אזרחי ישראל יגיעו הבוקר (שלישי) לקלפיות הסמוכות לבתיהם, ויצביעו בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות למפלגה המועדפת עליהם. מהסקרים האחרונים עולה כי גוש הימין מתחזק ונתניהו נמצא על סף השגת 61 המנדטים הדרושים להקמת הממשלה, אך ישנם משתנים נוספים שעלולים להשפיע על התוצאות הסופיות. פרשני N12 ניתחו אתמול את המצב והציגו את הגורמים שבכוחם להכריע את הבחירות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

שיעור ההצבעה

זוהי אולי השאלה הגדולה של הבחירות. הקורונה עשויה לטרוף את הקלפים והיא מעלה כמה שאלות. האם מבודדים וחולים יעשו את המאמץ, ויגיעו לקלפיות הייעודיות? האם יהיה בלבול סביב מציאת מקומות ההצבעה? אלו סוגיות חשובות שישפיעו על אחוז ההצבעה.

בנוסף, הכעס בקרב חלק מהציבור על האופן שבו ניהלה הממשלה את המשבר עשוי לעודד יותר מצביעים להגיע לקלפיות, ובאותה נשימה גם להניא אותם מכך. מצד אחד, החיסונים והחזרה ההדרגתית לשגרה עשויים לדחוף את הישראלים לקלפיות, ומצד שני שיעור האבטלה הגבוה עלול לעורר תחושות של אדישות וכעס. בכל מקרה, לקורונה יש פוטנציאל גדול להשפיע על ההצבעה.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שמדובר בסבב רביעי בתוך שנתיים. הציבור עייף, ונראה שחלקים ממנו סבורים שגם הפעם לא תושג הכרעה. יש לכך השפעה קריטית על שיעור ההצבעה, שכן אדם שלא מאמין ביכולתו להשפיע עשוי לוותר על זכותו להצביע. אולם, שיעור ההצבעה עלה בכל אחד מהסבבים הקודמים, למרות תחזיות שהעריכו שהישראלים לא ינהרו לקלפיות. יכול להיות שגם הפעם נתבדה, והישראלים דווקא יצביעו בהמוניהם בניסיון להשיג הכרעה.

המפלגות הקטנות

אוהדי ספורט אדוקים נוהגים להסתכל על צמרת הטבלה ועל הקבוצות הבכירות ביותר. מי הגיע לגמר? מי בפלייאוף? מי הכוכבים? אלו השאלות המעניינות. עם זאת, מחר בערב יהיו אלה המפלגות הקטנות שימשכו את מרבית תשומת הלב.

על פי הסקרים האחרונים, 4 מפלגות קטנות מתנדנדות ועלולות שלא לעבור את אחוז החסימה: מרצ, רע"ם, כחול לבן והציונות הדתית. נפילה של אחת מהמפלגות או יותר עלולה למנוע הקמת ממשלה, וההשלכות חמורות יותר במקרה של גוש המרכז-שמאל, ששלוש מהמתנדנדות משתייכות אליו.

לשיעורי ההצבעה יש כאן חשיבות גדולה, משום שכך יידרשו יותר קולות עבור כל מנדט. מפלגה שמתקשה גם כך לעבור את אחוז החסימה, תתקשה אף יותר. אם שיעורי ההצבעה יהיו נמוכים, המפלגות הקטנות ירוויחו, ובמיוחד בגוש השמאל.

מצב הרוח

עד שיתפרסמו התוצאות הסופיות, מצב הרוח שבו יגיע כל אחד מהמחנות הוא הגורם המעניין שיש להסתכל עליו. בכל קמפיין עולה הדילמה הקבועה של המפלגות: לעורר מצב רוח טוב ואופטימיות בקרב המצביעים, או דווקא ליצור אווירת לחץ ודחיפות? הראשון עלול לגרום לאדישות, והשני עלול לייאש את המצביעים.

נראה שהפעם, ובניגוד לאופיו, נתניהו מנהל קמפיין חיובי, "חוזרים לחייך". הוא מבטיח לתומכיו שהפעם אפשר לנצח, שזה בהישג יד. בשמאל, לעומת זאת, יש התלבטויות, והמחנה מגיע במצב רוח שפוף שעלול להיות הרסני. רבים מתלבטים: יש שחושבים שלא תושג הכרעה הפעם, אחרים סבורים שנתניהו ינצח וחלק נוסף בכלל מתלבט אם להצביע ללפיד, או דווקא לסער או בנט. זה מצב רוח בעייתי, שעלול להיות בעייתי אף יותר ביום הבחירות.