יומיים לבחירות - השטח נדלק: לאחר שחווינו 80 ימים רדומים מאוד של מערכת בחירות שלישית, נראה כי בשבוע האחרון המנועים מתחממים. אנשים רבים חזרו לארץ וייתכן שבגלל הקורונה נחווה עלייה מסוימת באחוזי ההצבעה. לכך, תתלווה התחושה בקרב הציבור שאולי הפעם תתאפשר סוג של הכרעה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

את השינוי ניתן לתלות בעיקר בשני ציבורים, הראשון הוא החברה הערבית, שהפתיעה בשני הסבבים האחרונים. בסבב הראשון, עם שיעורי הצבעה שליליים של 10 מנדטים בלבד, ובספטמבר עם אחוז הצבעה גבוה במיוחד. הנתונים סותרים, וצריך לומר שהעבודה שם מבחינת הסקרים אינה עמוקה כמו בציבור היהודי. לכן לא ידוע אם אכן יש התעוררות של ממש כמו שמנבאים חלק מהסוקרים - או קיפאון ואפילו ירידה קלה.

פינוי חולה עם חשד לקורונה לבי"ח שערי צדק (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
הקורונה תשפיע על אחוזי ההצבעה? | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

הציבור השני, והחשוב יותר מבחינת היקף הקולות שלו, הוא ציבור בוחרי הליכוד - הימין הרך. ציבור שבאופן היסטורי נוטה להצביע פחות מאשר בוחרי המרכז-שמאל. שם רואים התעוררות מסוימת, אך עדיין יש פער. השאלה היא עד כמה גדול הפער הזה, כי הוא זה שככל הנראה יקבע את גורל הבחירות.

מתגייסים למען שינוי (צילום: AP)
ציבור שיפשיע על הבחירות? ארכיון | צילום: AP

בבחירות שהתקיימו לפני כשנה, באפריל 2019, עמד שיעור המצביעים על כ-68.5%, ובספטמבר 2019 עלה ל-69.8%. בבחירות הקרובות התווספו כמעט 60 אלף בוחרים חדשים. האם אחוז ההצבעה יעלה גם הפעם? גם בהלת הקורונה עשויה להשפיע, וכרגע כ-7% שוקלים שלא ללכת להצביע, בגלל החשש להידבק בנגיף.

7% שוקלים שלא ללכת - בגלל הקורונה

כשחוזרים לסקרים האחרונים שנערכו בשישי, המפה הפוליטית עומדת על 58 ממליצים לנתניהו, ו-56 לגנץ – בעוד ליברמן באמצע. נכון לסקר האחרון מפת הגושים נראית כך: הימין עם 42 מנדטים, החרדים עם 16, ובצד השני: גוש המרכז-שמאל עם 42 מנדטים, הערבים עם 14 וליברמן עם 6.

בני גנץ, עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס בתום פגישה  (צילום: דוברות העבודה-גשר)
בני גנץ, עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס בתום פגישה | צילום: דוברות העבודה-גשר

במקביל חשף עמיר פרץ כי לפני הבחירות הקודמות הוא סיכם עם גנץ שלא יהיה סבב נוסף ושהם יעשו כל מה שצריך כדי לסיים את הפארסה. הוא הודה שגנץ נסוג מהסיפור הזה ואף אמר שהוא לא ייתן לזה לקרות, ושיגרום לגנץ להשביע ממשלה כלשהי, גם אם הממשלה הזו היא רק כחול לבן ומפלגת העבודה.

דברי עמיר פרץ - "פיגוע בקמפיין" 

בכחול לבן זועמים על כך ואומרים שזה "פיגוע של ממש" בקמפיין. הם הרבו לתקוף אותו וכתבו: "כנראה פרץ התעייף ורוצה שנתניהו יביא 61 מנדטים". ובאמת בליכוד כבר משתמשים באמירה זו בקמפיין שלהם, ומוציאים שיחות לכל המספרים במאגר הטלפוני שלהם ובהן הם אומרים שפרץ חשף שיש כבר הסכם עם המשותפת, ליברמן וגנץ - מה שכמובן רחוק מהמציאות.

בשיחה שמפיצים בליכוד נשמעת עובדת בלשכת ראש הממשלה מעלה את נתניהו לכאורה על קו הטלפון:

אצל נתניהו 61  מנדטים הם לא מטרה - אלא אמצעי

וכשמתסכלים על התמונה הרחבה - אין הבדל מהותי בין כחול לבן לליכוד בהיבט המדיני, כלכלי וחברתי. אולם השוני העיקרי הוא המטרה של נתניהו. מבחינתו 61 מנדטים הם אמצעי לעצור את משפטו בדרך זו או אחרת, אם בעזרת פסקת התגברות מוגברת לעליון, או כניסיון לבלום ולעצור את חקירת תיק המניות.

לשמחת הימין, על פי תמונת המנדטים הנראית בסקרים , לראשונה גוש הימין-חרדים מתקרב ל-61. אך בין הסקר האחרון לקלפי התוצאות יהיו תלויות באחוזי הההאחרוניםצבעה ובאירועי הרגע האחרון.