אם תוצאות המדגמים נכונות - מפלגות המחנה הלאומי זכו הערב (שני) ב-60 מנדטים, כלומר מרחק של מנדט אחד מהרכבת ממשלת ימין-חרדים בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. זה אמנם נראה קרוב במיוחד, אך המנדט הזה יכול להיות גם מה שיוביל אותנו לסבב בחירות רביעי. בליכוד כבר פועלים "למשוך" עריקים לעבר הגוש - אך החוקים במדינת ישראל לא מאפשרים לעשות זאת בקלות.  

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

עד שנת 1990 החוק אפשר לחברי כנסת לעבור מסיעה לסיעה ללא הפרעה, על ידי יצירה של "סיעת יחיד". ח"כ בודד יכול היה לפרוש מסיעתו ולעבור לסיעה אחרת - וכך אכן היה. חברי כנסת ערקו וקיבלו בתמורה מינויים וטובות אחרות.

הפרישות הללו, בעיקר כשהתרחשו בעת משבר פוליטי או מפלגתי, נתפסו בציבור כלא מוסריות. בשנת 1990 חוקק תיקון לחוק ובו הוחלט כי חברי כנסת יכולים לפרוש מסיעה ללא סנקציות - רק אם הם פורשים כקבוצה ובה לפחות שליש מחברי הסיעה המקורית, או לחילופין שהפרישה נעשית בהסכמת הסיעה הראשונית.

רביעיית כחול לבן בנאום מדגם (צילום: רויטרס)
צריכים להעביר שליש מהסיעה? ארכיון | צילום: רויטרס

על חברי כנסת שמבקשים לפרוש בלי למלא אחר התנאים הללו יוטלו סנקציות שונות, ובמרכזן - חוסר אפשרות לכהן כשר או כסגן שר בתקופת כהונת אותה הכנסת, וחוסר יכולת לכהן בכנסת הבאה מטעם סיעה שכיהנה בכנסת היוצאת.

אם נשוב לתמונת המצב הפוליטית ברגעים אלו ולאפשרויות העומדות בפני הצדדים השונים - בקואליציה המסתמנת, מפלגות הימין והחרדים, לא יוכלו להציע לחברי הכנסת של כחול לבן (או של מפלגות אחרות באופוזיציה המסתמנת) מינויים בתמורה לעריקה. אפשרות אחת העומדת בפני חברי הכנסת היא עריקה משותפת של שליש מחברי סיעת כחול לבן, אך על פי המדגמים מדובר בעריקה של כ-10 חברי כנסת יחדיו.

אורלי לוי-אבקסיס. תחבור? (צילום: החדשות‎)
היחידה שיכולה לערוק. אורלי לוי-אבקסיס | צילום: החדשות‎

עוד אפשרות נובעת מהמקרה המיוחד שהתרחש בשנים האחרונות עם אורלי לוי-אבקסיס, שפרשה לבד מסיעת ישראל ביתנו וכיהנה כ"סיעת יחיד". לוי-אבקסיס לא יכלה להתמודד שוב במסגרת סיעה שכיהנה בכנסת שבה ביצעה את העריקה, ועל כן הקימה את רשימת "גשר" שהתמודדה בשלושת סבבי הבחירות האחרונים. לוי-אבקסיס, בשל מעמדה כסיעה נפרדת - תוכל לפרוש ולעבור לבדה לרשימה אחרת ללא שיופעלו עליה הסנקציות האמורות.