לפני כשנה וחצי, ב-1 באוגוסט 2019, מי שהייתה אז שרת הבינוי והשיכון, ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, פרסמה ציוץ ובו טרוניה. "בואו נשים לזה סוף אחת ולתמיד! (כך אני מקווה)", כתבה. "לא יודעת אם זה נובע מתום לב או מחובבנות ומחוסר מקצועיות - טעות נפוצה באמצעי התקשורת היא לבלבל ביני, ד"ר יפעת שאשא ביטון, שרת הבינוי והשיכון, לבין פרופ' יפעת ביטון מהמחנה שקורא לעצמו דמוקרטי. תבדקו או תעשו גוגל לפני שאתם כותבים, זה עוזר".

היום מעטים העיתונאים שיזדקקו לגוגל כדי להבחין בין השתיים, אך בזמן כתיבת הציוץ שאשא-ביטון כיהנה כבר כארבע שנים וחצי בכנסת, מהן יותר מחצי שנה בממשלה, ולמרות זאת לא זכתה לפרופיל תקשורתי גבוה במיוחד. פריצתה לתודעה הציבורית לא הייתה הדרגתית, אלא התרחשה בנקודת מפנה ברורה, ביום שני, 13 ביולי 2020, שלאחריו הפכה לאחת הדמויות הבולטות והמחוזרות ביותר בפוליטיקה הישראלית, במקביל לכך שסומנה כ"מורדת" בממשלה ובמפלגת הליכוד, שאיתה רצה במשותף בבחירות האחרונות כיושבת ראש "כולנו".

באותו היום יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, תועד כשהוא מודיע לשאשא-ביטון בפומבי כי החליט להדיחה מראשות ועדת הקורונה של הכנסת, תוך שאיים עליה - "הסיפור שלך נגמר". זאת, לאחר שהובילה החלטה להשאיר את חדרי הכושר והבריכות פתוחים, בניגוד לעמדת הממשלה. כעת, בריאיון ל-N12, חושפת שאשא-ביטון לראשונה את מה שהתרחש מעט לפני כן, בדיון שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומספרת כי במהלכו הם דווקא היו תמימי דעים.

"נתניהו קרא לי ללשכתו והצגתי בפניו נתונים שמראים שאין קשר בין העלייה בתחלואה לפתיחת חדרי הכושר", היא מספרת. "הרי בתחילת חודש מאי הם נפתחו, וב-27 במאי נתניהו אמר 'לכו שתו בירה'. אחד הנציגים של ראש הממשלה הציע שאני אסגור את חדרי הכושר ונתניהו יפתח אותם כעבור שבוע, אבל אני לא משחקת על גב הפרנסה של אנשים. נתניהו ומיקי זוהר הסכימו איתי וכולם היו תמימי דעים שלא צריך לסגור את חדרי הכושר. עם זה יצאתי לדיון בוועדה וכשהגענו להצבעה פתאום מיקי זוהר נכנס ודרש לעצור אותה. עד היום אני לא יודעת מה קרה בין לבין. האירוע לא היה ענייני ומקצועי, אלא היו שם כנראה עניינים פוליטיים".

אך מי שחשב שהאיומים על שאשא ביטון ירפו את ידיה, נוכח לגלות שההיפך הוא הנכון, כששמונה ימים לאחר מכן היא הובילה שוב החלטה בניגוד לעמדת הממשלה - לאשר את פעילות המסעדות, כולל בחללים סגורים. ההחלטה הזו הייתה ה"קש ששבר את גב הגמל" מבחינת נתניהו. כעבור יומיים קוצצו מאוד סמכויות ועדת הקורונה והדיונים המשמעותיים הועברו לוועדת החוקה בראשות חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה, דמות פוליטית נוחה יותר עבורו. כיום, בפגרת הבחירות, שאשא ביטון אפילו לא מצליחה לכנס את הוועדה, מאחר שהדבר תלוי בהסכמת כל הסיעות.

עשרת הימים הללו בחודש יולי האחרון הפכו אותה לסמל אופוזיציוני בכל מה שקשור להתמודדות עם המגפה. רק אתמול תקף אותה שר הבריאות יולי אדלשטיין שוב ואמר כי "אם היינו מקשיבים לעצות של ח"כ שאשא-ביטון, היינו היום עם עשרות אלפי מתים". סגנו של אדלשטיין, יואב קיש, הצטרף למתקפה וכינה את שאשא-ביטון "מסוכנת לבריאות הציבור". יו"ר מפלגתה, גדעון סער, הגיב בחריפות יוצאת דופן ואמר כי "נתניהו ואדלשטיין אחראים למותם של אלפי ישראלים ויידרשו לתת תשובות בפני ועדת החקירה הממלכתית שתקים ממשלת תקווה חדשה מיד לאחר הבחירות".

שאשא ביטון נוקטת בגישה מתונה יותר. "השיח הזה הוא פסול מיסודו ולא ראוי, ולכן לא שמעת אותי אף פעם אומרת שבגלל שראש הממשלה ניהל את האירוע עקום אז הדם נמצא על הידיים שלו. לעומת זאת ראש הממשלה אומר את זה בקלות בלתי נסבלת על כל מי שלא מסכים איתו, כמו שהוא האשים את גנץ בישיבה המדוברת לפני כמה ימים בנושא החינוך. והדם של המתים שהיו פה בשלושת החודשים האחרונים, בזמן שניהלת את האירוע הזה לבד, על הידיים של מי הוא נמצא? לא הייתה ועדת קורונה, לא היו חדרי כושר, בני גנץ לא הפריע לך. על הידיים של מי זה?".

יריבייך הפוליטיים יגידו שחלקו על הידיים שלך.

"בכל פעם שאני מתראיינת התשובה הילדותית של הליכוד היא ש'יפעת שאשא-ביטון התנגדה להחלטות הקבינט וגרמה לעלייה בתחלואה'. שיפתחו רגע לוח שנה, אנחנו מדברים על חודש יולי, זה היה לפני שבעה חודשים. מאז ראש הממשלה הספיק לעשות כבר את הסגר השני בספטמבר, לצאת ממנו ולומר ב-15 באוקטובר שזו הצלחה אדירה, ומאז התגלגלנו לסגר שלישי שהארכנו עוד פעם ועוד פעם. אנחנו רואים מגמת תמותה שלא הייתה בכל המשבר כולו. כבר אין ועדת קורונה ברקע, חדרי הכושר סגורים מספטמבר. ראש הממשלה מנהל את האירוע הזה לבד יחד עם יעקב אשר מוועדת החוקה. על מי האשמה על כל התמותה שיש, 3,000 נפטרים מאז 15 באוקטובר? את מי הוא יאשים? יש פה ראש ממשלה שלא מסוגל לקבל אחריות".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
"יש פה ראש ממשלה שלא מסוגל לקבל אחריות" | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

שר הבריאות טוען שאם היו מקשיבים לך, עשרות אלפי ישראלים היו מתים. תגובתך? 

"הקול הוא של אדלשטיין, אבל המסרים הם של נתניהו שמתנהג בפחדנות. במשך חודשים מכפישים את שמי ושופכים את דמי. הם איבדו את הבושה כמו שאיבדו את אמון הציבור. אם היו שומעים לעצותיי לא היה מחדל נתב"ג, מערכת החינוך הייתה מתפקדת וכל האירוע היה מנוהל בצורה אחרת לגמרי. ראש הממשלה מתחבא ושולח שליחים, שמענו את כל אנשי הליכוד עוברים מערוץ לערוץ ומפיצים שקרים. אני מזמינה את ראש הממשלה לבוא ולהתעמת מולי בכל מה שקשור לקורונה. ההבדל בינינו - שכל דיוני ועדת הקורונה שלי חשופים, אך על פרוטוקול הקורונה של הממשלה יש חיסיון ל-30 שנה. ועדת חקירה ממלכתית שנקים תחשוף את הפרוטוקולים האלה".

יש מי שמכנה אותך "מכחישת קורונה".

"נוצרה פה איזושהי תופעה שכל מי ששואל שאלות הוא מכחיש קורונה, אבל זה הדבר האחרון שאפשר לומר עליי. אני מאמינה בקורונה אולי יותר מהם, כי כשראש הממשלה קרא לכולם לצאת ולשתות בירה ולעשות חיים, אני קראתי לציבור בישראל לשמור על ההנחיות. גם בשיחה האחרונה עם השולמנים לפני כמה שבועות, בשיא הגל שאנחנו נמצאים בו, ראש הממשלה אומר להם 'הקורונה מאחורינו', אז מי מכחיש קורונה?".

"לגיטימי לשאול שאלות"

הדימוי של שאשא-ביטון כפוליטיקאית שמזלזלת במגפה התחזק לאחר הוויכוח שניהלה במהדורה המרכזית מול פרופ' גבי ברבש בחודש ספטמבר האחרון, בנוגע לתחזית נתוני התחלואה. בעוד שברבש התריע על כך שבתוך ימים מספר החולים שמצבם קשה יגיע ל-600, שאשא-ביטון הטילה בכך ספק. בסופו של דבר תחזיתו של ברבש התאמתה במדויק.

"שאלתי על סמך מה הוא אומר שיהיו 600 חולים קשה, כשאנחנו יודעים שלאורך כל החודשים שלפני כן ניתנו תחזיות שהן רחוקות מאוד מהמציאות", מסבירה שאשא-ביטון. "בחודש יולי ישבו אצלי בוועדה מומחים שאמרו שאם נפתח את חדרי הכושר, באמצע אוגוסט יהיו 3,200 חולים קשה. היו כל מיני תחזיות אפוקליפטיות, אז לגיטימי שאני אשאל על מה הן מבוססות".

מה את חושבת על ההפרות של תקנות הסגר, בעיקר בקהילה החרדית?

"ראש הממשלה מתקשר לראש קהילה חרדית כדי לבקש ממנו לקיים את הסגר, זה לא עובד ככה. אני לא זוכרת שהוא התקשר לנציג המסעדנים או המסחר. הממשלה קיבלה החלטה והיא צריכה לחול בכל מדינת ישראל. אבל אם מלכתחילה האירוע היה מתנהל אחרת הדברים האלה לא היו קורים. בגל הראשון גם הייתה תחלואה בבני ברק ולא ראינו את המראות האלה. מתי התחלנו לראות את ההפרות? כשהממשלה התחילה לנקוט בצעדים שהציבור לא הבין את ההיגיון שלהם, כמו הגבלה של 500 מטר".

מה דעתך על הקריאות למרד של אנשי המסחר?

"אני לא תומכת בזה אבל אני בהחלט מבינה את המקום שהם נמצאים בו. הם נקרעים בקונפליקט בין יצר ההישרדות לבין שמירה על החוק. זה היה צפוי שיגיע רגע שבגלל המצוקה שהממשלה הביאה אליה את האנשים וחוסר ההיגיון היא תאבד את הציבור".

את בעד סנקציות על מי שלא יתחסן?

"אני נגד חיסון בכפייה, ישירה או עקיפה. כל עניין התמריצים או הסנקציות הוא למעשה כפייה בעקיפין. זה טבעי ולגיטימי שיהיו לאנשים חששות ושאלות, כי זה חדש לכולנו. אני אומרת מתוך מקום של אשת חינוך - כשאנשים מרגישים שכופים עליהם, הם מתחילים לחשוד ולשאול שאלות. כשיש לאנשים בחירה – הם יותר בטוחים. אני בעצמי התחסנתי".  

לדבריה, הפיתרון צריך להגיע מכיוון אחר: "סנקציות היא לא דרך שמניעה לפעולה. להיפך, לעיתים היא יוצרת הרתעה והתנגדות. אני בעד הסברה, צריך לענות בצורה שקופה וגלויה כדי לחזק את אמון הציבור. לצערי, השיח שקיים היום גורם להתנגדויות ולמתחים רבים בין אנשים וזה בטח לא משיג את המטרה".

"עם סער אוכל להביא שינוי"

עם הזמן, לא נותר ספק בכך ששאשא-ביטון לא תוכל להמשיך לשתף פעולה עם הליכוד. במקביל להתפרקות הממשלה, ההצעות ממפלגות אחרות החלו לזרום, בין היתר מימינה של נפתלי בנט, אך בסוף היא החליטה להצטרף למפלגתו החדשה של גדעון סער.

"לא הלכתי עם בנט כי לא אהיה מסוגלת לשבת תחת נתניהו", אומרת שאשא-ביטון. "היו לי הרבה אפשרויות אבל אחרי הבדיקות שעשיתי היה לי ברור שסער הוא האלטרנטיבה השלטונית היחידה כרגע במדינת ישראל ושדרכו אני אוכל לעשות שינוי משמעותי כפי שאני רוצה".

עם ההודעה על הצטרפותה לסער, הביקורת עליה עלתה מדרגה, כשבמהלך הדיון על הכרזתה כפורשת מסיעת הליכוד, ח"כ עוזי דיין השווה אותה לאישה בוגדת במחזה של שייקספיר ואמר כי עליה נכתב המשפט "האישה הזאת היא בת מעל. היא בגדה באביה והיא תבגוד גם בבעל".

"זו אמירה אומללה", אומרת שאשא ביטון. "לא עברתי מהליכוד אלא ממפלגת כולנו. הכל שקרים - לא לקחתי להם מנדט, כסף, מימון או שום דבר. אם דיין היה יודע ספרות הוא היה רואה שהמשפט הזה מאותלו זו עלילת דם נגד הגיבורה שבעקבותיה היא נרצחה. בדיוק כמו כל העלילות האחרות שמעלילים עליי. זה מעיד על איך מתייחסים בליכוד לאנשים שלא בדעתם ואני רק יכולה להצטער שאדם כמו עוזי דיין נפל למקום הזה, אבל הוא התנצל וקיבלתי את סליחתו".

"לא צריך להיות גנרל"

שאשא-ביטון בת ה-47 נולדה בקריית שמונה וחיה שם עד לפני שנתיים וחצי, אז עברה עם משפחתה לזכרון יעקב. את ההחלטה על המעבר היא קיבלה כשהמתנה שהילדה הקטנה שלה, שיר, ביקשה ממנה ליומולדת 12 הייתה שאימא תיקח יום חופש. "היא שאלה מה צריך לקרות כדי שאני לא אלך לכנסת ואז הבנתי שאנחנו צריכים לעשות חישוב מסלול מחדש – או שאני מוותרת על הכנסת או שאנחנו עושים שינוי במגורים. כמה חודשים אחר כך כבר עברנו דירה. זה משנה חיים כי כשאתה יוצא בבוקר לעבודה אחרי שאתה רואה את הילדה שלך קמה, זה אחרת לגמרי מאשר לצאת לפני שהיא התעוררה".

מלבד שיר, לשאשא-ביטון ולבעלה אילן, אותו הכירה בגיל 16, יש גם שני ילדים גדולים – ניתאי (24) ורואי (21). "לקח לי זמן להבין שהילדים שלי מאוד הסתירו כל הזמן את השיוך המשפחתי שלהם, כי הם רוצים להרגיש בזכות עצמם. אף פעם הם לא כתבו מה אני עושה. כשהם היו בצבא הם כתבו שאני אשת חינוך שעובדת בירושלים. הם שומעים בחוץ הרבה מאוד שיח שנוגע אליי, ובמקומות שהם לא רוצים שיידעו מי הם אז הם לא יכולים להגיב".

"במשך חודשים מכפישים את שמי ושופכים את דמי. הם איבדו את הבושה. אני מזמינה את ראש הממשלה לבוא ולהתעמת איתי בכל מה שקשור בקורונה"

איך אתם מסתדרים עם הסגר?

"אצלי במשפחה יותר צדיקים מהאפיפיור. אנחנו לא מרשים לעצמנו מה שאזרח ממוצע מרשה לעצמו. לפני שבוע שיר סיפרה לי שכל החברות שלה נפגשו בחוץ והן רצו שהיא תצא איתן, ולמרות שהן עם מסכות ושומרות על הכללים, היא אמרה להם 'אני לא יכולה כי אני הבת של אימא שלי'".

שאשא-ביטון, ד"ר לחינוך מאוניברסיטת חיפה, עשתה הכל מהר. בגיל 21 התחתנה, בגיל 25 כבר הייתה אימא לשניים ובגיל 29 סיימה את הדוקטורט. "הייתי קמה ב-3:30 לפנות בוקר ואלה השעות שהייתי יושבת לכתוב את הדוקטורט עד 6:30 בבוקר. ידעתי מה אני רוצה ופשוט סימנתי מטרות, בכל פעם את היעד הבא. חילקתי את היום בצורה כזו שהדבר היחיד שנפגע בסופו של דבר הן שעות השינה שלי. עד היום אני ישנה שלוש-ארבע שעות בלילה".

יפעת שאשא- ביטון בוועדת הקורונה (צילום: ערוץ כנסת)
יפעת שאשא ביטון בוועדת הקרונה | צילום: ערוץ כנסת

על פי ההסכם בינה לבין סער, שאשא-ביטון אמורה לשמש ממלאת מקומו כראש הממשלה, אם ייבחר לתפקיד, ולכהן כשרת חינוך בממשלתו.

את מרגישה כבר בשלה לתפקיד הזה למרות שאין לך ניסיון מדיני-ביטחוני?

"לא צריך להיות גנרל בשביל להיות ממלא מקום ראש הממשלה. צריך להיות אדם שמסוגל לקבל החלטות גם תחת לחץ, שמסוגל להיות מקצועי, ענייני ואחראי, ואת כל הדברים האלה הוכחתי שאני יכולה לעשות. אני שש שנים במערכת ועשיתי את כל התפקידים - חברת כנסת, יו"ר ועדה, שרה בממשלה והוכחתי שגם ברגעים הכי קשים יכולתי לקבל החלטות נכונות למען הציבור בלי להיכנע ללחצים שכל עם ישראל היה עד להם. אז אפשר לישון בשקט, אני אוכל לעשות את התפקיד הזה בצורה מצוינת".

מהליכוד נמסר בתגובה לדברי ח"כ שאשא ביטון: "גם שאשא ביטון, שביטלה את החלטות קבינט הקורונה ובכך הביאה לעלייה בתחלואה, יודעת שהשאלה בבחירות היא מי ינהיג את ישראל מול הקורונה, הכלכלה, הביטחון ואירן - ראש הממשלה נתניהו או לפיד".