בעוד פחות מ-48 שעות ייפתחו הקלפיות בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות. רגע לפני הבחירות, שוחחנו עם הסטטיסטיקאי מנו גבע, מנהל מכון מדגם ועורך הסקרים עבור חדשות 12. גבע התייחס לסוגיית המתלבטים ולסיכויים להפתעה בתוצאות הסופיות. עוד אמר גבע כי במכון נערכים להצבת קלפיות המדגם במתווה קורונה מיוחד, ובנוסף סיפר כיצד הם מתמודדים עם המצב החדש והתייחס גם לניסיונות ההטעיה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"בסקר האחרון ראינו ש-5-4 אחוזים מהמשיבים עדיין מתלבטים ואומרים שטרם החליטו", סיפר גבע. "הם לא מתלבטים בין הגושים אלא בתוך הגושים - בין גוש תומכי נתניהו ומתנגדיו במפורש אין מעברים. למעט במקרה של בנט, שם יש מתלבטים בינו ובין נתניהו. אם בנט בסוף ילך עם נתניהו אז זה בעצם לא ישנה".

בסקרים קודמים ראינו נתונים גבוהים הרבה יותר, כך למשל לפני כשבועיים היו יותר מ-10% מתלבטים. "זה היה שיעור חריג וגבוה מאוד", הסביר גבע. "אבל עכשיו השיעור כבר קרוב מאוד לזה שהיה במועד ג' ואי הוודאות לא בא מנתון המתלבטים".

מנו גבע (צילום: החדשות 12)
מנו גבע | צילום: החדשות 12

בכל זאת, בבחירות הקרובות יש אי ודאות מיוחד לדעתו של גבע. "אחוזי ההצבעה הם בסימן שאלה", אמר. "אנחנו לא יודעים מה יקרה בסופו של דבר בשטח, נוכח הקורונה. כמו כן, יש ארבע מפלגות באזור אחוז החסימה שזה דבר מאוד לא יציב, זה מאוד חשוב וקריטי, זה יכול לשנות לגמרי את תוצאות הבחירות. יש פה חד-משמעית חוסר ודאות חריג".

מדגם בצל הקורונה והחשש מהטעיות

בשל הגבלות הקורונה, ייפרסו השנה 50 קלפיות מדגם ולא 60 כבדרך כלל. "זה לא יפגע באמינות המדגם", הוא מבטיח. "מה שחשוב זה שיתוף הפעולה של המצביעים, שיצביעו בצורה זהה בקלפי המדגם ובקלפי הבחירות. חשוב גם להבהיר שאנחנו מקפידים מאוד על הנחיות משרד הבריאות, כל הקלפיות שלנו אושרו על ידי ועדת הבחירות המרכזית ואין חשש לבוא ולהצביע בהן".

גבע התייחס לתופעה המכוונת של ניסיון להטיית הסקרים בשבועות האחרונים: "דווקא בסקרים יש לנו דרך להתמודד יחסית טוב. אנחנו יודעים לשאול שאלות, לעשות את ההצלבה ולגלות סתירות לוגיות. ככה כבר מצאנו את מי שניסה להטעות. הבעיה במדגם שיש רק פתק ולא יודעים מי המצביע. אנחנו נעשה את המיטב, בין היתר באמצעות מודלים התנהגותיים, לוודא את אמינות ודיוק המדגם".