בתום דיון סוער, הוועדה המסדרת של הכנסת אישרה היום (שני) את הקמת ועדת הכנסת שתוכל לדון בבקשת החסינות של נתניהו. איך יתנהלו דיוני הוועדה? מי יהיה חבר בה? מה יטענו פרקליטי רה"מ? והאם נתניהו יגיע לדיונים שיועברו בשידור חי? הדיונים בחסינות ראש הממשלה בכנסת יוצאים לדרך – כך הם צפויים להתנהל.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מי יהיו חברים בוועדה?

הזהות הפרסונאלית של נציגי הסיעות לא נקבעה באופן סופי, אבל המפתח הסיעתי כן. בוועדה יהיו חברים 30 ח"כים. על הנייר: 16 צפויים להתנגד לבקשת החסינות, 14 יתמכו. הוועדה תועבר בשידור חי בערוץ הכנסת ונכון לרגע זה ראש הממשלה נתניהו לא צפוי להגיע אליה.

נתניהו מבקש חסינות (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
לא צפוי להגיע לדיונים. רה"מ נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

איך יפעלו בכחול לבן?

במפלגתו של גנץ יעשו הכל כדי לזרז את הדיונים בוועדה, כדי לא להתקרב ל"טווח הזמן המסוכן", קרי תקופה קרובה מדי לבחירות, אז ייתכן שתהיה חוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת שלפיה קבלת החלטה בזמן כל כך סמוך לפני הבחירות היא בעייתית. זאת הסיבה שבכחול לבן מבקשים לתחום את הדיונים לשבועיים-שלושה. כבר היום דאגו בכחול לבן לגייס 25 ח"כים שהגישו בקשה ליו"ר הכנסת לכינוס מליאת הכנסת באופן מידי ועוד השבוע, לצורך אישור הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות.

איך ינסו בליכוד לעכב את הדיונים?

בליכוד כבר נערכים להגיש בג"ץ על עצם קיום הדיון היום בוועדה המסדרת, בטענה של חוסר סבירות קיצוני בשינוי התקנון בזמן פגרה, וכן בטענה כי הדיון החל לפני שניתן אישור רשמי של יו"ר הכנסת לכינוס הוועדה. זאת בנוסף לבג"ץ שהוגש נגד היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, בטענה כי קיבל את ההחלטה לאפשר את כינוס הוועדה תוך כדי ניגוד עניינים, בשל היותה של רעייתו פרקליטה שדנה בתיקי נתניהו.

בני גנץ (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
יעשה הכל כדי לזרז את הדיונים. גנץ | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

המטרה של הליכוד תהיה "למסמס" את הדיונים, ולכן הם מתכננים שעות של פיליבסטרים ו"נדנודים" פרלמנטריים. בליכוד ינסו להביא עדים רבים לוועדה, כדי להאריך את תקופת הדיונים שאינה מוגבלת בזמן, וישתמשו בבג"ץ כדי לעתור על "מחדלים" בתוך הוועדה.

מה יטענו פרקליטי נתניהו בוועדה?

פרקליטי נתניהו, וכך גם חברי הכנסת של הליכוד, יטענו בוועדה שיש לתת לראש הממשלה חסינות מפני העמדה לדין, וזאת משום שכתב האישום הוגש, לגרסתם, שלא בתום לב ובאכיפה בררנית. עוד יטענו כי בניהול ההליך הפלילי ייגרם נזק של ממש לתפקוד של הכנסת ולייצוג הציבורי, ושחלק נכבד מ"העבירות" בוצע במסגרת תפקידו של נתניהו כחבר כנסת (כמו לדוגמא: קידום חוק מילצ'ן במסגרת תיק 1000).

איל ינון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות)
פרקליטי נתניהו יטענו להתנהלות בעייתית. יועמ"ש הכנסת איל ינון | צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות

מה יקרה אם הכנסת תצביע על הסרת החסינות של נתניהו?

אם אכן זה יקרה, כתב האישום נגד נתניהו יוכל להיות מוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים בטווח זמן קצר ומשפטו ייפתח באופן רשמי. בלשכת היועץ המשפטי לממשלה כבר נערכים לתרחיש ומקיימים ישיבות בנושא. אגב, אם בקשת החסינות של נתניהו אכן תידחה, הוא לא יוכל לשוב ולבקש חסינות בכנסת הבאה, אבל אם היא תתקבל - הוא יצטרך לחדש אותה בכנסת הבאה ולבקש אותה שוב.