כבר למעלה משנה שישראל נמצאת בין מערכות בחירות, ואירועים משמעותיים שהתרחשו בין לבין בהחלט השפיעו על התוצאות. מהירי בסלמון טקה ז"ל לסבבי ההסלמה בדרום ועד להתעוררות הציבור הערבי - אתר מדלן אסף עבורנו את נתוני ההצבעות בסבב הראשון והשני לבחירות לכנסת ומצא שינויים מפתיעים בדפוסי ההצבעה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

המחאה והקרב על הקול של יוצאי אתיופיה

ציבור יוצאי אתיופיה הפך במערכות הבחירות האחרונות לסקטור מרכזי, זאת לאחר גל המחאה שהציף את הארץ בעקבות הירי בצעיר סלמון טקה ז"ל - בין הסבב הראשון לשני בבחירות לכנסת. ניתן לראות בבירור ירידה דרמטית באחוזי התמיכה בליכוד בשכונות בהן יושבים שיעורים גבוהיים של בני העדה בסבב השני.

לשון המאזניים של ליברמן והקרב על הקול הרוסי

אחוזי התמיכה הגבוהים בליברמן באזורים שבהם ישנם ריכוזים גבוהים של יוצאי ברית המועצות לא ירדו בין הסבבים, להפך - האחוזים רק עלו. אך מעניין לראות כי דווקא בשכונות ובערים שלא נמצאות בחתך אוכלוסייה זה נרשמו בין שני המועדים עליות קיצוניות יותר, של עד אלפי אחוזים בתמיכה בישראל ביתנו.

הקרב על ענייני דת ומדינה גרם לעליה דרמטית באחוזי ההצבעה לליברמן בערים ובשכונות שבהן בדרך כלל אין לו ריבוי מצביעים.

הקול הערבי – ההפתעה של סבב ב'

בין מועד א' למועד ב' של הבחירות בשנה שעברה הראה הציבור הערבי התעוררות משמעותית באחוזי ההצבעה - דבר שהתבטא בתוספת של 3 מנדטים לרשימה המשותפת. ניתן לייחס לנתונים אלו את האיחוד המחודש של הרשימה המשותפת ואת הצטרפות מרצ למחנה הדמוקרטי. כך או כך - המספרים לא משקרים וביישובים הערבים שיעור ההצבעה עלה בצורה המשמעותית ביותר לעומת שאר המגזרים.

שני יישובים שלא נכנסו ל-10 היישובים הגדולים במגזר אך בהם נרשמה עליה משמעותית באחוז ההצבעה - הם טמרה, שם הצביעו 18,857 בעלי זכות בחירה, כלומר גידול של 13.9% במספר המצביעים; ובבאקה אל-גרביה, שם מימשו את זכותם הדמוקרטית 17,116 בעלי זכות הצבעה, כלומר גידול של 15.1% במספר הבוחרים.

בין שני סבבי הבחירות, איבדה מרצ - 9,254 קולות בישובי המגזר הערבי. בבית ג'ן נרשמה הירידה הגדולה ביותר באחוז המצביעים למרצ - פער שעמד על 62% אחוזים.

סבבי הלחימה בדרום והירי לעבר יישובי העוטף

על אף שבערים הגדולות - שדרות, נתיבות ואשקלון - נרשמים באופן עקבי אחוזי הצבעה גבוהים לליכוד, דווקא ביישובים הקטנים, במרחק של עד 7 ק"מ מעזה, אחוזי ההצעה לכחול לבן גדולים יותר. במפתיע - בשדרות נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים יחסית לעבודה-גשר (כ-9%) ככל הנראה בגלל חזרתו של עמיר פרץ, יליד העיר, למערכה הפוליטית.

ככל שמתרחקים מרצועת עזה, ביישובים שנמצאים במרחק של 7-15 ק"מ עולה התמיכה בליכוד בזמן שזו בכחול לבן יורדת. בין שני סבבי הבחירות האזור נקלע לשני סבבי לחימה גדולים בעזה - אך אחוזי ההצבעה לליכוד נשארו איתנים וללא שינוי.