הסקר האחרון לפני הבחירות שיקף שתי מגמות מאוד ברורות. האחת, היא שנתניהו מצליח להעיר את השטח הימני. גוש הימין-חרדים מטפס בסקרים, וכך גם הליכוד. השנייה, היא שמפלגתו של לפיד קופאת בסקרים ואפילו יורדת במנדטים, וגוש המרכז שמאל מתכווץ.

המגמה הזו מערערת את האסטרטגיה של לפיד. לפיד משול לאחד שצועד על חבל בגיא בן הינום - אם ילך ימינה מדי ויעיר את מערכת הבחירות, הוא יגיע להישגים אלקטורליים יפים, אבל אם יוריד מפלגות אחרות מתחת לאחוז החסימה, ואם ירדים מדי את הבחירות - אז הוא עלול למצוא את עצמו עם מפלגה די בינונית.

בינתיים, קרה ללפיד הגרוע מכל העולמות. גוש הימין מתעורר, ומנגד - מחנה המרכז-שמאל לא מתעורר, כך לפי הנתונים של מנו גבע. על כן, נראה שהקריאה של לפיד לנתניהו לבוא לעימות היא שינוי אסטרטגיה, גם אם לא ב-180 מעלות. כך או כך, גם אם היה עימות - לפיד לא מצהיר עדיין שהוא הולך לראשות הממשלה, אז על מה העימות?

בנימין נתניהו (צילום: חדשות 12)
עובר לעבודת שטח. נתניהו | צילום: חדשות 12

עימות עורכים על ראשות ממשלה, ראש בראש. העובדה שלפיד הציע אותו בידיעה שנתניהו יכול להגיד כן, למרות שכמו שחזינו כולנו זה לא קרה בסוף, מראה שלפיד הבין שהוא לא יכול להשאיר את העניינים כפי שהם, כי אחרת הוא בבעיה קשה.

עבודת שטח: שינוי התפיסה של נתניהו

שתי המפלגות הגדולות לפי הסקרים האחרונים שוות ביחד 50 מנדטים. קיים סיכוי שיגיעו אף לנתון גבוה ממה שנראה כיום בסקרים, וזה בהתבסס על המתרחש בשטח. יש עתיד היא מפלגה מאוד חזקה בשטח מאז היווסדה לפני 8 שנים.

יאיר לפיד  (צילום: אלי דסה)
משנה אסטרטגיה. לפיד | צילום: אלי דסה

מבחינת הליכוד, מדובר בשינוי של ממש. נתניהו במשך שנים לא האמין בעבודת שטח. הוא האמין בטלוויזיה, בשלטים וברשתות החברתיות. אך מי שמסתכל על טבלאות הפרסום בפייסבוק, בגוגל ובאתרים הגדולים, רואה שהליכוד לא קיים, הוא מקום 10.

בליכוד מתכוונים לממן פעילות שטח ביום הבחירות בשווי של עשרות מיליוני שקלים. במטה הליכוד מאמינים שזה הנשק הסודי שלהם, והפעם, במיוחד על רקע העובדה שבעבר לא נכחו בשטח, תהיה לזה חשיבות יוצא דופן. כשמוסיפים לזה גם את לפיד וכל מיני מפלגות אחרות שפחות חזקות בזה - מדובר במתכון לתוצאות מעניינות מאוד שיכולות לפקוד אותנו ביום שלישי.‎