נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע היום (שני) למפלגות שנבחרו לכנסת ה-23 כי ביום ראשון הקרוב יחל סבב ההתייעצויות שלו לקראת ההחלטה על איזה מועמד להטיל את משימת הרכבת הממשלה. לאור התקופה הארוכה שבה אין לישראל ממשלה קבועה, ועל רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל - הוחלט לקיים את השיחות במתכונת מזורזת, ביום אחד מרוכז.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

במכתב ממנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, לסיעות נכתב: "מדינת ישראל מצויה במשבר כפול - פוליטי ובריאותי. זאת, על רקע היעדר ממשלה מתפקדת במלוא סמכויותיה, מערכות בחירות חוזרות ונשנות והתפשטותו של נגיף הקורונה לממדים מטרידים בארץ ובעולם. נסיבות אלו מחייבות מתכונת התייעצויות מהירה, מצומצמת ומוגבלת בהיקף המשתתפים והארגון".

"סבב ההתייעצויות יימשך יום אחד בלבד", הסביר מנכ"ל בית הנשיא. "ובמסגרתו יצומצם משך הזמן המוקצה לכל סיעה. בנוסף, יוגבל מספר נציגי הסיעה במעמד ההתייעצות, וזכות הצגת עמדת הסיעה תינתן לנציג אחד בלבד". עוד הודיע טובי כי גם הפעם, בדומה לסבב ההתייעצויות הקודם, יועברו השיחות עם נציגי הסיעות בשידור חי ויהיו פתוחות לעיני הציבור.

בחירות 2020, קלפי, הנשיא ריבלין (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90 )
הנשיא ריבלין בקלפי בירושלים, לפני כשבוע | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90

ועדת הבחירות: הקלפיות נבדקו – ברובן המוחלט לא נמצא כל פגם

ועדת הבחירות המרכזית מסרה היום את סיכום הבדיקה הנוספת שערכה לחלק גדול מהקלפיות והודיעה כי "ברובן המוחלט לא נמצא כל רבב". בהודעה נכתב כי נדרשו תיקונים ב-81 מהקלפיות, וכמה נוספות הועברו לטיפול המשטרה. במפלגת הליכוד טענו בשבוע שעבר לסחבת מכוונת בהעברת הפרוטוקולים וגיליונות הספירה.

"ועדת הבחירות המרכזית ביצעה החל מיום רביעי האחרון מבצע מורכב של בקרה על תוצאות הבחירות מהקלפיות", נמסר מהוועדה. "עשרות עובדים ועורכי דין שגויסו מהשירות הציבורי ביצעו 2,566 בדיקות שונות, ומתוכן בוצעו 1,916 בדיקות מקיפות של הפרוטוקולים והגיליונות מוועדות הקלפי השונות". עוד ציינו בוועדה כי במסגרת הבדיקה "317 קלפיות נספרו מחדש, על כלל המסמכים שהגיעו מהן, לרבות פתקי ההצבעה ומעטפות הצבעה".

באשר לתוצאות הבדיקה מסרה ועדת הבחירות: "נמצא כי היה צורך לתקן את התוצאות ב-81 קלפיות בלבד, אותרו שלוש קלפיות שהועברו אתמול לחקירת המשטרה, ואף נפסלו קולות שאינם כשרים מתוכן. מספר בודד של קלפיות נוספות יועברו לחקירת המשטרה בשבוע הבא, לאחר שיושלמו מספר הליכי בירור הנוגעים להן".

ועדת קלפי סופרת את הקולות, בחירות 2009 (צילום: ap)
חברי ועדת הבחירות סופרים קולות, ארכיו | צילום: ap

בוועדה הסבירו מה עמד מאחורי ההחלטה לבדוק את הקלפיות שנבדקו: "הקלפיות שנבדקו אותרו לפי תבחינים שנקבעו מראש מתלונות ציבור ותלונות של רשימות המועמדים ומאירועים שאירעו ביום הבחירות ודווחו למוקד הוועדה או על ידי מפקחי טוהר הבחירות, וחלקן כחלק ממדגם שנבחר באופן אקראי".

ביום שישי האחרון פרסמה ועדת הבחירות הודעה רשמית ובה דחתה את טענות הליכוד על כך שקיימת סחבת מכוונת בהעברת הפרוטוקולים וגיליונות הספירה של הקלפיות בבחירות. בוועדה הוקיעו את האמירות שלטענתם "מייחסות מעורבות פוליטית בתוצאות". בליכוד הודיעו שבכוונתם לעתור לבג"ץ כדי לעיין מיידית בגליונות הספירה של כל הקלפיות בארץ, כדי "לתקן שגיאות ברישום תוצאות הבחירות והקלדתן".