14 ימים לבחירות – היעדים של נתניהו וגנץ: במערכת בחירות שלישית ומנומנמת שבמהלכה התזוזה בסקרים כמעט ולא קיימת, מבינים ראשי המפלגות שכל קול קובע והם נלחמים על בשיניים. הסחורה המבוקשת ביותר הן האנשים שיכולים לשנות את דעתם, כבר לא מתמקדים בציבור הכללי אלא בקבוצות הקטנות.

היעדים של נתניהו

ראש הממשלה נתניהו שאיבד בבחירות האחרונות 10 מנדטים – בהם 3 של הליכוד, 4 של כולנו ו-3 של מפלגת זהות שלא עברה את אחוז החסימה מנסה להחזיר למפלגתו את ציבור יוצאי אתיופיה שמונה 10-30 אלף קולות. המאמצים של נתניהו מתרכזים בניסיונות להעלות את 400 בני הפלשמורה מאתיופיה ובהבאתו של ח"כ גדי יברקן מכחול לבן.

ראש הממשלה נתניהו וח"כ גדי יברקן (צילום: דוברות הליכוד)
ראש הממשלה נתניהו וח"כ גדי יברקן | צילום: דוברות הליכוד

בחודש יולי האחרון בערה המדינה במחאת יוצאי אתיופיה על רקע הירי של קצין משטרה בסלומון טקה ז"ל. אז הכריזו רבים מהם שלא יצביעו למפלגת השלטון וכך היה. חזרה שלהם לליכוד יכולה להיות שווה כחצי מנדט לנתניהו.

ציבור נוסף שנתניהו מגדיר כיעד הוא החקלאים. בחודש ספטמבר קמה על חורבותיה של מפלגת צומת שייסד רפול, מפלגה חדשה בעלת אותו שם ומטרתה היא לשרת את האינטרסים של החקלאים. בבחירות האחרונות הם זכו לכ-16 אלף קולות. אליהם הם צירפו את נהגי המוניות ומשפחותיהם ששווים כעשרת אלפים קולות.

פגישת גנץ ליברמן (צילום: אלעד מלכה)
פגישת גנץ ליברמן | צילום: אלעד מלכה

ראש הממשלה הצליח בשלל הבטחות לגרום להם לפרוש מהמרוץ. אך לא כל נהגי המוניות והחקלאים יצביעו עבור נתניהו ולכן הרווח שלו מהם יכול להיות קטן בהרבה. 

היעד המשותף: מצביעי ישראל ביתנו

יעד משותף לנתניהו וגנץ הם מצביעי ליברמן. מבחינת ראש הממשלה, הוא מכוון ל-20 אלף מהם – כחצי מנדט. בבחירות האחרונות הוא לא הצליח להביא כמעט אף מצביע של ישראל ביתנו ולכן אין לו מה להפסיד. יו"ר כחול לבן לעומת זאת, מכוון ל-60 אלף מצביעי ליברמן שחלקם עזבו אותו בבחירות ספטמבר. גנץ ומפלגתו מאמינים שהם יכולים להביא לקלפיות לפחות את חלקם. 

מתוך הקמפיין של כחול לבן
מתוך הקמפיין של כחול לבן

היעדים של גנץ

בכחול לבן מתמקדים גם ב-20 אלף מצביעי הציונות הדתית שמהווים כחצי מנדט. במפלגה מאמינים שהם יכולים לגייס את חלקם. לפני כחודש קמפיין שנועד להביא את הציבור הדתי המתון עורר סערה והצליח לעצבן את הציבור החרד"לי.

הציבור האחרון אליו גנץ פונה הוא מצביעי הליכוד המאוכזבים. בכחול לבן מכוונים ל-60 אלף מהם ויש סימן שאלה גדול לגבי כמה מהם באמת יבואו לקלפיות ביום הבחירות.

ויש עוד נתון אחד, מאוד מעניין שלא קשור לקמפיין או לציבור זה או אחר והוא נגיף הקורונה. הבחירות מתקיימות באופן תקדימי ביום שני ולא מעט מהישראלים מתכננים סוף שבוע ארוך, ההנחה אומרת שרובם מצביעי כחול לבן. הנחה נוספת אומרת שחלקם יבטלו את החופשה. אם כל זה לא יצליח ואף מפלגה לא תצליח להעביר מספיק מצביעים ולהגיע לרף ה-61, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בדרך למערכת בחירות רביעית.