בחירות בימי קורונה: משרד הבריאות הודיע היום (שני) שהתקיים דיון מיוחד שעסק בהשפעת התפרצות נגיף הקורונה וההשפעה שלה על יום הבחירות. החשש הגדול הוא שהקורונה תנוצל להפצת ידיעות כוזבות. בתוך כך, משרדי הבריאות והחוץ עדכנו שהדיווחים על שני ישראלים נוספים שחשודים כמי שנדבקו בנגיף - אינם נכונים. 

החשש של הגורמים שלקחו חלק בדיון הוא שמפלגה או מועמדים יפיצו ידיעות כוזבות וכך ישפיעו על אחוזי ההצבעה. לדוגמא: מפלגה תוכל להפיץ ידיעה שקרית לפיה התגלו חולים בנגיף במקום בה יש לה אחוזי הצבעה נמוכים וכך להשפיע על הגעת המצביעים לקלפיות.

דיוני משרד הבריאות וועדת הבחירות על הצבעת חולי קור (צילום: דוברות משרד הבריאות)
דיוני משרד הבריאות וועדת הבחירות על הצבעת חולי קורונה | צילום: דוברות משרד הבריאות

בדיון בו לקחו חלק מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס ואנשי משרד הבריאות דנו הגורמים השונים בממשקי העבודה המשותפים בין ועדת הבחירות למשרד הבריאות. בין היתר הוחלט על הפעלת מוקד טלפוני שייתן מענה למצביעים שחוששים להגיע לקלפיות.

בהלת הקורונה - נוסעים חוזרים בנתב"ג (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
בהלת הקורונה | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

רק אתמול החליט משרד הבריאות להורות לכל הנוסעים שחזרו מתאילנד ומדינות נוספות במזרח להיות בבידוד בביתם במשך שבועיים. המשמעות היא שנוסעים רבים שיחזרו בימים הקרובים מהמדינות שהוזכרו לא יוכלו להגיע לקלפיות ולממש את זכותם הדמוקרטית. בהקשר הזה, הוחלט בפגישה בין הגורמים כי במידה ויימצא שהאזרחים שנמצאים בבידוד במצב טוב - ייתכן ויוצבו קלפיות ייעודיות עבורם, באתרים בהם לא ממוקמות קלפיות נוספות, על מנת למנוע מפגש בינם לבין מצביעים נוספים.

כחלק מההיערכויות להגעה האפשרית של הנגיף גם לישראל, במשטרה החלו הבוקר לחלק לחלק מסכות לשוטרים במטרה להגן עליהם מהידבקות. עד כה חולקו כ-5,000 ערכות, והכוונה היא לחלק בהמשך מסכות לכלל השוטרים שבאים במגע עם הציבור.

במשטרה ביקשו להדגיש כי "מדובר במהלך שנועד להגביר את המוכנות המבצעית של הכוחות לתרחיש עתידי שטרם התממש באזורנו, על מנת לספק לשוטרים את כל האמצעים לבצע את תפקידם בשגרה ובחירום". עוד הוסיפו במשטרה כי "יש להימנע מזריעת בהלה בקרב הציבור או הפצת דיסאינפורמציה ולהישמע אך ורק לגורמים המוסמכים לכך".

בתוך כך, מארגון הבריאות העולמי נמסר היום כי עדיין מוקדם לקבוע האם הירידה המסוימת בכמות מקרי ההידבקות בסין בימים האחרונים מצביעה על מגמה מסוימת. "כל התסריטים עדיין על השולחן", אמרו.