מחר (שלישי) בבוקר יתקיימו הבחירות לכנסת ה-24 ואזרחי ישראל יצביעו למפלגה המועדפת עליהם. עם זאת, למרות התקווה שהפעם, בניגוד לשלושת הסבבים הקודמים, תושג הכרעה ותוצאות הבחירות יאפשרו הקמת ממשלה יציבה, מהבטחות הפוליטיקאים לפני הבחירות נראה כי מדובר במשימה בלתי אפשרית. בניסיון להתחקות אחר שלל ההתחייבויות והפסילות של המפלגות והמועמדים לכנסת, מיפינו את רשימת הפסילות המלאה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

נתחיל עם מפלגת השלטון וזו שעל פי הסקרים עשויה בהחלט להקים את הממשלה, הליכוד. ראש הממשלה נתניהו הצהיר שפניו להקמת ממשלת ימין "מלא–מלא" עם שותפיו הטבעיים, החרדים והציונות הדתית. המשמעות: הליכוד פוסל את יאיר לפיד, העבודה, מרצ, הרשימה המשותפת ואפילו את רע"ם, למרות שנראה היה שהצדדים מתקרבים להסכמות על תמיכה מסוימת.

בנימין נתניהו (צילום: חדשות 12)
ראש הממשלה נתניהו. מכוון לממשלת ימין "מלא-מלא" | צילום: חדשות 12

מן העבר השני, רשימת המחרימים של הליכוד ארוכה מאוד, וכוללת מפלגות משני הגושים. מימין, סער הצהיר בעבר שלא יישב עם נתניהו. בנוסף, גם ליברמן, לפיד, מיכאלי, גנץ, הורוביץ ועודה. בפועל, רק המפלגות החרדיות וסמוטריץ' הביעו תמיכה מובהקת בנתניהו.

המפלגה הגדולה ביותר בגוש המרכז-שמאל, יש עתיד, פוסלת גם היא כמה מפלגות. הראשונה היא כמובן הליכוד. כמו כן, לפיד החליט לפסול מפלגות שלא מאמינות בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית כהגדרתו, ומדובר בשתיים: בל"ד ועוצמה יהודית. במקרה שלהן, זוהי פסילה הדדית.

בימין לא נשארו חייבים, והציונות הדתית הודיעה כי לא תשב עם לפיד בקואליציה. בנוסף, סמוטריץ' פוסל גם מפלגות שמאל כמו העבודה ומרצ, את ישראל ביתנו וכמובן שאת הרשימה המשותפת.

נפתלי בנט (צילום: החדשות 12, החדשות12)
יו"ר ימינה נפתלי בנט. סימן השאלה של הבחירות | צילום: החדשות 12, החדשות12

ישראל ביתנו של ליברמן מסתמנת כשיאנית הפסילות של הכנסת ה-24. מלבד נתניהו והחרדים, ליברמן פוסל גם את הציונות הדתית, הרשימה המשותפת ורע"ם.

סימן השאלה הגדול והמכריע של הבחירות יהיה כנראה נפתלי בנט. הוא לא אומר "רק ביבי", אך גם לא אמר במפורש "רק לא ביבי". ימינה יושבת על הגדר ועשויה לתמוך בכל אחד מהצדדים, מה שמסבך עוד יותר את התמונה.

כשמשקללים את כל הפסילות, נראה שאין דרך להקים קואליציה. עם זאת, לא הכול שחור: ניסיון העבר מלמד אותנו שלא פעם, מה שאומרים הפוליטיקאים לפני הבחירות לא עולה בקנה אחד עם המעשים שלהם לאחר מכן. אם הם אכן יעמדו במילותיהם, כדאי לפנות את הקיץ הקרוב לסבב נוסף.

 

 לעוד כתבות בנושא בחירות 2021