"מתנצל גם היום, אני רוצה לראות את הערבים ממשיכים להשתלב בחברה": ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר היום (רביעי) בעיר נצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, כחלק מהאסטרטגיה החדשה שלו לנסות ולזכות בקולות מאזרחי ישראל הערבים בבחירות הקרובות. בדברים שנשא נתניהו הוא התנצל על האמירה "הערבים נעים לקלפיות" מבחירות 2015 - אמירה שקוממה עליו רבים - וקרא לשיתוף פעולה בין יהודים לערבים. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"עיוותו את דבריי, התנצלתי אז ואני מתנצל גם היום", אמר נתניהו בנאומו, "מי שאומר שנזכרנו בציבור הערבי רק לפני הבחירות או משקר או שלא יודע את העובדות. בימים האלה אנחנו מכינים עוד תוכנית לעוד 5 שנים, זה יותר ממה שהשקיעו כל ממשלות ישראל במגזר הערבי מאז קום המדינה. אנחנו פועלים להבטיח את הביטחון האישי שלכם". 

רה"מ נתניהו בהצהרה בעיריית נצרת (צילום: N12)
נתניהו במהלך ביקורו בנצרת, היום | צילום: N12

לאחר מכן התייחס נתניהו למשבר הקורונה ופנה לערביי ישראל: "אני מבקש לומר לכם בשמם של כל אזרחי ישראל - אתם חלק בלתי נפרד מהמלאכים בלבן, יחד ננצח את הקורונה. אני רוצה לראות את כולכם ממשיכים להשתלב בכל חלקי החברה הישראלית. אתם משתתפים באופן מלא בסיפור ההצלחה האדיר שנקרא מדינת ישראל".  

ראש עיריית נצרת (צילום: N12)
ראש עיריית נצרת, עלי סאלם | צילום: N12

"בבתי החולים כאן בנצרת רואים את המנהל, את האח ואת הרופא הערבי", אמר נתניהו, "במסגרת המבצע הזה אנחנו חוזרים לחיים שאהבנו. אחרי 17 שיחות שקיימתי עם מנכ"ל פייזר, עד אמצע מרץ נוכל לחסן את כל אזרחי ישראל. יחד נכנסנו לקורונה, יחד נצא ממנה. זוהי הזדמנות להתחיל עידן חדש לכולנו, עידן חדש ליחסים בין יהודים וערבים, עידן של כבוד, שוויון יחסים, עידן של הזדמנויות ועוצמה. הסכמי השלום שעשיתי עם מדינות ערב יביאו עוד השקעות ושיתופי פעולה, השקעות שהטיבו עם כל אזרחי ישראל ובמיוחד עם החברה הערבית". 

ראש עיריית נצרת, עלי סאלם, אמר במהלך ביקור נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, אני מדבר בשם כל החברה הערבית. מ-1948 עד היום אנחנו משלמים מחיר כבד ונמאס לנו. אנחנו רוצים שלום ואנחנו רוצים שיהיה טוב לחברה הערבית. הוכחת שאתה יכול לעשות שלום. עשית שלום עם כולם. עכשיו כשכולם מדברים על קורונה, הובלת שלום עם האמירויות ודובאי. הבקשה שלי היא שיהיה שלום אמיתי עם הפלסטינים. אנחנו, ערביי ישראל, נהיה גשר השלום". 

עימותים סוערים פרצו עם הגעתו של נתניהו לנצרת 

מוקדם יותר היום, ביקר נתניהו בקופת חולים בעיר - שם זכה לקבלת פנים סוערת מצד מפגינים שנשאו דגלי פלסטין. חלק מהמפגינים הם חברי בל"ד - מטאנס שחאדה, סונדוס סאלח והיבא יזבק, והשוטרים פעלו להדוף אותם ממקום ההפגנה. בתיעוד נוסף מהאירוע, נראה שוטר מג"ב דוחף בכוח את המפגינים, תופס בדגלים שאחזו ומתעמת עם אחת המפגינות בניסיון לקחת לה את הדגל. בתיעוד אחר נראה שוטר מטיח בחוזקה גבר מבוגר לארץ. 

ממשטרת ישראל נמסר: "בטרם הגעת רה"מ לביקור בעיר, החלה מחאה של עשרות מפגינים. במהלך המחאה פונו מהציר 4 חברי כנסת שחסמו את נתיב השיירה וסירבו לפנותו למרות בקשות חוזרות ונשנות של השוטרים. נמשיך לאפשר את חופש המחאה לכל אדם בגבולות החוק אולם לא נאפשר הפרת הסדר הציבורי בניגוד לחוק".

אז האם לנתניהו יש בכלל סיכוי לקולות מהערבים? על פי מנכ"ל מכון המחקר סטטנט, יוסף מקלדה, פוטנציאל ההצבעה לנתניהו במגזר הערבי הוא בין מנדט וחצי לקצת יותר משני מנדטים. בשלושת הסקרים האחרונים מהשבוע האחרון, מלבד זה ששודר אתמול במהדורה המרכזית, הוא מקבל שני מנדטים מהמגזר הערבי – המנדטים שאולי יהיו מבחינתו ההבדל בין חיים למוות פוליטי.

עימות בין מפגינים לשוטרים בנצרת
עימות בין שוטרים למפגינים בנצרת

סקר חדשות 12 ששודר אתמול הראה שאם הבחירות היו נערכות כעת, ותמונת המפלגות הייתה זהה לזו הקיימת כיום - הליכוד בראשות נתניהו הייתה זוכה ב-29 מנדטים. זו עלייה של שני מנדטים בהשוואה לסקר הקודם. המפלגה השנייה בגודלה הייתה תקווה חדשה של גדעון סער, אך היא נחלשה בשני מנדטים לעומת הסקר הקודם, וירדה מ-18 ל-16 מנדטים.