המפלגה היחידה שתקיים פריימריז בבחירות הקרובות היא מפלגת העבודה, שהצמיחה מנהיגים רבים בישראל - על אף שעל פי כל הסקרים היא עתידה להיות מתחת לאחוז החסימה. ימים ספורים לפני הפריימריז, כתבנו יצא לבדוק עד כמה "העבודה" נותרה רלוונטית בקרב הציבור הישראלי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לקראת הבחירות המקדימות במפלגה שיתקיימו בראשון, השבוע ערכה ח"כ מרב מיכאלי כנס פריימריז עם חברי מחוז חיפה, שהפעם התקיים בזום בשל סגר הקורונה - ללא כיבוד, לחיצות ידיים וחיבוקים כפי שנהוג באירועים מהסוג הזה. "מפלגת העבודה רחוקה מאוד מלהיות מתה - היא מפלגה אמיתית", אמרה מיכאלי לפעילים שלקחו חלק בכנס. 

האם מפלגת העבודה עדיין רלוונטית? (צילום: חדשות 12)
מרב מיכאלי אופטימית לקראת הפריימריז | צילום: חדשות 12

לאחר שברק ושמולי הודיעו שלא ירוצו הפעם, נותרה מרב מיכאלי המועמדת המוכרת היחידה. מלבדה מתמודדים גיל ביילין, בנו של יוסי ביילין, איציק טיים, איש חינוך ופעיל חברתי, וגם אבי שקד, המיליונר שהקים אתר הימורים באינטרנט, ונחשב למקורבו של עמיר פרץ.

"הדופק של המפלגה נדם, צריך להכיר בעובדה שזה נגמר"

אופיר פינס לשעבר ח"כ מטעם מפלגת העבודה ועד לא מזמן חבר בצוות האסטרטגי של עמיר פרץ בבחירות האחרונות, התלווה אלינו לאחד הסניפים המיתולוגיים של המפלגה ובישר כי הוא לא מתכוון להצביע בפריימריז הקרוב. "אני לא מצביע ביום ראשון, עזבתי את מפלגת העבודה כשעמיר פרץ הצטרף לממשלת נתניהו. בשנייה שהוא ושמולי הצטרף - הדופק של המפלגה נדם. אני מבין את האנשים, שחיים באיזושהי נוסטלגיה - אבל צריך להכיר בעובדה שזה נגמר".

אבי שקד שבונה על אחוז הצבעה נמוך, אמר בביטחון מלא בריאיון שקיימנו עימו כי הוא ינצח בפריימריז: "אני לא הייתי נכנס לדבר הזה מבלי לדעת מראש אחרי כל הבדיקות שעשיתי, אני מנצח בפריימריז. כל בן אדם שאני מתקשר אליו, אומר לי: 'מה? המפלגה הזאת עוד לא נסגרה?'. אמרתי לו: 'לא, כי אני בא לשם - ואני אדאג שהיא לא תיסגר'".

האם מפלגת העבודה עדיין רלוונטית? (צילום: חדשות 12)
אבי שקד נחרץ | צילום: חדשות 12

לעומת פינס, מיכאלי סבורה אחרת: "אני לא מתעקשת על מפלגת העבודה בגלל עברה, אני מתעקשת על מפלגת העבודה בגלל העתיד של מדינת ישראל. אין מפלגות במרכז-שמאל". לדבריה, מפלגותיהם של יאיר לפיד ורון חולדאי אינן מייצגות חזון ומתווה ברור.

"יכולתי לעזוב פעמים רבות, קיבלתי הצעות מפליגות"

במפלגה מצביעים בשנים האחרונות בקלפיות ממוחשבות, תמונות המועמדים מוצגות על מסך טאץ' - והמתפקדים לוחצים על המועמד שלהם. בצל המגפה, ימתינו לפעילים כפפות חד פעמיות, אלכוג'ל ומסכות לאלו שאינם יצטיידו מהבית. מבין 37 אלף המתפקדים של "העבודה", צופים שהפעם יגיעו להצביע אלפים בודדים בלבד לנוכח הקורונה.

אחת מהם היא רבקה בית הלחמי, בת 94 שעדיין נותרה נאמנה למפלגה מאז קום המדינה וכיום מכהנת כיו"רית ותיקי התנועה: "לא עזבתי יום אחד. הייתי כל הזמן במפלגת העבודה, וכגודל השנים - כך גודל האכזבה. אני בעד לפרק את המפלגה ולהקים מחדש מפלגה בשם אחר. כמו שסופו של אדם למות, כנראה שסופה של מפלגה למות".

האם מפלגת העבודה עדיין רלוונטית? (צילום: חדשות 12)
האם מפלגת העבודה עדיין רלוונטית? | צילום: חדשות 12

לדברי מיכאלי, היא קיבלה לא אחת הצעות לאורך הדרך ממפלגות אחרונות ובכל זאת, החליטה להישאר נאמנה ל"עבודה" מתוך אמונה בדרכה. "יכולתי לעזוב את מפלגת העבודה פעמים רבות כבר לאורך הדרך. קיבלתי הצעות מפליגות. לא עשיתי את זה, כי אני מאמינה במה שאני אומרת". היא לא מתייאשת מהתחזית הקודרת שהסקרים מנבאים למפלגה ומציבה מטרה ברורה - להגיע לשלטון ביום מן הימים: "הגיע הזמן לבנות אותה מחדש בצורה באמת עמוקה כדי שתוכל להיות יום אחד מפלגת שלטון".