פחות מיממה עברה מאז הוכרז רשמית על התוצאות הסופיות של בחירות 2021, שהיו בסימן העדפת המפלגות הקטנות על אלה הגדולות. בחינת נתוני ההצבעה ביישובים השונים מעלה שאותה העדפה הביאה לתפנית של ממש בהתפלגות ההצבעה בחלק מן היישובים. בעוד שבכמה יישובים חרדים חלה עלייה בשיעורי ההצבעה עבור הציונות הדתית, בכמה יישובים ערבים חלה עלייה משמעותית בהצבעה לליכוד. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

היישובים הערבים שבחרו נתניהו

נתניהו התמקד בקמפיין הבחירות האחרון לא מעט ביישובים הערבים, ונדמה שזה השתלם לו במידה מסוימת. באבו גוש למשל, בבחירות סבב ג' 10.4% בלבד בחרו נתניהו, ואילו בבחירות האחרונות כבר כ-25% מהם בחרו ברה"מ המכהן.

הקפיצה הזו, של יותר מפי 2 בשיעורי ההצבעה למפלגת השלטון, ניכרת גם בשפרעם. בעוד שבבחירות סבב ג' 1.07% בחרו ליכוד, בבחירות האחרונות כבר 3.37% בחרו בנתניהו. כך גם בקלנסווה, 0.2% בסבב ג', ו-1.54% בבחירות האחרונות.

יישוב ערבי שבו הליכוד אף שילש את כוחו הוא אבו סנאן. בבחירות סבב ג' הצביעו עבור מפלגת השלטון 3.15% תושבים, ואילו הפעם 11.38% בחרו ליכוד. בנצרת בבחירות הנוכחיות 3.91% הצביעו בעד הליכוד, ואילו באלו שלפניהן 1% בלבד.

ספירת הקולות בבחירות לכנסת ה-24 (צילום: פלאש/90 )
ספירת הקולות בבחירות לכנסת ה-24 | צילום: פלאש/90

החרדים שהצביעו לציונות הדתית

כאמור, השינוי שחל ביישובים החרדים התאפיין במעבר לא מעט קולות מהמפלגות החרדיות לציונות הדתית. חשוב לציין שלרוב לא מדובר במהפך של ממש - מפלגתו של סמוטריץ' בד"כ הייתה המפלגה השלישית שלה הצביעו אחרי יהדות התורה וש"ס. עוד חשוב לציין שהשוואה עם הבחירות הקודמות היא אינה מושלמת שכן בסבב ג' סמוטריץ' רץ עם בנט במפלגת ימינה.

חרדי מצביע בבחירות לכנסת, 2009 (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
צילום: Getty Images, GettyImages IL

אם כן, בבחירות סבב ג' בעיר בני ברק למשל הצביעו לימינה של בנט וסמוטריץ' רק 1.41% מהמצביעים ואילו בבחירות הנוכחיות 4.42% בחרו בציונות הדתית. יש לציין שבסבב ג' נתניהו קיבל 5.84% מהקולות, ואילו בבחירות האחרונות הליכוד שכתה רק ל-.78% מהקולות.

בעיר אלעד המגמה הזו אף משמעותית יותר. לא פחות מ-10.65% הצביעו לסמוטריץ' בבחירות הנוכחיות, שזה פי 2 מהקולות שקיבל הליכוד בעיר. במודיעין עילית בבחירות הקודמות מפלגת ימינה של סמוטריץ' ובנט קיבלה 0.14% בלבד מהקולות, בעוד בבחירות הנוכחיות היא זכתה לשיעור הצבעה של 2.18%. נראה שאת השינוי הדרמטי ביותר הביאה ביר עילית, שבה רק 0.77% הצביעו בסבב ג' לימינה, והפעם סמוטריץ' זכה בה ל-10.03% מהקולות.

השינוי בהצבעה בקיבוצים החילוניים

נדמה שגם בקיבוצים החילוניים חל שינוי לא מפתיע באופי ההצבעה. בעוד שבחלקם בבחירות הקודמות המפלגה השלטת הייתה כחול לבן, בבחירות 2021 נטו בקיבוצים לבחור יותר במרצ ובעבודה, כשיש עתיד לעיתים נבחרה בראש ולעיתים הסתפקה במקום השני והשלישי.

יאיר לפיד בקלפי (צילום: N12)
הקיבוצים העדיפו את המפלגות הקטנות על יש עתיד. יו"ר המפלגה יאיר לפיד מצביע | צילום: N12

בקיבוץ צרעה למשל שבמועצה האזורית מטה יהודה, מעל 30% הצביעו למפלגת העבודה ורק כ-24% הצביעו לפיד. בקיבוץ געש הנתונים אף מפתיעים עוד יותר כשהמפלגה המובילה ביישוב היא מרצ עם כ-36% מהקולות, כשיש עתיד גרפה שם כ-23% מקולות. המעבר למפלגות הקטנות ניכר גם בקיבוץ נען, כש-40% מהמצביעים בו בחרו בעבודה וכ-21% בחרו בלפיד.

כך הצביעו הערים הגדולות 

לעומת הקיבוצים שהלכו הפעם עם המפלגות הקטנות, בערים הגדולות נשארו עם המפלגות הגדולות. בתל אביב 22% מהקולות הלכו ללפיד וכ-17% מהם לליכוד. בחיפה הנתונים דומים במהופך, שכש21.37% מהמצביעים בחרו ליכוד וכ-20% בחרו יש עתיד. גם בראשון לציון יש עתיד והליכוד בצמרת.