יו"ר כחול לבן בני גנץ לא מתרגש מהטענות של הליכוד, לפיהן מצבו הבריאותי רעוע. "אני מבין שהמקומות הנמוכים, הלא מכובדים והלא מדוייקים האלו מגיעים ממקום של לחץ, פחד, חוסר ביטחון ואובדן עשתונות, שלוקחים אותם למקומות נמוכים מאוד", אמר היום (רביעי) בריאיון לעמית סגל באולפן N12. "אין דבר אמיתי - לא בדמנציה, לא בגמגום ולא בדיבור. אני רוצה לשאול דבר נוסף: נגיד שיש בעיה נגיד שבנאדם מתקשה לדבר  - זה לא הופך אותו לבלתי כשיר, ולא לבלתי קביל".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"שמעתי סיפורים והזיות - תאי לחץ, לדוגמה", המשיך. "אכן ביקרתי במכון שבו יש תאי לחץ, בבית החולים אסף הרופא. זה היה לפני מספר שנים, בכלל הייתי בעולם העסקי והחברתי שלי. הלכתי להסתכל ולהתרשם מאורך הטיפול, ואולי לעשות בזה שימוש לטובת טיפול בחיילי צה"ל ונפגעי ראש. לא נכנסתי פנימה, לא אישית ולא כלום. ושוב, נניח שיש מישהו שמטפל כתוצאה מלחצים בעורקים שלו ורוצים לטפל באמצעות שינוי במערכת הלחצים - מה זה המקום הנמוך הזה? לעם שלנו ולחברה שלנו מגיע פוליטיקה מעט יותר נקייה, אותה אני אביא". ‎

"אנחנו ממשיכים ומתחקרים את עצמנו, אנחנו לא מתווכחים עם הסקרים ואנחנו רואים את הסכנה הגדולה שבשוויון או חלילה שהליכוד יוביל", הודה גנץ. "אנחנו חוזרים ואומרים לציבור בכל דרך אפשרית: כחול לבן חייבת להיות המפלגה הגדולה ביותר, ולכן לשם אנחנו חותרים".

"לא אומר שלא טעינו"

"יכול להיות שההשפעות של הלכלוך, השקרים והבוץ יוצרות אצל חלק מהאנשים איזה חוסר ביטחון כזה או אחר", הוסיף גנץ. "אנשים מכירים אותי - אני מסתובב במספר כנסים כל יום; אני מופיע בכל ערוץ תקשורת, ברדיו ובטלוויזיה וברשתות החברתיות; אני נפגש עם אנשים ששואלים אותי שאלות פתוחות לחלוטין - והם מקבלים תשובות בהירות, ממוקדות ונקיות".

בני גנץ באולפן N12 (צילום: N12)
גנץ. "אביא פוליטיקה נקייה" | צילום: N12

"אני לא אומר שלא טעינו, אנחנו לא באזור התחקירים של הקמפיין", הדגיש. "אנחנו חותרים להסביר לציבור את הדרך שלנו, את האופי שלנו, את החשיבות שנהיה הכי גדולים – וגם את הסכנה המאוד גדולה שמדינת ישראל הולכת להיות טורקיה 2: במקום שיהיה פה ראש ממשלה יהיה פה שליט; במקום שתהיה פה ממשלה יהיה פה שלטון. כל זה בשביל להבטיח את גורלו האישי של אדם אחד". ‎

"אנחנו רוצים, לפני כל דבר אחר, שכחול לבן תהיה המפלגה הגדולה ביותר ושהיא תוכל להקים ממשלת אחדות בהובלת כחול לבן", הבהיר. "אנחנו רוצים להיות הכי גדולים, ועל הבסיס שלנו יצטרפו מפלגות נוספות מהמגזר הציוני, או כאלה שמכירות במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו באים ואומרים: אנחנו לא רוצים להשתמש בביטוי ['רוב יהודי'] כדי לא להעליב אזרחים שאינם יהודים, ולכן אנחנו מדברים במונחים של 'רוב ציוני', 'רוב ממלכתי' - עם מפלגות נוספות שמכירות במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, לכן אנחנו עושים את החידודים".

"מאוד חשוב שנבין: מה שצריך במדינת ישראל זה ממשלת אחדות בהובלת כחול לבן", חזר והדגיש גנץ. "נתניהו נאשם בשלושה כתבי אישום - הוא לא יכול להוביל ממשלה, גם לפי תפיסתו שלו. לכן לשם נחתור".

"לא נשען על המשותפת ולא אשב איתה"

בהתייחסו לטענות הליכוד לפיהן בכוונתו להישען על הרשימה המשותפת כדי להקים ממשלה אם יינתן לו המנדט, הדגיש גנץ: "אמרנו שלא נשב עם הרשימה המשותפת. אמרתי שלא נשב ולא ניתמך - אלא נחבור למפלגות אחרות. אנחנו בעד טיפול באזרחי ישראל הערבים, יש נושאים שחייבים לקדם שם. אנחנו נישען על ממשלת אחדות, ולחבירה למפלגות אחרות". עם זאת, סירב להצהיר כי יסרב כליל לקבל תמיכת של הרשימה המשותפת מבחוץ: "אני לא מבקש שיצביעו נגדי, אני לא נשען על הרשימה המשותפת ולא אשב איתם. אני אשתדל להקים ממשלת אחדות שהיא הרוב למען כולם ולעשות את זה באמצעות מפלגות שרוצות להצטרף לקווי היסוד שלנו‎".

"אנחנו לא מנהלים מו"מ עם המשותפת - אנחנו מקשיבים לצרכים של הציבור הערבי", הבהיר גנץ. "אני רואה שאני מופיע בכל הארץ בתמונות עם אחמד טיבי ואיימן עודה, במסגרת שיחה שבה הקשבתי למה האזרחים הערבים בישראל צריכים. לא התחייבתי לכלום, לא פניתי לכלום, לא ביקשתי כלום - הייתה שיחה בדיוק על מה שאני אומר".

בני גנץ באולפן N12 (צילום: N12)
גנץ בדסק N12 עם עמית סגל | צילום: N12

לדבריו, המגעים בסתיו האחרון עם המפלגה עליהם סיפר עפר שלח, נעשו שלא בידיעתו ונגד דעתו. "33-35 חברי כנסת במפלגה מדברים, אבל יש עמדה אחת ברורה ואותה אנחנו קובעים בהנהגה", הדגיש יו"ר המפלגה. "בתוך ההנהגה, אני מכריע מה העמדות של כחול לבן. לכן אני חוזר ואומר: אנחנו נחתור להיות המפלגה הגדולה על מנת להקים ממשלת אחדות, או ממשלה באמצעות המפלגות האחרות שיסכימו לקווי היסוד שלנו".

"נתניהו יפסיד בבחירות, והליכוד יהיה אחר"

בניגוד לעמדתו בנוגע לרשימה המשותפת, בנושא הישיבה יחד עם בנימין נתניהו היה גנץ נחרץ: "אני לא אשב עם נתניהו! יש לו שלושה כתבי אישום חמורים: שוחד, מרמה והפרת אמונים. יש לו משפט שמתחיל ב-17 במרץ. הוא עצמו אמר שראש ממשלה לא יכול לכהן בתנאים האלה. אני מקבל את עמדתו בנושא הזה, ולא אשב איתו".

"ממשלת אחדות בראשות כחול לבן אפשר להקים - אם ננצח בבחירות אולי הליכוד יצטרף", המשיך. "נתניהו יפסיד בבחירות, והליכוד יהיה אחר. ביבי לא יכול להיות ראש ממשלה עם כתב אישום, הוא לא יכול לכהן כשר עם כתבי אישום - הוא יכול להיות יו"ר הליכוד במצב הזה, הוא יכול להיות ח"כ במצב הזה. לנקות את עצמו משפטית? הלוואי ויצליח ויחזור בחזרה".‎

"אמרתי, ואני חוזר ואומר: מי שיהיה לו כתבי אישום לא יכול לכהן", שב ואמר גנץ. "צריך לשים את הקו. שאלנו את נתניהו אם הוא לא רוצה חסינות, והוא אמר שהוא לא יוותר על החסינות - לכן זה היה הסיפור אז. לפני אולי שבוע ימים הצגתי תוכנית של כחול לבן למאבק בשחיתות, ובתוכם אמרתי שראש ממשלה לא יוכל לכהן עם כתבי אישום, ששר לא יכול לכהן עם כתבי אישום, שנגביל את תקופת הכהונה של ראש הממשלה, נחזק את חוק הקלון".

"נשמח לחקירה, ממצאי המבקר הראו שאין דבר פלילי"

"החברה שלנו מאוד מפוצלת ומשוסעת, וחלק מתהליך ההחזרה לכשירות הוא גם שמירה על מוסדות החוק, מערכת המשפט ורשויות החוק והאכיפה", אמר. "ככל שזה לא נוח לי במצבים מסוימים, אני בא ואומר: אני רוצה לחזק את החיבור שבחברה הישראלית, והחוק והחיים על פי החוק הם קריטיים".

בני גנץ באולפן N12 (צילום: N12)
בני גנץ באולפן N12 | צילום: N12

"בוא נשים את הדברים על דיוקם: בפעילות העסקית שלי, המימד החמישי הייתה חברה אחת מתוך כמה יוזמות עסקיות שבהן הייתי מעורב אישית", המשיך גנץ. "זאת לא הייתה הפעילות היחידה שלי, וזה לצד חמישה ארגונים חברתיים. אני נשאר אחראי למה שנעשה בדירקטוריון, ואני לא בורח מהאחריות שלי. המימד החמישי היא חברה שהיה לה 80-85 אנשים, שעסקה בפיתוח מערכת לעיבוד מידע - ואנחנו נשמח לחקירה: ממצאי המבקר הראו שאין דבר פלילי. אני משוכנע שהחקירה תראה שאין דבר פלילי, ואני עומד מאחורי הדבר הזה ופתוח לכל דבר שיקרה".

בהתייחסו לדברים שאמר על מיקומה של מערכת אכיפת החוק מעל לשלטון בריאיון לרדיו 103 אתמול, הדגיש גנץ: "הריבון הוא הכנסת. אני ח"כ, אז כמובן שאדאג לתפקידי. הרשות המבצעת והממשלה מקומם חשוב. לצערי, בשיטה הנוהגת שלנו בה לא מפעילים מספיק את החוק הנורבגי ושכל הח"כים נהיים שרים, בסופו של דבר גם האיזון בין הרשויות איננו במקום הנכון, שבו הוא אמור להיות".

"השאלה הייתה פשוטה: נשאלתי בהמשך לאמירה, כפי שאני מבין, שהשר דרעי אמר שגם אם בג"ץ יפסול את נתניהו מאיזושהי סיבה, הוא ימנה אותו על האף של בג"ץ. אז אני אומר: אסור לנו שמדינת ישראל והרשות המבצעת לא יעמדו להכרעות של בג"ץ, אם יש כאלו. לכן, כשזה מגיע לקצה, צריך לכבד את החוק. אם לא נכבד אותו אי-אנה אנו הולכים?"

"אין לי סיכומים עם ליברמן - הוא יכול ללכת עם ביבי"

בריאיון הבהיר גנץ כי לא הגיע להסכמות עם אביגדור ליברמן ליום שאחרי תוצאות האמת. "אין לי סיכומים עם ליברמן - ויותר מזה: אחת הסיבות שאני מאוד דרוך בימים אלה, ומסביר שכחול לבן חייבת להיות המפלגה הגדולה ביותר, היא כי אם לא נהיה יותר גדולים מהליכוד - ליברמן יכול ללכת עם ביבי", אמר. "זה דבר שיכול לקרות בהחלט. לכן אנחנו אומרים שאנחנו חייבים להיות המפלגה הכי גדולה, הציבור צריך להבין שיש פה הכרעה שצריך לקחת".

בני גנץ באולפן N12 (צילום: N12)
בני גנץ באולפן N12 | צילום: N12

"ברור לי לחלוטין שהציבור שרוצה הכרעה ושינוי בישראל צריך לשים כחול לבן - כי זה או כחול לבן והכרעה, או חלילה בחירות רביעיות", הזהיר גנץ. "אני מקווה שהציבור שיראה את הניצחון של כחול לבן ינהג אחרת. ומפלגות נוספות בתוך המארג הזה יקבלו החלטות אחרות. אין דרך אחרת, חוץ מלהתאמץ לשכנע את הציבור. אני אמרתי שאני רוצה ממשלה של הרוב למען הכלל, ואינני פוסל מפלגות שמקבלות את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומתחברות לקווי היסוד המרכזיים שלה".‎

"לא עושים צעדים אסטרטגיים והיסטוריים בחופזה"

גנץ התייחס בריאיון גם לתוכנית המדינית של טראמפ, ואמר: "לנו יש מצע שכתוב בו בצורה מפורשת שאנחנו מחזיקים את בקעת הירדן, את כל גושי ההתיישבות, את ירושלים מאוחדת, לא חוזרים לקווי 67', לא עושים התנתקות חד-צדדית ולא מביאים את זה - זה לא נושא רלוונטי כרגע. יותר מזה: תוכנית המאה מציגה את האפשרות של השארת כל היישובים במקומם, ואנחנו אמרנו שתוכנית המאה היא בסיס מצוין וריאלי להתחיל ממנו מחדש את המאבק המדיני, שמאוד חשוב לעשות אותו. אני מזכיר שנתניהו לא עשה בתחום הזה שום דבר בעשור האחרון, למרות שזה היה באחריותו".

"אנחנו מתכוונים לנצח בבחירות, ולפני הבחירות לא מתאים כלום: לא עושים צעדים אסטרטגיים והיסטוריים בחופזה", הוסיף יו"ר כחול לבן. "זה מהלך עמוק שצריך לדבר עליו בינינו, עם שכנינו, עם המדינות באזור - יש פה ברית אסטרטגית שחייבים לקיים אותה. עם ירדןיש עשר שנים של שלום שנדחק - וההישג הגדול ביותר של נתניהו היה לאבד את נהריים וצופר. ככה טופח הסכם השלום עם ירדן, ואתה לא עושה צעדים כאלה כשאתה לוקח את העומק האסטרטגי הכי גדול שלך על הגבול הכי ארוך שלך ואתה מזניח אותו לחלוטין. לכן, אנחנו ננהג באחריות, בממלכתיות. נשב עם כל הגורמים הרלוונטיים לעניין, ונוביל את ישראל בבטחה בכל אחד ממישורי העשייה: ביטחון, חינוך, פיתוח תשתיות, שמירה על החוק ודאגה לחלשים. זו האג'נדה של כחול לבן".