אבתיסאם מראענה שמתמודדת במקום השביעי ברשימת העבודה לכנסת, עוררה סערה גדולה בעקבות שורת התבטאויות קשות.

בפוסט ישן בחשבון הפייסבוק שלה כתבה: "לא עמדתי בצפירה, הייתי בנהיגה. בזמן שכל המדינה כמעט עמדה דום החלטתי להמשיך לנסוע, ואלה היו שתי דקות מופלאות". בפוסט אחר כתבה: "אני לא מצייתת לחוקי הפשיזם של רגב, אקוניס וכנסת ישראל. היטלר מפהק בקברו בגללכם".

בראיון לחדשות סוף השבוע התנצלה מראענה בדמעות וחזרה בה מאותן אמירות, אבל השבוע ועדת הבחירות פסלה אותה מלרוץ לכנסת וכעת ההכרעה נמצאת בידי בג"ץ.

מרב מיכאלי, יושבת ראש מפלגת העבודה, התארחה באולפן "אופירה וברקוביץ'" וסיפרה כי סלחה למראענה על אמירותיה: "האמירות האלה קשות לי ואני בשום פנים ואופן לא מגבה אותן, אבל הן נכתבו לפני עשר שנים. היא התנצלה ומודה ועוזב ירוחם. אני סולחת לה. אני בעד שיקום עברייני מין, בעד שיקום גברים אלימים, אז שלא אסלח למישהי שאומרת שהיא מבינה שזאת הייתה אמירה עלובה?".

אבתיסאם מראענה (צילום: המהד)
אבתיסאם מראענה | צילום: המהד

אופירה וברקוביץ' רתחו על ההחלטה להשאיר את מראענה במפלגה ולא חסכו את דעתם. "יש הבדל בין להתנצל על איזושהי אמירה, לבין לצאת במילים קשות נגד חללים ומשפחות שכולות ולא לעמוד בצפירה", אמרה אופירה, "להגיד על צפירה ביום הזיכרון, כשהורים יושבים בבית ובוכים כי איבדו את הילדים שלהם - 'שתי דקות מופלאות'? כאזרחית מדינת ישראל לעולם לא אסלח לה על אף מילה. היא יכולה לבכות עד מחר, היא התנצלה כי היא רוצה כיסא".

"כשמדברים נגד השכול שום סליחה לא תעזור, אין דרך חזרה", הוסיף ברקוביץ', "כשחוצים קו אדום זה נגמר. אזרחי ישראל לא סולחים לה, יש דברים שעליהם לא סולחים. היא אנטי ציונית ומכחישת שואה כי לא עמדה בצפירה. אחת ששמה פס על הצפירה מקומה לא בינינו".

על הטענות הללו השיבה מיכאלי: "היא לא אנטי ציונית ולא דיברה נגד השואה. מדובר באישה שכל החיים שלה נאבקת נגד אלימות ובעד מאבק נגד אלימות כלפי נשים. היא התמודדה בפריימריז למפלגה ציונית ומקבלת את מדינת ישראל ואת הציונות".

למה את מחבקת אותה?
"היא חזרה בה מכל הדברים האלה. אני מאמינה בשיקום, גם של אסירים שעשו דברים איומים. חייבים ללכת הלאה, לבנות ביחד ולשקם, אחרת איזה עתיד יש לנו פה? אנחנו צריכים להכיל את כל החלקים בחברה שלנו".

חברת הכנסת מרב מיכאלי (צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש/90 )
מרב מיכאלי, יושבת ראש מפלגת העבודה | צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש/90

מיכאלי נשאלה האם תסכים לשבת בממשלה תחת גדעון סער ולא פסלה את האפשרות הזאת. "אם נצטרך לעשות קואליציה שתחליף את נתניהו ותהיה בה הסכמה לשיקום הדמוקרטיה הישראלית, תוך שאנחנו שמים בצד את הדברים האחרים - אז יכול להיות שזה מה שנצטרך לעשות. בשביל זה חשוב שמפלגת העבודה תהיה כמה שיותר גדולה, כדי שהערכים שלה יהיו מיוצגים", הסבירה מיכאלי.

כשנשיא המדינה יקרא לך להמליץ על ראש ממשלה, על מי תמליצי?
"יאיר לפיד הוא האיש הקרוב ביותר מכל האופציות למפלגת העבודה. אני רוצה לראות ממשלת מרכז-שמאל גדולה שבוודאי לא כוללת חלקים מהימין. אני רואה שהליכוד עושה קמפיין דה-לגיטימציה למפלגת העבודה בשביל שכחול לבן ייקחו את השארים וילכו עם נתניהו. גנץ רוצה את המצביעים שלי, הוא חושב שיעבוד עליהם שוב. כדי להחליף את נתניהו וכדי שהערכים של מפלגת העבודה יהיו מיוצגים בממשלה, היא צריכה להיות כמה שיותר גדולה".