיות והכריז כי יטיל את הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכוי הטוב ביותר להצליח. הצהרה זו גררה מתקפה מצד יו"ר הכנסת יריב לוין, השר יובל שטייניץ והשר אמיר אוחנה. "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות, אסור לו להיות שחקן פוליטי", אמרו השלושה בהודעתם.

ביום שני יחל סבב ההתייעצויות של הנשיא עם כלל המפלגות לקראת הטלת המנדט על אחד המועמדים. ביום רביעי יסתיימו ההתייעצויות וריבלין צפוי להכריז על החלטתו בנושא.

גנץ צפוי להתייחס גם לאי אישור מינוי הקבע לתפקיד שר המשפטים, למרות דרישתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בסוף השבוע שלח מנדלבליט מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו קרא לו למנות שר קבוע למשרד המשפטים. היועמ"ש אמר ש"בהיעדר שר מכהן, עובדי ציבור יידרשו להפעיל סמכויות שאינן נתונות להם בשגרה, שעה שבראש המשרד לא מכהן השר שבידיו הפקיד המחוקק סמכויות אלו מלכתחילה".

החשש של כחול לבן (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
החשש של כחול לבן | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

"על מנת להימנע מהפגיעה החמורה באינטרסים ציבוריים משמעותיים וחיוניים, אשוב ואבקש כי תפעלו בהקדם לקידום מינוי שר משפטים", כתב מנדלבליט בסוף המכתב. "מצב שבו משרד המשפטים ייוותר ללא שר מכהן יגרום לפגיעה קשה בעבודת המשרד ובתפקוד הממשלה, על כל הכרוך בכך".

בליכוד סירבו לאשר את מינוי גנץ למינוי קבע - מה שהוביל להודעתו של גנץ על ביטול ישיבת הממשלה ולקרב האשמות בין כחול לבן לבין הליכוד. בליכוד כינו את המהלך של גנץ "שערורייה שלא תאומן". בהודעה מטעמם נכתב: "בשביל מינויים וג'ובים גנץ מונע את חתימת החוזים למיליוני חיסונים שנדרשים לאזרחי ישראל לקראת החיסון הבא. אם הממשלה לא תאשר מיידית את החוזים שהשיג ראש הממשלה נתניהו, חברות החיסונים עלולות לבטל אותם ולהעבירם למדינות אחרות. בני גנץ פועל בחוסר אחריות שמסכן את שלומם ובריאותם של כל אזרחי ישראל. גנץ לפני הכול".